Pagina 1 van 3

ECM-4405 EGR control Flow too low, EGR schoon nog storing

Geplaatst: 27.10.2008 - 09:34
door Draadjelos
Dit weekend maar eens begonnen aan het oplossen van de storing ECM-4405 welke is uitgelezen door de dealer.

Betreft: Volvo S60 D5 Edition uit 2002.

Voorgeschiedenis:

Ik vermoedde al een tijdje dat het vermogen langzaam aan minder werd, maar aangezien je plenty vermogen hebt dacht ik dat ik gewoon aan het vermogen gewend was. Wel rookt de auto iets meer als ik lekker doortrok, terwijl ik normaal rustig rijdt en weinig snelweg, dus daar de aanname gedaan dat ik de boel dan een keer schoon blaasde als ik flink gas gaf.

Laatst verscheen zonder merkbare aanleiding de melding "Motor Service vereist in het scherm (DIM)

In de hoop dat het een incidentele melding was die zichzelf misschien zou herstellen heb ik afgewacht maar helaas. De melding staat 9 van de 10 keer direct in het scherm nadat het contact is ingeschakeld, soms staat hij er niet maar komt dan na ongeveer 20 seconde alsnog.

Werkzaamheden:

Na uitlezen van de dealer bleek de melding ECM-4405 te zijn opgeslagen welke betekend: EGR Control, Flow too low. Daarnaast is een storing die aangeeft dat de koppeling sensorwaarde afwijkt (of heeft afgeweken), code weet ik zo niet meer.

Ik heb in Vadis gekeken, daar wordt aangegeven als oplossing:

EGR defect
EGR verstopt
Lekkage in het inlaatsysteem

Tevens wordt geadviseerd de connectors te controleren.

Ondanks dat de EGR schoonmaken hier als een rotklus wordt beschreven vond ik het meevallen! Je bent 4 a 5 uurtjes bezig maar het is goed te doen. Mijn EGR was redelijk schoon, de lep was een beetje verkoold, dit heb ik schoongemaakt. Hij was goed gangbaar. De actuator heb ik ook bekeken, deze was schoon, gangbaar en meette een weerstand van 8,3 ohm. Weet niet wat de waarde moet zijn. Alle slangen en de mixer goed schoongemaakt, hier zat wel een laagje teer en roet in, maar zeker niet verstopt, dus die oplossing van Vadis is niet relevant. Dan houdt je Defect over. Dus aangesloten maar niet gemonteerd zodat ik kon zien wat de klep deed als je hem op en van contact zet. Zowel bij het op contact zetten als het eraf halen gaat de klep 3x heen en weer, waarschijnlijk om de klep gangbaar te houden. Hieruit concludeer ik dan maar dat de klep ook niet Defect is.

Nadat ik alles heb teruggebouwd uiteraard testen of het nu goed is wat ik overigens niet verwachtte want ik had geen schokkende dingen gezien c.q. verholpen. Storing bleef dan ook komen en dus is het nog steeds niet opgelost. Wel is de auto wat alerter geworden in de zin dat bij lage snelheden de auto beter en sneller aan et gas hangt. Waarschijnlijk werkt de EGR wel iets beter dan voorheen, maar zoals gezegd nog steeds de storing.

Connector heb ik bekeken en die was brandschoon, ik heb hem een aantal keren in en uit elkaar gestoken zodat hij een beetje beter contact zou kunnen maken mocht er een corrosie puntje of iets dergelijks hebben gezeten.

Laatste suggestie van Vadis: lekkage in het inlaatsysteem...

Nu lees je veel over de intercoolers die bij de D5 kapot gaan, dus ook ik heb de boel maar eens los getrokken aan de voorzijde. Mijn intercooler is vies vettig en nattig. Daarnaast is hij de onderste 3 rijen zeg maar vies, het komt zeker niet van de condensor of de radiator. Ook is de intercooler krom, hij staat in het midden rond alsof hij van voren aangeduwd is richting de achterkant van de auto. Als je gas geeft en de turbo komt op dan gaat hij ronder staan door de druk maar kan niet zien of horen dat er lucht ontsnapt.

