Pagina 1 van 3

S60 Bi-Fuel, Benzine of Diesel

Geplaatst: 24.10.2008 - 12:01
door jeroen.ijmuiden
Hallo allemaal,

na een pauze in het zoeken naar een S60 zijn we nu weer op pad voor een mooie. Ik kom er alleen niet uit welke brandstof het moet worden. We rijden ongeveer 12 tot 15000 km per jaar. Nou kan ik kiezen tussen:
Een Volvo S60 met 239000 km op LPG voor 9950
Eeb Volvo S60 met 139000 km op benzine voor 12950
Een Volvo S60 met 183000 km op diesel voor 12950

Allen zijn in de verkoop bij de Volvo dealer (ton van kuijk) de bifuel staat al een tijdje tekoop en is gezakt van 13000 naar 9950.

Wat is wijsheid?
Groet,
Jeroen

Geplaatst: 24.10.2008 - 12:27
door Johan
De LPG auto heeft veel te veel km's.
Als je zo weinig rijdt dan is vermoedelijk de benzine auto de beste keus alhowel dat niet veel zal schelen met de diesel.
Welke motoren liggen er in?

Geplaatst: 24.10.2008 - 13:54
door jeroen.ijmuiden
De benzine en LPG hebben een 140PK en de diesel een 2.4D

Geplaatst: 24.10.2008 - 14:06
door Paul
Voor die diesel betaal je ook nog even 3x zoveel wegenbelasting he, let daar ook nog even op!

Geplaatst: 24.10.2008 - 14:12
door jeroen.ijmuiden
Ja haha ik zag het inderdaad, kreeg een halve hartverzakking van die 333 euro per 3 maanden.

Geplaatst: 24.10.2008 - 14:22
door Mathijs T-4
benzine dus..
die km stand van de bifuel zou ik op afknappen.

even verder zoeken, zoek naar een wagen bij een niet volvo dealer, maar wel volledig volvo onderhouden. alleen met aantoonbare onderhoudshistorie, dan weet je wat je in huis haalt, maar heb je ook een strakke prijs!

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... 5&p_page=1

vind de uitvoering van degene die je hebt gezien maar karig.
de ene (benzine) heeft een HU1205, half leer.. kan beter voor t geld.

Geplaatst: 24.10.2008 - 14:26
door 480S60
Als ik dit zo lees zou ik in de omgeving nog eens even verder zoeken naar een S60 op gas. Dit scheelt je flink in de portemonnee.
Stel dat de S60 1:10 rijdt, dan zijn je brandstofkosten per km 13 ct op benzine en 6 ct op gas. Wegenbelasting is een fractie hoger, maar dat is al met een paar duizend kilometer per jaar terug verdiend. Je zou ook iets meer geld aan onderhoud kwijt kunnen zijn. Dit bij elkaar haalt het verschil van 7 ct/km met 15000 km/jr echter niet in.

Geplaatst: 24.10.2008 - 14:28
door 480S60
De 2.4 motor rijdt prima op gas en kom je vaak tegen. Kijk eens op www.gaspedaal.nl en voer je voorkeuren in. Je vindt zeker iets in de buurt.

Geplaatst: 24.10.2008 - 14:46
door Mathijs T-4
gasprijzen zijn aardig aan het stijgen, maar ach als de aanschafprijs gelijk ligt dan is gas inderdaad vrij goedkoop.

ik rij lekker op benzine, 98..

Geplaatst: 24.10.2008 - 16:19
door Johan
De belasting voor klepzittingen is bij LPG veel hoger en kan een dure reparatie zijn (kop revisie). Je bent bovendien als het geen officiële Volvo installatie is ook nog een flink deel kofferruimte kwijt.
Als je met de de 2.4 15.000 km per jaar rijdt en hij verbruikt 1:10 (pessimistisch) dan heb je dus 1500 ltr benzine nodig. Per maand is dit dan ~ EUR 175,-. Op LPG is het verbuik 1:7 en heb je dus EUR 100,-
De wegenbelasting per maand is in NH voor dit voertuig op benzine €51,- en voor een gewone LPG installatie €104,- en voor een G3 installatie €74,-.
Hiermee is benzine dan €22,- duurder per maand tov een LPG auto en €52,- duurder dan een op LPG G3.
Ikzelf zou toch angst hebben voor eventuele problemen bij de km stand voor de LPG auto en altijd voor bezine gaan. Zoasl je ziet zijn de meerbedragen niet wereldschokkend maar het risico voor een hele dure reparatie neemt alle voordelen van de goedkope brandstof weg.

Geplaatst: 24.10.2008 - 16:39
door Dries77
My 2 cents,

Diesel erg fijne motor met veel koppel, maar 15000km/j erg duur!

Bifuel en bijna alle gas installaties hebben geen tank meer in de kofferruimte, maar onder de auto of ipv het res wiel. Zoek eens op ringtank...

Gas heeft idd wat extra onderhoud nodig. Maar mijn bx heeft 100000km zonder problemen op gas gereden en mijn huidige Bifuel 120000km, zonder problemen.

