Pagina 1 van 1
kraken van de achterwiel ophanging
Geplaatst: 31.10.2008 - 15:44
door fred.c
sinds kort heb ik een krakende geluid in mijn achterwiel ophanging van mijn 440 fase 2 uit "94 als ik optrek of de bocht om ga kraakt het enorm ook als ik hobbels tegenkom hoor ik een hard bonkend geluid dacht eerst zelf aan de schrokbrekers maar die kraken niet ook is de wegliging onzeker...
het geluid met de bocht omgaan klinkt als het met de handrem erop proberen te gaan rijden
ikzelf denk aan de draag arm constructie maar ik kan niets bijzonders zien onder de auto...
iemand een idee?
Gr.Fred.c
Geplaatst: 31.10.2008 - 15:53
door wpee
? Wiellager ?
Geplaatst: 31.10.2008 - 16:29
door fred.c
nee geenwiellager heb meerdere meegemaakt totaa; ander geluid,... naar bedankt in ieder geval
Geplaatst: 31.10.2008 - 19:01
door Iroll
Meestal zijn het versleten droplinks die geluid dit veroorzaken. Dat zijn de verbindingstangetjes tussen stabilisatorstang en het chassis. Kosten iets van €20 p.st.
Geplaatst: 02.11.2008 - 08:49
door fred.c
en hoe kan ik dit zie of testen dat het daadwerkelijk dit is??
Geplaatst: 02.11.2008 - 10:07
door Lex!
haal er maar 's eentje af, er zitten rubber hoesjes aan, deze zullen gescheurd/versleten zijn, en de droplink zal erg slap zijn. Als je een setje nieuwe haalt en je de oude met de nieuwe vergelijkt zie je snel genoeg of ze versleten zijn of niet. Je kan ze trouwens goedkoop in Engeland bestellen,
KLIK. Bij de dealer zijn ze bijna 2x zo duur.
het verschil in weggedrag bij mijn 480 was echt goed te merken, relatief kleine investering voor een grote vooruitgang.
Geplaatst: 02.11.2008 - 10:44
door Iroll
Het is niet altijd makkelijk om te zien of ze versleten zijn. Bij mijn 480 leken ze nog aardig in orde, maar het gekraak was wel weg toen ik ze vervangen had. Het was waarschijnlijk nog in het begin stadium, ze kraakten alleen bij warm droog weer. Ben nog een
adresje tegen gekomen. Oa remonderdelen en draagarmen zijn daar goedkoop. Even je kenteken intikken en je ziet gelijk wat ze voor je hebben en voor hoeveel.
Geplaatst: 03.11.2008 - 09:16
door fred.c
bij mij kraakt hij onder verschillende omstandigheden het is ineens opgedoken en de eene keer erger dan de andere keer vooral als hij een paar uur stil heeft gestaan dan begint het weer, vooral met korte harde hobbels en bocht naar rechts. voor het vervangen moet hij dan onbelast staan of mag hij gewoon op de wielen blijven bijv, een brug?
Geplaatst: 03.11.2008 - 10:10
door Iroll
Ze zijn makkelijk te vervangen, je hoeft de auto alleen maar optekrikken en het wiel eraf te halen. Benodigdheden 1 steeksleutel 17, 1 ringsleutel 17 en 1 ringsleutel 13. Steek 17 heb je nodig om de bout aan de binnenzijde van de droplink te fixeren zodat je aan de buitenkant met ring 17 de bout kan losdraaien. Wijst zich vanzelf. Vervang beide kanten, als er een gaat volght de andere ook snel. Draai bout 13 pas helemaal vast als hij weer op zijn wielen staat, dan gaat je droplink veel langer mee. Deze niet al te strak aandraaien, het zijn nylock boutjes kunnen dus niet losgaan.
Geplaatst: 03.11.2008 - 12:01
door Melvin
Als je de auto opkrikt en op assteunen zet, zorg dan dat beide achterwielen van de grond zijn. Als je 1 kant opkrikt staat er nog spanning op de droplink.
Geplaatst: 03.11.2008 - 12:44
door Iroll
Niet echt nodig om ze allebei los van de grond te hebben. Ik heb het gedaan per wiel en dat gaat ook prima. Misschien iets makkelijker als je het met beide wielen los doet.
Geplaatst: 10.12.2008 - 21:42
door fred.c
nou jongens we zijn eruit wat het probleem was/is......
eerst heb ik de droplinks vervangen rechts en links,... geen verbetering toen de schrokbrekers vervangen,... geen verbetering....
vandaag overdag nogmaals onder de auto gekropen met nog wat daglicht (de rest is sävonds in de garage gedaan) en wat blijkt ???? de uitlaat rubber die net voor de eindemper zit is gescheurd waardoor deze net aanligt op de achteras en dus met wat beweging schuurt over de achteras en af en toe er op stuiterd waardoor je dus dat bonken hoort,.....hoop geld verder ondertussen maar alles wel weer lekker nieuw onder de auto......
Gr. Fred
Geplaatst: 11.12.2008 - 08:41
door Shockwave
en dus met wat beweging schuurt over de achteras en af en toe er op stuiterd waardoor je dus dat bonken hoort
haha, een paar topics eerder had ik precies hetzelfde, kdacht eerst dat er iets behoorlijk kapot was, is het zoiets....
Geplaatst: 11.12.2008 - 12:07
door Nessie
precies hetzelfde wat mijn 440 ook had, zo'n verloren rubbertje.
Geplaatst: 11.12.2008 - 12:07
door mightyspawn
hehe dat euvel had ik ook paar jaar geleden, alle beugels op de uitlaat waren weggerot en zo ook alle rubbers verdwenen. Nieuwe uitlaat en weg probleem.
Dat is vaker het probleem, of die stabilisatorstangetjes.