Is de vettigheid en viezigheid, gecombineerd met een rond staande intercooler voor de ervaren monteurs hier voldoende bewijs om te zeggen dat hij lek is en vooral of dat dit de oorzaak van de storing zal zijn. Wat ik dus niet weet is hoe lek een intercooler kan en mag zijn voordat hij storingen en prestatie verlies gaat veroorzaken. Is een beetje lekkage genoeg voor een storing??

Ben benieuwd wat de ervaren monteurs onder ons hiervan denken. Ik heb hier al veel tijd rondgekeken en ook veel informatie ingewonnen, nu zelf maar eens geregistreerd nu ik zelf een storing heb.

Ik heb overigens ook foto's gemaakt tijden de EGR schoonmaakactie dus als iemand daar interesse in heeft zet ik ze hier wel neer...

Edit: Iemand een idee wat een nieuwe intercooler kost, bestaan er imitatie intercoolers, ruilsysteem oid. Ik zal vast wel niet de enige zijn die aan het shoppen moet voor zo'n veredelde radiateur 8)

Ben benieuwd,

Draadjelos

Geplaatst: 27.10.2008 - 12:01
door Gast
Ik heb geen ervaring met met jouw storing, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de foto's van jouw schoonmaak actie.
Wat ik wel eens gelezen heb, is dat een turboslang opbolde danwel dat er een klein gaatje in zat.

Ik hoop dat iemand de antwoorden voor je heeft.

Geplaatst: 27.10.2008 - 12:35
door Draadjelos
Ik heb de turboslangen nagevoeld en deze leken heel, hoe goot zijn die lekken dan, vraag ik me af... en welke slang is de beruchte slang die vaak kapot gaat??

foto's zet ik er vanavond voor je bij!

Geplaatst: 27.10.2008 - 13:03
door 24AB2
als je het vermoeden hebt dat de intercooler lek zou kunnen zijn is er altijd de optie om deze te verwijderen - schoonmaken en vervolgens afpersen

weet je altijd zeker of deze al dan niet lek is

en zoals je zelf al zei : veredelde radiateur ( een lek is eventueel te lassen danwel een compleet lek element afsluiten door de uiteinden dicht te lassen )
ok niet de meest elegante oplossing maar het is een oplossing

wat mij wel bevreemd is het gegeven dat de intercooler boller gaat staan wanneer er meer druk op komt ( zoveel druk levert de turbo niet ( we hebben het niet over 2- 3 etc bar )

edit : turbo kan vanzelfsprekend hogere drukken leveren maar deze worden niet benodigd

Geplaatst: 27.10.2008 - 13:47
door Draadjelos
tsja het is moeilijk omschrijven wat er gebeurt, maar de intercooler wordt niet echt boller, hij vervormd onderin waar ie ook lek lijkt te zijn en lijkt alsof hij verder op en wil buigen door de druk zeg maar.

afpersen kan wel, maar ja het is wel effe werk om hem eruit te klooien en ik vroeg me daarom af wat er mis mag zijn aan een intercooler voordat er problemen ontstaan. Ik meende dat er best wel wat turbo druk opgebouwd werd maar dat is dus niet zo? geen wonder dat ik dus ook niets hoor blazen / fluiten??

Geplaatst: 27.10.2008 - 13:58
door 24AB2
heb ergens in een andere post de drukken vermeld
meen mij te herinneren dat die variƫren van 0.3 tot 0.7 ( type en brandstof afhankelijk )

en ja : zelfs een klein lek kan problemen veroorzaken
( aangezien de bolling van de intercooler kan ik me voorstellen dat er een lek in kan zitten : het is tenslotte wel buigen of barsten )

Geplaatst: 27.10.2008 - 14:02
door Draadjelos
ok, nou ik vermoed ook wel dat ie lek is want hij is vervormd, en is vet en nattig. Ik kan alleen niet zo goed volgen waarom dat EGR control flow too low veroorzaakt?