Kleppen stellen doen ze alleen als de motor slecht loopt. Heb net antwoord van volvo nl hierover.

Verbruik van een benzine volgas door de stad is ook 1 op 8.
Ik rijd gemiddeld 1 op 9 met mijn bifeul.

Let niet te veel op alle negatieve verhalen over bifuel. Goede worden niet gepost namelijk.

Succes met je beslissing!

Geplaatst: 24.10.2008 - 17:10
door Johan
De auto die TS opvoert heeft 239.000 km gelopen.
Een koprevisie is onvermijdelijk (als dat al niet gebeurd is).
Gas heeft een 20% lagere calorische waarde dan benzine zodat het verbruik dienovereenkomstig groter is.

Geplaatst: 24.10.2008 - 19:29
door Gast
Gezien de km's die je maakt zou ik gaan voor de BiFuel.
Omslagpunt ligt beneden de 10.000 km

Geplaatst: 24.10.2008 - 22:52
door WimS60
Ik zou ook gaan voor de BiFuel.
Ik heb er zelf een, rijdt gemiddeld 1:9 tot 1:10 met km.stand 274.000
En hij rijdt nog als nieuw.
En zover ik begrepen heb is de cilinderkop (klepzittingen) bij een BiFuel aangepast voor LPG, dus minder snel problemen met de kleppen.
Meerprijs wegenbelasting is slechts 30 Euros per maand, dus als je 40 liter per maand tankt speel je al quit.

Geplaatst: 24.10.2008 - 23:09
door toppertje
zonder twijfel de gas bak nemen.
is 3000euro goedkoper in aanschaf,reserveer dat bedrag voor onverhoopte
reparaties/onderhoud.
stel dat je de benzine variant op gas zou zetten,reken dan op 2500euro.
diit bedrag+dat hij al 3000 euro duurder is,is 5500euro.
ik wist het wel.

Geplaatst: 24.10.2008 - 23:35
door Gast
Deze dus?
Volvo S60 2.4 140pk Bi-Fuel LPG G3 Edition € 9.950,-
Brandstof LPG
Kleur Blauw metallic
Bouwjaar 2002
Kilometerstand 235.700
Versnellingen 5
Kenteken kleur Geel
Soort auto Sedan
Aantal deuren 4
Type garantie Bovag+Garantie


Ik heb even gekeken, leuke auto maar voor deze kale S60 met deze km-stand is hij (veel) te duur. ± 2000,-
Bij koop het volgende eisen:
Compressie + lektest en kleppen stellen, dit betekent dus ook dat er een nieuwe distributieriem op komt.
Ook even een HU*** radio er bij in bedingen. :P

Banden en de "rest" kan je zelf wel bekijken. Uiteraard heb je garantie...

Geplaatst: 25.10.2008 - 06:39
door Johan
Het onderhoud is blijkbaar een probleem?

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... light=fuel

Als je verder leest in dit forum http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=59 dan wordt je al helemaal niet vrolijk meer.

Waarom denk je dat die auto in prijs is gezakt?
Ik blijf er bij dat je met de benzine auto met 110.000 km minder op de klok een betere koop doet.

Geplaatst: 25.10.2008 - 08:27
door zijdo
Ik zou een goede s60 benzine kopen met weinig km en daar een vialle LPI gasinstallatie laten inbouwen (kostte mij 2000 euro inclusief leenauto). Voordeel veel meer keus, een T5 kan ook op gas (Mesman in Eindhoven).
Maar ik ben hierin natuurlijk niet objectief omdat ik het zo gedaan heb. Ik heb een en ander wel berekend.
De bifuel lijkt mij aan de dure kant met dit aantal km's.
Mijn s60, leer, HU803, 17 inch, fully loaded met 134.000km heeft me 8500 euro gekost + 2000 voor de lpi installatie = 10500.
Maar ik had geen garantie en geen afleverbeurt (auto kwam met volledige onderhoudshistorie met beurt bij 130.000)

Geplaatst: 25.10.2008 - 10:13
door Johan
Dat is al helemaal onzinnig als ja max. 15000 km per jaar rijdt.
zoals ik al berekende het verschil in wegenbelasting en meerverbruik tussen LPG en benzine is €52,- voordeliger voor LPG. Als je echter de installatie er bij gaat aanschaffen en afscrijven in 3 jaar ben je die eerste 3 jaar net zo veel kwijt als de benzine auto en ga je dus pas na 3 jaar geld "verdienen".
Ik heb zelf heel veel jaren op gas gereden en je wordt niet vrolijk van het onderhoud zeker bij motoren die wat "ervaring" hebben.

Geplaatst: 25.10.2008 - 11:48
door jeroen.ijmuiden
Het is de bedoeling om ongeveer 5 jaar met de auto te blijven rijden. Het is de auto die ik al wilde hebben toen ik met me rijbewijs bezig was. Wil er ook best wat geld voor uit geven uiteraard ;-) maar niet veel meer daan 10.000 euro