Pagina 1 van 2

Verschil in temperatuur dashboard uitlaten

Geplaatst: 31.10.2008 - 11:49
door BlackcurrantV70
Als de auto binnen opgewarmd is, zeg maar 22gr, is de temperatuur van de uitgeblazen lucht van de 2 centrale dashboard roostertjes aanzienlijk lager dan die aan de deur kant. Echt een verschil van erg koude lucht uit de centrale roostertjes en kamertemperatuur uit de buitenste roostertjes. is dit normaal ?

Het is wel een gescheiden links/rechte regeling, maar ik zou verwachten dat beide linkse en beide rechtse roostertjes dezelfde temperatuur uitblazen.

Soms moet ik echt de centrale roosters dichtdraaien omdat het echt te koude lucht is die eruit komt.

Geplaatst: 31.10.2008 - 20:33
door hadico
Hallo dit kan inderdaad het systeem mixt de warme en koude lucht word gemeten in het bedieningspaneel (roostertje)
Het kan ook zijn dat een klepmotor niet goed meekomt ,eventueel langs de dealer en de klepmotoren opnieuw inleren is dan de optie.
Als je dit laat doen vraag dan of ze ze initialiseren en daarna inleren ,deze procedure heeft het meest succes bij dit soort klachten.


succes.

Geplaatst: 09.11.2008 - 10:49
door soldier
Ik heb hetzelfde probleem . Bij garage geweest en aan de kast gehangen.
Weinig verbetering.
Naar mijn mening is er een van de kleppen stuk maar welke ??

Geplaatst: 09.11.2008 - 15:18
door Oceanracer
Het reeds genoemde kalibreren is veelal de oplossing. Zo niet, dan ligt het nog wel eens aan de luchtsensor onderin (Ik meen ergens ter hoogte van de rechtervoet van de bestuurder) het luchtsysteem. Ook het goed schoon houden van de sensor in de middenconsole zelf wil wel helpen. Uiteraard is inderdaad een defecte klep ook nog mogelijk, maar dan zou het steevast koude lucht moeten blazen en niet alleen na de opwarmfase.

Geplaatst: 12.11.2008 - 12:11
door BlackcurrantV70
Ben deze morgen even langs geweest bij de dealer, en die vertelde hetzelfde probleem, klepmotoren positie niet meer gekend door de ACC en deze s/w moet opnieuw geladen en geinitialiseerd worden, heb voor morgen ochtend een afspraak, zou 15min duren, ben benieuwd.

Ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst: 15.11.2008 - 12:11
door BlackcurrantV70
Wel de s/w is herladen en de klepmotoren gecalibreerd, geen resultaat.
95euros.

Heb al een nieuwe afspraak voor dinsdag bij de dealer...

Geplaatst: 30.12.2009 - 19:17
door Oceanracer
Zo, even een topic nieuw leven in blazen! Hoe is het afgelopen, Ivo Philips?

Re: Verschil in temperatuur dashboard uitlaten

Geplaatst: 30.12.2009 - 19:27
door piotrV70
Ivo Philips schreef:Echt een verschil van erg koude lucht uit de centrale roostertjes en kamertemperatuur uit de buitenste roostertjes. is dit normaal ?
Ik quote een monteur van een dealer in het Noorden des lands: "meneer, uit de middelste roosters komt ALTIJD koude lucht bij een ingeschakelde airco".
Ik vind het iig niet normaal en ik ben in het algemeen ook niet onder de indruk van de ECC in de V70. Ik heb inmiddels twee sensoren vervangen en kamp nog steeds met het hardnekkige probleem dat het gewoon veel te KOUD wordt. Het systeem reageert veel te heftig en blijft maar koelen. Ik ga er in het voorjaar weer mee verder. Verwarmen gaat prima. En daar heb ik nu meer aan :)

Geplaatst: 31.12.2009 - 10:01
door BlackcurrantV70
Hallo Oceanracer,

Bij mij was (is) het probleem ook alleen merkbaar bij lange afstanden, na verloop van tijd lijken de 2 middelste dashboarduitlaten koudere lucht uit te blazen dan de anderen.

Bij de dealer (2e bezoek) moest ik even wachten en pas na +/-30 min hebben ze de temperatuur gemeten aan alle uitlaten, en die was toen alweer normaal, met zeer minieme verschillen.

Ze vertelden me wel dat de middelste uitlaten de enigen zijn die buitenlucht toevoer hebben, en dat dit het enigsinds kan verklaren.

Als ik nog problemen ermee had was de enige oplossing, het dahboard eruit te halen om verder te zoeken, dit leek me wat te ver gaand

momenteel heb ik beide middelste uitlaten anders gericht zodat ze niet meer rechtstreeks naar me toe gericht zijn.

Perfect is anders, maar om nu het hele dashboard te laten slopen door de dealer, dat sprak me ook niet echt aan.

Geplaatst: 31.12.2009 - 10:16
door Oceanracer
Dank voor de snelle reactie.

Begrijp ik het goed dat die koude lucht alleen uit de middenroosters komt? Zit er dan ook verschil in uitstroomtemperatuur van beide roosters of zijn ze beiden net zo koud?

Bij mijn V70 komt er namelijk na verloop van tijd ook koude lucht uit het linker rooster onder de voorruit, het rooster bij het linker portier en bij mijn voeten.