Geplaatst: 27.10.2008 - 14:05
door 24AB2
je gaf zelf tevens aan : lekkage inlaatsysteem als 1 van de oorzaken

inlaat - intercooler - egr met elkaar verbonden

Geplaatst: 27.10.2008 - 14:11
door Draadjelos
24AB2 schreef:je gaf zelf tevens aan : lekkage inlaatsysteem als 1 van de oorzaken
ja klopt, maar omdat het in vadis staat wil dat nog niet zeggen dat ik het snap haha, was het maar waar :-)

ik vind het wel interessant om het te verklaren zeg maar. Ik kan me zo indenkden dat de software meet via de MM hoeveel lucht er in het systeem gaat, daarnaast weet de software hoeveel EGR gassen hij toelaat, dat totaal is te weinig omdat de egr niet genoeg flow heeft, maar het zal dan bij mij zo zijn dat de egr wel open is maar de luchthoeveelheid vermindert doordat de intercooler wat verliest.... vroeg me af of dat is wat er gebeurt.

Tevens vraag ik me af...is het een storing die zichzelf van het scherm haalt als de symptomen verdwenen zijn, dus als de intercooler niet meer lekt, of moet deze echt gereset worden. kan dat bijv door 10 min de accu los te koppelen , dat lees ik hier weleeens maar zijn dan alle fouten weg? en levert dat ook problemen op voor andere systemen die 10 min van de spanning zijn?

Geplaatst: 27.10.2008 - 14:22
door 24AB2
bovenste vraag : overdrukklep in het turbo systeem zal het proberen te compenseren

onderste vraag : vlgs mij blijven de storingen in het systeem staan alleen zul je er geen vermelding meer van krijgen ( is er alleen uit te halen bij de dealer )

ok nu op naar mijn vlgd bezigheid : WERK :-x tsja zo'n S60 moet wel blijven rijden :P

Geplaatst: 27.10.2008 - 17:30
door Draadjelos
je hebt gelijk, ik heb ook ff gewerkt :-)

de auto zelf geeft nu overigens code 039 als ik de foutcode opvraag

nu nog een lijst zien te vinden wat 039 betekend

intercooler kost 217 ex, weet iemand een goedkopere optie??

Geplaatst: 28.10.2008 - 11:13
door Draadjelos
niemand een idee waar ik de foutcode van het DIM scherm kan omnummeren c.q. vertalen naar een foutomschrijving??

Geplaatst: 28.10.2008 - 12:24
door 24AB2

Geplaatst: 28.10.2008 - 19:11
door Draadjelos
Hmmm meerdere storingen voor dezelfde code. Die Turbo/Super Charger Bypass Valve Control Circuit Range/Performance zal waarschijnlijk een reactie zijn van de turbo om de verloren druk te compenseren en daarbij over zijn "range" gaan.

Weet iemand of met een obd2 scanner als de bekende elm327 varianten dit soort meldingen te verwijderen zijn wanneer je de storing hebt opgelost??

lees niet veel ervaringen hier over dergelijke apparaten. Aangezien dit een storing is die ook door het obd2 protocol gedekt is lijkt het me te resetten maar misschien weet iemand meer over deze apparatuur?

Geplaatst: 29.10.2008 - 11:48
door Draadjelos
volgens mij is praten over de ELM327 hier Not Done??

Geplaatst: 29.10.2008 - 12:07
door 24AB2
hoeveel S 60 rijders zouden er vlgs. jou zijn die hun eigen diagnose apparatuur in huis hebben ? en er vervgls. ook nog gebruik van maken ?

is natuurlijk wel een idee voor een nieuwe topic :signlol:


ps link voor alle codes : http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=42231

ps t.a.v. je vraag/opm. : forums worden eveneens opgezet als een vorm van feedback ( zeg met nadruk dat dit geen oordeel is en of er in dit geval sprake van is )

Geplaatst: 29.10.2008 - 18:16
door Gast
24AB2 schreef:hoeveel S 60 rijders zouden er vlgs. jou zijn die hun eigen diagnose apparatuur in huis hebben ? en er vervgls. ook nog gebruik van maken ?

is natuurlijk wel een idee voor een nieuwe topic :signlol:


ps link voor alle codes : http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=42231

ps t.a.v. je vraag/opm. : forums worden eveneens opgezet als een vorm van feedback ( zeg met nadruk dat dit geen oordeel is en of er in dit geval sprake van is )
Ik lees het met interesse.
Gelukkig komen er steeds meer Volvo-rijders, die geen gebruik willen (helaas soms niet kunnen) maken van een dure dealer.
Daar tussen zitten dus ook een paar techneuten, waar wij weer van kunnen leren.
Dus Not Done is niet de issue, maar kennis van zaken........ :wink:

