Pagina 1 van 2

Aftermarket Xenon

Geplaatst: 24.10.2008 - 15:08
door DaRunna
Hallo allemaal,

Ik zit eraan te denken om Xenon te nemen, alleen het moet gewoon normaal zijn, dus niet te blauw.

Nu heb ik Halogeen maar de units zien er wel uit alsof je xenon hebt.

Is dit makkelijk te regelen?

Ervaringen?

Geplaatst: 24.10.2008 - 15:22
door rsnhakan
Xenon is meestal wit, maar het lijkt blauw.

Geplaatst: 24.10.2008 - 15:51
door asta
Er zijn al diverse topics geweest die het gehele aftermarket xenon bespreken.
Een daarvan is van mijzelf en beschrijft globaal wat je allemaal nodig hebt en hoe dit te regelen is.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Ga het eens lezen en laat ons weten of je het gaat inbouwen!

Geplaatst: 24.10.2008 - 16:08
door bart simpson
een C30 is vanaf de datum dat achterafmontage niet meer is toegestaan

Geplaatst: 24.10.2008 - 16:13
door Hulsberry
offtopic:

Ik vind de lichtopbrengst van mijn standaardlampen minimaal. Hoorde van mijn collega die deze week een tijd voor me heeft gereden dat hij me slecht zichtbaar vond...

Bekend fenomeen?

Geplaatst: 24.10.2008 - 16:26
door Cavallino
Helemaal toppie zijn ze niet nee. Ik denk dat het loont om duurdere (premium) halogaanlampjes te monteren. Philips verkoopt die gewoon.

http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl

Geplaatst: 24.10.2008 - 16:43
door Hulsberry
kijken of de leasmij daar in trapt. Ik zeg gewoon dat ik nachtblind ben ;-)

Geplaatst: 24.10.2008 - 17:07
door Paul
Nou ik rij ook wel eens in een C30/V50 zonder xenon en die zijn prima, maar staan ze wel goed afgesteld?

Geplaatst: 24.10.2008 - 17:14
door Hulsberry
ik heb al veel standen geprobeerd (met de verlichting bedoel ik dan ;-)), en heb de lichten nu zo horizontaal mogelijk staan (lichtbundel dus ver naar voren gericht). Op donkere wegen zie ik dan redelijk tot voldoende. Alleen de zichtbaarheid van de auto zelf, is dus blijkbaar minimaal...

Verder merk ik dat de rechterbundel veel verder schijnt. Ik weet dat dit aan de afstelling ligt om tegenliggers minder te verblinden, maar bij mijn vorige auto's was me dit verschil nog nooit opgevallen

Geplaatst: 24.10.2008 - 17:44
door bart simpson
Wat zijn de eisen voor de achteraf op mijn auto aangebrachte Xenon verlichting?
Sinds 1 januari 2006 moet uw auto als deze achteraf is voorzien van extra sterke koplampen (xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als een auto die hiermee standaard is uitgerust. De eisen voor lichtbronnen en de installatie daarvan vindt u in het Voertuigreglement, artikel 5.2.51-5.2.65.

Naar bovenToelatingseisen
Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen moet uw auto met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan tweeduizend lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen. Dit om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden. Uw auto moet daarom onder andere over automatische niveauregeling voor de dimlichten beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

Naar bovenStrengere eisen nieuwe auto’s
Voor nieuwe auto's die per 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen (xenonlampen). Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.


Bron: wegenverkeerswet

Daar het niet zondermeer meer toegestaan is mits/tenzij er aan de gestelde eisen voldaan is zal geen leasemaatschappij hiermee accoord gaan, het is APK afkeur en reden voor een sanctie

Geplaatst: 27.10.2008 - 07:53
door DaRunna
Kan je het niet bij de dealer laten doen?
Of is dat heel erg veel duurder?

Geplaatst: 27.10.2008 - 09:57
door asta
@ Bart

Citaat:
Naar bovenStrengere eisen nieuwe auto’s
Voor nieuwe auto's die per 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen (xenonlampen). Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.

Ik weet niet wie dit stukje heeft geschreven maar die kan zo de politiek in.
Er staat namenlijk helemaal niks!
Waar moet de auto aan voldoen als deze na 1 januari 2007 op kenteken is gezet?

Geplaatst: 27.10.2008 - 19:27
door gevanje
@ asta, volgens mij koplampsproeiers in combinatie met automatische hoogteregeling. Qua kosten dus absoluut niet interessant. Beter is een auto te kopen met af fabriek xenon. Dat is uiteindelijk goedkoper dan wanneer je alles moet ombouwen.

Geplaatst: 27.10.2008 - 19:39
door bart simpson
asta schreef:@ Bart

Citaat:
Naar bovenStrengere eisen nieuwe auto’s
Voor nieuwe auto's die per 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen (xenonlampen). Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.

Ik weet niet wie dit stukje heeft geschreven maar die kan zo de politiek in.
Er staat namenlijk helemaal niks!
Waar moet de auto aan voldoen als deze na 1 januari 2007 op kenteken is gezet?
Dit is een stukje uit het wegenverkeersregelment, dat zal vast door een ambtenaar geschreven zijn.
Een auto die na 01/01/07 op kenteken gegaan is zal moeten gaan voldoen aan de eisen die aan een nieuwe auto gesteld werden, te weten de automatische hoogteversteling en koplampreiniging

Geplaatst: 28.10.2008 - 08:49
door asta
Maar er staat juist in dat er STRENGERE EISEN gesteld worden, ik ben dan wel benieuwd naar die eisen.

@ gevanje,

Het was meer als stelling bedoelt, er staat namenlijk niets beschreven over de eisen na 1 jan 2007 en de strengere eisen behalve dan de reiniging en auto hoogteregeling.

Geplaatst: 18.12.2008 - 00:53
door nielsvb
Heb zelf Vision Plus lampen van Philips gemonteerd in de auto van mijn Vrouw, met blue vision stadslichtjes. Staat goed en kijkt nog beter!

Heb ook een Octavia Combi met Xenon. Dat kijkt wel iets beter...

Geplaatst: 19.12.2008 - 20:35
door Hulsberry
nielsvb schreef:Heb zelf Vision Plus lampen van Philips gemonteerd in de auto van mijn Vrouw, met blue vision stadslichtjes. Staat goed en kijkt nog beter!

Heb ook een Octavia Combi met Xenon. Dat kijkt wel iets beter...
Is hier een foto van (verschil met standaard verlichting)? Ik wil namelijk ook wat fellere kijkertjes in mijn auto (nachtblindheid :oops: )

Geplaatst: 20.12.2008 - 08:45
door Paul
Had je dat dan niet beter meteen kunnen bestellen?

Geplaatst: 04.04.2009 - 12:00
door D-Funk
Ik vind dat Xenon van Volvo duur is! Nu snap ik wel dat je verschil hebt met groot en klein licht maar om daar nou 1600 euro voor te rekenen?

Bij BMW (1 serie) bijv heb je voor 800 euro een setje, dat zal zonder groot licht zijn maar als je Xenon hebt gebruik je amper nog je grootte licht? (ik zie iig genoeg zonder groot licht).

Geplaatst: 04.04.2009 - 12:22
door Paul
Als je al koplampsproeiers hebt is het volgens mij 1060 euro.
Tsja blijft hoop geld, maar ja houdt het wat exclusiever he ;-)