Pagina 1 van 2

Auto trekt naar rechts ondanks balanceren en uitlijnen

Geplaatst: 28.10.2008 - 15:52
door R.M.B.
Ondanks uitlijnen en balanceren blijft mijn auto (Volvo V40 2 ltr 16v) licht naar rechts trekken. Als ik mijn auto op de cruise zet met 100 km/u dan moet ik niet mijn stuur loslaten want dan trekt hij iets naar rechts. De auto staat op 15 inch origineel lichtmetaal met de originele bandenmaat 195 55.

Iemand tips waar ik nog meer naar kan kijken?

groet RMB

Geplaatst: 28.10.2008 - 20:05
door helanton
Probeer eens met de velgen van voor naar achteren
en van achter naar voor

Geplaatst: 28.10.2008 - 21:06
door fjrene
loopt de weg niet gewoon een beetje af i.v.m. water afvoer meestal naar rechts.

Geplaatst: 28.10.2008 - 22:18
door R.M.B.
Ik heb in de tussentijd al verschillende sets uitgeprobeerd. De auto blijft naar rechts trekken.

Wat betreft de waterafvoer. Het lijkt me dat dit over het algemeen vrij weinig invloed heeft op het rijgedrag van een auto.

Zelf vroeg ik me af of het zou kunnen dat het subframe bijvoorbeeld scheef zou zijn? Of hoort een auto zelfs dan na uitlijnen rechtuit te rijden?

groet

Geplaatst: 28.10.2008 - 23:48
door fjrene
blijven er geen remblokken slepen??????

Geplaatst: 29.10.2008 - 07:06
door R.M.B.
Nee beide wielen lopen vrij.

Geplaatst: 29.10.2008 - 07:09
door Bart Giesen
Ik heb precies hetzelfde met dat ding van mij.
Uitgelijnd, nieuwe stuurkogels, nieuwe uitlijning, etc.

Geplaatst: 29.10.2008 - 09:22
door Barry (Grillmeister)
De auto (snel)wegen lopen schuin naar rechts af, dat heet positief verkant hierdoor zal het stuur van je auto makkelijker naar rechts weg lopen dan naar links.

Ik weet niet of er met het uitlijnen/balanceren rekening mee gehouden wordt maar ik denk het wel. Als je auto echt extreem naar rechts weg loopt moet je het probleem maar eens bij een (goede) bandenboer wegzetten ik heb het ook wel eens met mijn jeep gehad dat ik constant tegen moest sturen en daar werd ik echt simpel van (3x in de week den haag ->assen v.v.).

Verder kan het ook zijn dat je fuse kogel van het spoor afzit (een slagje moet hebben) dat geeft ook een afwijking.

Geplaatst: 07.11.2008 - 18:41
door R.M.B.
Vandaag heb ik een uitlijncontrole laten doen. De auto blijft irritant naar rechts trekken ondanks balanceren en uitlijnen. Ook is de auto nagekeken op eerdere schades en ook hier is geen sprake van. Bij de controle bleek dat de vorige uitlijning goed gedaan was.
De controleur vermoedde dat de stuurpomp of het stuurhuis niet in orde was.

Omdat dit mij niets zegt hoop ik dat iemand mij wat wijzer kan maken. Bij navraag bij de dealer werd verteld dat een stuurpomp vrijwel nooit kapot gaat. Om nu gelijk het stuurhuis te vervangen zonder hier zekerheid over te hebben lijkt me ook wat voorbarig.

Wie weet raadt?!!

Geplaatst: 09.11.2008 - 22:05
door Tijs Jansen
Meet voor de zekerheid maar eens de afstand van de band naar de rand van je spatscherm en bumper. Doe dit aan beide zeiden.
Was bij mij ook eens het geval, het rechter wiel stond in z'n geheel iets verder naar achteren, trekt dus ook naar rechts. Waarschijnlijk ooit een keer een beste dreun gehad, maar geen verdere schade zichtbaar.

Gr Tijs

Geplaatst: 10.11.2008 - 09:11
door ChrisV40
Meet ook even de afstand tussen de assen van voor en achterwiel aan beide zijden. Daar hoort niet veel verschil in te zitten dus als dat wel zo is... heb je weer een aanwijzing.

Geplaatst: 10.11.2008 - 10:07
door Bart Giesen
Tijs Jansen schreef:Meet voor de zekerheid maar eens de afstand van de band naar de rand van je spatscherm en bumper. Doe dit aan beide zeiden.
Was bij mij ook eens het geval, het rechter wiel stond in z'n geheel iets verder naar achteren, trekt dus ook naar rechts. Waarschijnlijk ooit een keer een beste dreun gehad, maar geen verdere schade zichtbaar.

Gr Tijs
Goede tip, ga ik ook effe proberen!

Geplaatst: 11.11.2008 - 14:08
door R.M.B.
Omdat ik al vermoedde dat er misschien ooit flinke schade was geweest aan de auto heb ik al de ruimte opgemeten tussen het wiel en de voorbumper/ spatscherm. Deze waren gelukkig aan beide zijden gelijk. De ruimte tussen de assen ga ik z.s.m. eens opmeten. Al lijkt het mij dat ik dit al zou moeten meten in de wielkast als deze scheef zou staan.

Geplaatst: 11.11.2008 - 16:32
door Bart Giesen
Kan trouwens ook met je remmen te doen hebben hé...

Als 1 klauw b.v. niet goed teruggaat, en dus continue de blokken tegen de schijf drukt, gaat die ook trekken...

Geplaatst: 11.11.2008 - 16:36
door volvov70r
Misschien een open deur maar houdt ook rekening met zijwind.

Geplaatst: 11.11.2008 - 21:05
door R.M.B.
Zijwind? nee dat kan niet. Anders had ik nooit alleen een afwijking naar rechts.

Geplaatst: 12.11.2008 - 18:44
door snorremans
R.M.B. schreef:Nee beide wielen lopen vrij.
Ook je achterwielen???????????

Geplaatst: 12.11.2008 - 20:18
door R.M.B.
Ja beide achterwielen lopen ook vrij.

Geplaatst: 13.11.2008 - 08:35
door Bart Giesen
Bij mij waren het de achterwielen. Ik had nieuwe schijven en blokken achter geplaatst, en was vergeten de handrem weer opnieuw te stellen.

Als gevolg hiervan was de handrem continue aangetrokken RA.

Geplaatst: 18.11.2008 - 23:24
door R.M.B.
Heeft er ooit iemand een defecte stuurpomp gehad waarna de auto ook naar een kant trok?