Geplaatst: 30.10.2008 - 08:08
door Draadjelos
24AB2:

Je stuurde me 2 links met de laatste waarin stond dat iemand met een 039 in het scherm naar de volvo specialist was gegaan omdat zijn koppelingscilinder lekt. Dat las ik gisteren nogmaals en ik dacht "effe testen"

koppeling intrappen, geen storing als ie op contact gaat

koppeling bijna helemaal omhog: geen storing

koppeling helemaal omhog: STORING

de EGR heeft nu dus een beurtje gehad maar de koppeling veroorzaakt de melding in het scherm. De koppeling, drukgroep en dualmass vliegwiel zijn door de dealer ong 20000 km geleden vervangen en nu slipt ie al een tijdje door bij het maximale koppel (1800 toeren oid)

wat is de verwachtte levensduur van een volvo koppeling, maw kan ik de volvo dealer hiervoor op het matje roepen...ik heb natuurlij niet zitten kloten met de koppeling, rij nooit met de voet erop en verder rijd ik misschien wel te rustig voor het hebben van een D5 :-)

iemand dit bij de hand gehad? of moet ik hier een ieuw topic voor openen want dit gaat een beetje van het onderwerp af natuurlijk

ben benieuwd

PS wel raar dat 039 in het scherm niet betekend P0039 wat je in de bekende OBD2 lijsten terugvind

PS2 Los daarvan ismijn intercooler wel lek maar nog niet lek genoeg dat de ECU het als storing meldt

Geplaatst: 30.10.2008 - 12:39
door 24AB2
t.a.v. AlexV70
heb in een andere topic al aangegeven dat ik hier enigszins ambivalent tegenover sta
kort door de bocht : ja er zijn zaken die mensen zelf kunnen doen ( is onnodig om ...tig euro bij een dealer uit te geven voor het vernieuwen van remblokken / schijven , is hooguit 30 min werk en is eenvoudig te doen )
zijn ook zaken die men beter kan laten doen , doet men dat toch en pakt het verkeerd uit accepteer dan ook dat je grof geld kwijt bent om het allemaal weer laten te herstellen

t.a.v. draadjelos : in het verleden nog wel eens problemen gehad met "natte "
koppelingsplaten in motoren , met auto's nimmer
vb. vorige auto S40 235.000 km nimmer een probleem

dus is 20.000 km vanuit mijn optiek ronduit absurd : even de dealer aan zijn jasje trekken

Geplaatst: 30.10.2008 - 22:10
door edraket
Koppeling heb ik precies zo gehad, alleen is mijn auto gechipt. Na 35.000 km slippen onder vollast. Ik ben bij de dealer die mijn koppeling destijds had vervangen langs gegaan wat dat zou kunnen zijn. Het eerste wat ze vroegen was of de auto gechipt is. Omdat ik geen zin in discussies had over wel of niet de oorzaak van de chip ben ik naar mijn eigen garage gegaan. De koppeling liep alleen aan de rand aan, en had daardoor minder contact oppervlak. Ik heb de drukplaat meegenomen voor onderzoek, en het bleek dat deze echt heel erg krom (zeg maar konisch) was. Waardoor dat komt is nog steeds een raadsel. Ben zeker geen pedaal ridder. Nieuwe koppeling erin en het is weer goed. Koppeling van een D5 moet toch minstens 200.000 km mee gaan. De meesten gaan langer mee.

Om bovengenoemde redenen heb ik de EGR softwarematig dicht laten zetten. Vroeg of laat krijg je er problemen mee en voorkomen is in dit geval erg veel beter dan genezen.

Mijn gevoel over bovengenoemde klachten zegt dat er toch iets met de EGR nog niet goed zit. Er zit een diagnose in de EGR zelf. Als alleen de laaddruk te laag zou zijn door drukverlies zou dat de code zijn en niet dat de EGR niet goed werkt. Het zou in elk geval een erg onlogische code zijn.