Re: Verschil in temperatuur dashboard uitlaten

Geplaatst: 31.12.2009 - 10:31
door Wolfs XC
piotrV70 schreef:
Ivo Philips schreef:Echt een verschil van erg koude lucht uit de centrale roostertjes en kamertemperatuur uit de buitenste roostertjes. is dit normaal ?
Ik quote een monteur van een dealer in het Noorden des lands: "meneer, uit de middelste roosters komt ALTIJD koude lucht bij een ingeschakelde airco".
Ik vind het iig niet normaal en ik ben in het algemeen ook niet onder de indruk van de ECC in de V70. Ik heb inmiddels twee sensoren vervangen en kamp nog steeds met het hardnekkige probleem dat het gewoon veel te KOUD wordt. Het systeem reageert veel te heftig en blijft maar koelen. Ik ga er in het voorjaar weer mee verder. Verwarmen gaat prima. En daar heb ik nu meer aan :)
Welke sensoren heb je laten vervangen?

Re: Verschil in temperatuur dashboard uitlaten

Geplaatst: 31.12.2009 - 10:43
door piotrV70
Wolfs XC schreef:
piotrV70 schreef:
Ivo Philips schreef:Echt een verschil van erg koude lucht uit de centrale roostertjes en kamertemperatuur uit de buitenste roostertjes. is dit normaal ?
Ik quote een monteur van een dealer in het Noorden des lands: "meneer, uit de middelste roosters komt ALTIJD koude lucht bij een ingeschakelde airco".
Ik vind het iig niet normaal en ik ben in het algemeen ook niet onder de indruk van de ECC in de V70. Ik heb inmiddels twee sensoren vervangen en kamp nog steeds met het hardnekkige probleem dat het gewoon veel te KOUD wordt. Het systeem reageert veel te heftig en blijft maar koelen. Ik ga er in het voorjaar weer mee verder. Verwarmen gaat prima. En daar heb ik nu meer aan :)
Welke sensoren heb je laten vervangen?
Die achter het roostertje (met het ventilatortje) en de temperatuurgever (zit linksvooronder in een witte "bak" , condensor?, gestoken).

Geplaatst: 31.12.2009 - 11:39
door Carfreak
Herkenbaar probleem. Ook hier koele lucht uit de middelste roosters. Wel een beetje vreemd voor auto uit een land met ontzettend strenge winters.

Ik heb overigens deze ervaring met al mijn auto's tot op heden. (Ford, Renault, Alfa, VW, Honda). Maak me er daarom niet al te druk om.

Geplaatst: 31.12.2009 - 12:46
door BlackcurrantV70
Oceanracer,

Mijn probleem zijn beide middenroosters, beiden geven dan te koude lucht i.v.m. de andere roosters.

De rooster aan de voorruit heb ik op dat moment nog niet gecheckt.

Re: Verschil in temperatuur dashboard uitlaten

Geplaatst: 31.12.2009 - 13:27
door Rob2u
piotrV70 schreef: Ik quote een monteur van een dealer in het Noorden des lands: "meneer, uit de middelste roosters komt ALTIJD koude lucht bij een ingeschakelde airco".
Vreemd verhaal..., bij mij 's winters heerlijke warme lucht uit de middelste roosters :D

Maar wat bedoelt hij met "ingeschakelde airco"? Is dit de ECC die op "Auto" staat of moet de aircopomp ook daadwerkelijk draaien en koude lucht produceren?

Als alternatief kun je de middelste roosters ook natuurlijk dicht zetten 8)

Geplaatst: 31.12.2009 - 14:51
door edraket
Bij mij komt er bij lange ritten ook koude lucht uit de middenste roosters. Lijkt mij volkomen normaal. Bij de 850 en V70 classic had je de mogelijkheid om de hoeveelheid buitenlucht via de middelste roosters bij te mengen met een aparte mengknop. Dat doet nu denk ik de computer voor je.

Geplaatst: 31.12.2009 - 16:32
door Oceanracer
Warme voeten, warme kont en rug (zeker icm de stoelverwarming) maar met wat frisse lucht om het hoofd koel te houden, vind ik ook een prima combinatie. Die middenroosters blazen al sinds ik hem heb wat koudere lucht bij langere ritten. Ik doe die twee om die reden naar elkaar toe, dan krijg je een frisse luchtstroom, zonder dat je tocht ervaart.

Geplaatst: 31.12.2009 - 18:37
door hadico
Als de ingestelde interieur eindtemperatuur is bereikt gaat het systeem mixen de frisse lucht komt dan uit de middenroosters en de warmere lucht via de voorruit en zijroosters, dit is bedoelt om de ramen vrij te houden van condens ook omdat op dit punt de blower in een zeer laag standje staat

Geplaatst: 03.01.2010 - 23:04
door flap
op dit moment (heel erg koud) valt het heel erg op dat de monden aan de bestuurderskant continu warm blazen, maar aan de andere kant zit er met tussenpozen een hele koude stoot lucht tussen, wat kan daarvan de oorzaak zijn.
Betreft een v70 met een handmatige airco. Het heeft niet met de temperatuurinstelling van doen, want bij elke temperatuur blaast er een koele wind tussendoor uit alle blaasmonden aan de passagierskant.

Geplaatst: 09.01.2011 - 20:49
door v40jlt4
Holy thread resurrection batman!

Vandaag ineens, na 80km gereden te hebben, linkerkant alle roosters (voor & achter) warme lucht, rechts, ijskoud.
Als ik links op 20C instel en rechts op 25C, dan komt er links warme lucht uit en rechts lauwe. Allebij de kanten op 20C en rechts is weer ijskoud.
Rechts op zijn warmst, dan komt er wel wat warmere lucht uit, maar niet echt heet.

Erg vreemd, dan maar weer verder zoeken op dit forum,....