Pagina 1 van 3
schakelen naar de 1e lastig
Geplaatst: 20.10.2005 - 22:45
door ptenkate
hoi allemaal,
soms krijg ik mijn V40 erg moeilijk in de 1e versnelling. Ik moet dan wel een paar keer heen en weer rossen dat ie er eindelijk in zit.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Overige versnellingen geen probleem!
het is een V40 van eind 97
Geplaatst: 21.10.2005 - 14:21
door v40pokemon
dat is het begin van het einde.maw gewoon slijtage. Probeer 'm in z'n 1e te zetten net voordat je stilstaat bij het verkeerslicht (als je nog 3 km/h rolt) Ik heb met de mijne hetzelfde probleem (190.000km) vooral 's morgens bij de koude start. Een paar keer andere versnellingen proberen als de 2e en 3e wil ook nog wel 'ns helpen...
Geplaatst: 21.10.2005 - 15:04
door Guestuser
Ik herken het wel. Ik heb het ook wel eens met 2e en de achteruitversnelling, maar alleen met een koude versnellingsbak. Bij de achteruit helpt het om de koppeling bij het schakelen half op te laten komen, dan schiet hij er gelijk in. Ik heb ook wel het idee dat ik, omdat de motor zo snel warm wordt, te snel te veel van de versnellingsbak verwacht.
Geplaatst: 21.10.2005 - 18:35
door X-off
Wat bij m'n 480 ook al eens hielp, was enkele keren met het ontkoppelingspedaal pompen en dan opnieuw proberen in eerste te zetten. Klinkt raar, maar het hielp bij de mijne...
X-off
Geplaatst: 21.10.2005 - 18:35
door snorremans
Schakelbusjes van de pook overbrenging vervangen en het probleem is opgelost.
Geplaatst: 21.10.2005 - 19:49
door ptenkate
He Snorremans!
dat staat me beter aan!
Hij gaat maandag naar de garage dan zal ik direct even zeggen dat ze er naar kijken en zal ook het idee aanbrengen van die busjes!
hartelijk dank!
Geplaatst: 22.10.2005 - 08:52
door v40pokemon
Ik heb de schakelbusjes ook al 'ns vervangen en verder ook het rubbertje in de pookstang(waar het busje in valt) en dit heeft verder niets aan bovenstaan probleem afgedaan. Het blijft gewoon moeilijk schakelen naar z'n 1e bij een koude motor. Maar voor die paar euro kun je de busjes altijd vervangen. werkje van nix en kost niet veel.
Geplaatst: 22.10.2005 - 17:11
door ptenkate
Maar hij doet het niet alleen bij een koude motor hoor, ook als je bijv. al een uur gereden hebt ongeveer.
Ik kan het altijd even doorgeven bij de garage.
Want wat zou een nieuwe versnellingsbak kosten?

Geplaatst: 22.10.2005 - 20:42
door v40pokemon
Weet ik, maar vaak is het vooral bij een koude motor het euvel...
Een bakrevisie kost trouwens rond de €750,- en een bak op de sloop rond de €550,-
bij mij ligt er ook een lagertje uit, vandaar dat ik de revisieprijs ken. ach ja, hij giert een beetje tussen de 90 en 110 km/h gewoon zorgen dat je andere snelheden rijdt...
Geplaatst: 24.10.2005 - 16:08
door rolph
Heb dit 'probleempje' wel gehad bij de 440 die we eerst hadden. Daar hielp het om eerst in z'n 2 te zetten en daarna naar 1. (dus stilstaand.. voor het stoplicht bijvoorbeeld)
Je komt vanaf een hogere versnelling tot stilstand (5,4 of 3) Dan van neutraal in stilstand naar 2, en dan pas naar 1 als ie er niet meteen in wil.. Altijd moeite van het proberen waard nietwaar?!
Geplaatst: 25.10.2005 - 18:45
door ptenkate
Hallo allemaal,
maandag is mijn auto naar de garage geweest. 4 prachtige nieuwe banden erop en ik heb hem ook gevraagd naar de versnelling te kijken. Ik gaf de tip door van de busjes en die heeft hij vervangen. En wat denk je? Perfect schakelen in de 1e!!! Ik rij er nu al anderhalve dag mee rond en het is echt goed nu!!
Hartelijk dank voor de tip!!
schakelen naar de 1e lastig
Geplaatst: 25.10.2005 - 20:43
door Bugfix
Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat die nieuwe busjes + montage hebben gekost?
Mijn V40 (met 240.000 op de teller) heeft er (met koude motor vooral) ook nogal last van....
Welke banden heb je laten monteren?
Geplaatst: 26.10.2005 - 09:45
door menjo
Busjes: 3 euro ongeveer
Monteren bij de dealer: 50 euro ongeveer
Je schijnt het ook zelf te kunnen als ik de verhalen hier op het forum lees.
Geplaatst: 26.10.2005 - 20:15
door v40pokemon
je kunt het heel gemakkelijk zelf. klusje van paar minuten. Enige nadeel: je moet onder de auto kruipen/liggen. verder heb je, behalve je nieuwe onderdelen, niet meer nodig dan 2 sleuteltjes (volgens mij 10 en 11) en eventueel een likje vet (om je nieuwe busjes mee in te vetten). ze zitten aan de uiteinden van de schakelstang (dus onder de pook en bij de bak). even losdraaien, busje wisselen en weer vast. kun je ikea-meubelen monteren, dan lukt dit ook. (alleen worden hier je handen vies...

