Pagina 1 van 1
Ratelen
Geplaatst: 25.10.2008 - 01:15
door jarno
Net terug van een ritje van ongeveer 50 km, de motor was goed warm maar wel rustig gereden. Na het maken van een scherpe bocht begon er iets vreselijk te ratelen.
Auto aan de kant gezet en gekeken, niets te zien. Langzaam doorgereden naar een wasbox waar ik langskom en daar in het volle licht nog eens gekeken. Onder de auto en onder de motorkap nergens iets raars te zien.
Auto weer gestart (stationair) en het geluid was weer terug, toen ik de koppeling intrapte was het geluid weg om weer terug te komen als ik de koppeling weer op liet komen
Rustig naar huis gereden en na ongeveer 2 km was het geluid helemaal weg.... Viel me op dat het geluid in de eerste en de tweede versnelling het ergst was, bij het achteruit rijden was het geluid er niet.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Voor de volledigheid: 2.5D en 305.000 km
Geplaatst: 25.10.2008 - 08:26
door mad
Volgens mij (maar ben geen techneut) is het de drukgroep van de koppeling. Kun je meteen je koppelingsplaten laten vervangen. Herken het verhaal van één van m'n vorige auto's (niet-Volvo).
Geplaatst: 25.10.2008 - 13:37
door Ramon&Ramon
vliegwiel stuk?
weet het bijna zeker!
of druklager.
Geplaatst: 25.10.2008 - 13:49
door jarno
Vliegwiel van een 2.5D dat komt toch niet zo vaak voor? Van de D5 wist ik dat het regelmatig voorkomt maar van de Audi motor niet.
Geplaatst: 27.10.2008 - 10:00
door jarno
Afgelopen zaterdag weer een stukje gereden, geluid is niet meer terug gekomen.
Als het het druklager is, kan het dan kwaad om door te rijden of is de kans op grotere schade dan aanwezig?
Geplaatst: 27.10.2008 - 10:07
door Hans
Ik zou ook aan het dual mass vliegwiel gaan denken. Zo begon het bij mij destijds ook. Geluid was er niet altijd.
Geplaatst: 27.10.2008 - 11:16
door jarno
Heeft een 2.5D ook een dual mass vliegwiel? Ik dacht dat dit iets was wat wel op een D5 maar niet op de Audi motor zat???
Geplaatst: 27.10.2008 - 11:23
door Dries77
Mijn vorige auto (Berlingo) had hier ook last van. Alleen bij lopende motor in de vrij, een ratelend geluid. Zou idd het druklager moeten zijn. Is niet verstandig om erg lang door te rijden, je kan extra schade krijgen.
Dure hobby..

Geplaatst: 27.10.2008 - 14:51
door zwolly
ik hoor ook uitspraken dat je er gewoon mee kunt doorrijden (drukgroep) zonder gevolgschade... wat is het nu?
Geplaatst: 27.10.2008 - 17:15
door Dries77
Ja je kan er mee doorrijden, maar het is wel een lager wat niet goed meer is.
Ik heb er nog 50000km mee gereden. Werd niet erger. Toen het erger werd, auto ingeruild op mijn Volvo.
Geplaatst: 31.10.2008 - 15:12
door jarno
Volgende week worden druklager en koppelingsplaten vervangen net als de versnellingsbakkeerring.
D riem is ook aan de beurt en vervangen samen met de waterpomp, pompriem en trillingsdemper
Als de boel dan toch losligt wat is dan verstandig om direct mee te vervangen van beide reparaties?
Het vliegwiel is hier al meerdere keren aan bod gewees is te zien of deze af is (of niet zo lang meer meegaat)?
Geplaatst: 31.10.2008 - 20:47
door hadico
Ik zou zeker gezien je KM stand de voorst en achterste krukaskeerring ook laten doen als het spul toch losligt.