)
Geplaatst: 26.10.2005 - 21:54
door ptenkate
de prijs weet ik zo helaas nog niet, want de factuur moet nog komen.
Ik heb trouwens Bridgestone Potenza eronder laten zetten 195/55R15 85V RE-720. Tot nu toe een zeer fijne band, maar ik heb er alleen nog maar mee in de regen gereden.
Geplaatst: 29.10.2005 - 22:18
door hervelt
Wat betreft het vervangen van de schakelstangbusjes:
Het vervangen van de busjes is niet zo'n probleem, maar het afstellen van de schakelstangposities. Dit is haast niet alleen en/of zonder brug te doen. Let dus goed op de stand van de bevestiging van de stangen met de klemverbinding en breng een markering/kras aan voordat je e.e.a. losschroeft. Bij mij was de stang wat ontsteld geraakt door een paaltje. Kreeg hem niet meer in zijn vijf. Na heel weinig verstellen pakt hij alles weer, maar heeft soms nog problemen met in zijn 1 schakelen. (2 en 3 blokkeren dan ook). Doordat ik hem dan wel even eerst in zijn achteruit kan zetten gaat hij daarna wel in zijn 1. Lijkt wel wat met de schakelbusjes te maken te hebben alhoewel ik er van te voren geen last van had. Dus schakelbusjes en afstelling komen beide heel nauw. Ik zal zelf nog eens naar mijn busjes kijken alhoewel er op het eeste gezicht nou niet echt speling op zat.
Geplaatst: 29.10.2005 - 23:04
door CeeBee
Bij het vervangen van de busjes blijf je van de afstelling van de schakelstang af.
Kan dus evt. "gewoon" voor de deur.
Een brug maakt het wel makkelijker.

Geplaatst: 29.10.2005 - 23:24
door V40-driver
ptenkate schreef:de prijs weet ik zo helaas nog niet, want de factuur moet nog komen.
Ik heb trouwens Bridgestone Potenza eronder laten zetten 195/55R15 85V RE-720. Tot nu toe een zeer fijne band, maar ik heb er alleen nog maar mee in de regen gereden.
De V40 hier heeft ook aardig last met het schakelen naar z'n één. Maar ik vraag me af of het ook gewoon slijtage kan zijn. Hij heeft net 140.000 gelopen. Hoeveel heeft die van jou al gelopen?
Geplaatst: 29.10.2005 - 23:26
door ptenkate
de mijne staat ook exact op 140.000 nu. Het is echt het proberen waard hoor! Ik ben er in ieder geval ontzettend blij mee!!
Hij schakelt weer zo ontzettend soepel, als een mes door de boter!
Geplaatst: 29.10.2005 - 23:48
door V40-driver
Ok mooi, hij gaat maandag toch weer naar de garage voor een beurt zal ik dit meteen even aangeven. Valt toch nog onder de garantie
