Pagina 1 van 1
Getankt 91 ipv 95 en nu?
Geplaatst: 02.11.2008 - 09:52
door Sathumax
Gisteren op en neer naar duitsland ik had nog een halve tank erin zitten met 95 en ik dacht bij mezelf laat ik maar eens tanken hiero het scheelt wel 5 a 10 cent op liter.
Zo gezegd zo gedaan, maar stond niet echt op te letten bij de benzine station, en gooide er benzin erin, das volgens mij 91.
Wat kan ik nu beste doen, leeggooien die zooi of gewoon blijven rijden?
Bij het starten nergens last van pingelen of wat dan ook.
Auto start normaal en je kan ook gewoon rijden, maar is dit wel verstandig?Is het niet slecht voor de motor?
Wat is wijsheid?
Geplaatst: 02.11.2008 - 10:12
door V70 T5 assen
Zou er gewoon mee doorrijden , maar wel rustig rijden .
En iedere keer als je brandstof meter weer een eindje gezakt is , er zoveel mogelijk 95 bij tanken .
IK zou me er niet teveel zorgen om maken , heb zelf eens 15 jaar geleden een reis naar hongarije gemaakt , via tjechie daar kon ik alleen maar 91 tanken , heb er ik hongarije meteen weer 98 met lood ik gegooid, (ford van 1986) niks aan de hand wel rustig gereden en op de terugweg niet in tjechie getankt

Geplaatst: 02.11.2008 - 11:23
door velwim
Sathumax,
Ik kan aan je bericht niet zien wat voor motor je hebt. Als je een motor zonder turbo hebt en zolang je rustig rijdt kan er volgens mij weinig kapot gaan. Voorkom dat de motot gaat pingelen. Ik zou juist niet direct gaan tanken als er weer een liter of 10 bij kan, maar juist doorrijden tot de tank meer dan voor de helft leeg is en er dan BP-Ultimate in gooien. Deze benzine heeft in Nederland het hoogste octaangetal (RON98). Daarna deze tank helemaal leegrijden en daarna weer gewoon RON95 tanken.
Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
Geplaatst: 02.11.2008 - 11:35
door Paul
In het buitenland tank ik volgens mij wel vaker 91 of 95. Is toch gewoon het octaan gehalte? Kan dat kwaad?
(ik tank nu trouwens gewoon diesel

)
Geplaatst: 02.11.2008 - 12:07
door Sathumax
s60 2.4 motor.
Gewoon doorrijden dus, hmm dat was ook advies van volvo dealer.
Maar ik was bang voor de motor dus dacht ik gooi het leeg.
Geplaatst: 02.11.2008 - 12:59
door Msuidgeest
Gewoon zo laten. Het gemiddelde is nu RON 93 en dat lijkt op 95.
Overigens past de elektronica zich aan aan de benzine en zo zal je dus geen schade krijgen aan je motor.
Geplaatst: 02.11.2008 - 20:24
door degids
velwim schreef:
Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
Onzin. In het instructieboekje staat dat je gewoon RON91 kunt tanken.
Zoals al eerder gepost: als het motormanagement een hoger octaangetal detecteert, dan wordt de compressie pas verhoogd.
Geplaatst: 02.11.2008 - 23:50
door velwim
Compressie kan niet worden geregeld door de elektronica, maar heeft te maken met het volume van de ruimte waarin het benzine/luchtmengsel wordt samengeperst tijdens de compressieslag van de zuiger.
Het ontstekingstijdstip en de turbodruk kunnen wel worden geregeld. Een vroeg ontstekingstijdstip verhoogt de kans op pingelen, dit zal dus bij een lager octaangetal wel worden verlaat.
Geplaatst: 02.11.2008 - 23:58
door Aantje
@Velwim je geeft zelf het antwoord al, pingelen voorkomen is minder brandstof. Wat doet de electronica in de auto denk je. Er zitten waarschijnlijk 2 pingelsensoren op het motorblok die het zullen detecteren.
Pingelen houd nog altijd in dat de brandstof zelf vroegtijdig ontbrand. Daar heeft het ontstekingstijdstip niets mee te maken.
Geplaatst: 03.11.2008 - 00:24
door Ludo
Aantje schreef:Pingelen houd nog altijd in dat de brandstof zelf vroegtijdig ontbrand. Daar heeft het ontstekingstijdstip niets mee te maken.
pingelen is inderdaad zelfontbranding.
maar het vroegere ontstekingstijdstip gebeurt net door het lage octaangetal.
daarom grijpt de ecu in, en gaat het tijdstip vertragen.
houd het pingelen daarmee nog niet op, word de laaddruk verlaagd en méér brandstof inspuiten om de verbrandingstemperatuur omlaag te krijgen.
Geplaatst: 03.11.2008 - 00:25
door Barry (Grillmeister)
Afgelopen zomer heb ik ook in Dld ron 91 getankt (huh lekker goedkoop), daar was niets mis mee, je mist gewoon wat vermogen dus niet mee gaan schuren zou ik zeggen. Verder zou ik als ik met hogere snelheden zou rijden ook de tank rustig half leeg rijden en dan ron 98 tanken zit je toch weer op een normaal gemiddelde.
Geplaatst: 03.11.2008 - 09:02
door asta
@ degids,
Precies, kijk even in je instructie boekje van de auto.
Als je een 2.4 5 cilinder hebt dan heb je waarschijnlijk gewoon goedkoop getankt zonder problemen!
Mijn s40 2.4 kan ook 91 tanken.
Geplaatst: 03.11.2008 - 09:13
door 440rijder
Het tanken van een hoger octaangetal bij een halve tank van lager octaangetal heeft weinig zin, het beste kan je de tank met laag octaangetal zo leeg mogelijk rijden en dan pas een hoger erbij gooien. De ontbranding is een kettingreactie en om in een cliché te spreken, de zwakste schakel bepaald de breeksterkte. Zolang nog octaangetal 91 aanwezig is in het mengsel zal vroegere ontbranding plaatsvinden bij compressie. Het is daarna de kettingreactie die voor volledige ontbranding zorgt.
Zoals al gezegd, het luistert niet zo nauw dat je nu de tank leeg moet laten lopen en zolang je geen problemen met pingelen etc hebt gewoon geen zorgen maken en doorrijden.
Geplaatst: 03.11.2008 - 10:30
door Iroll
Je ECU gaat vanzelf in noodloop als de motor pingelt en de ECU het onstekingstijdstip niet genoeg kan verlaten om het pingelen te voorkomen. De ECU kan het tijdstip zo'n 5 graden verlaten en krijgt hiervoor zijn info van de pingelsensor. Is dat niet genoeg dan kapt hij het vermogen af, gaat dus in noodloop. Je kan de motor dus niet beschadigen, de ECU beschermd daartegen. Rij gewoon je tank rustig leeg, ga niet volgas blazen en er is niets aan het handje.
Geplaatst: 03.11.2008 - 22:52
door toppertje
velwim schreef:Sathumax,
Ik kan aan je bericht niet zien wat voor motor je hebt. Als je een motor zonder turbo hebt en zolang je rustig rijdt kan er volgens mij weinig kapot gaan. Voorkom dat de motot gaat pingelen. Ik zou juist niet direct gaan tanken als er weer een liter of 10 bij kan, maar juist doorrijden tot de tank meer dan voor de helft leeg is en er dan BP-Ultimate in gooien. Deze benzine heeft in Nederland het hoogste octaangetal (RON98). Daarna deze tank helemaal leegrijden en daarna weer gewoon RON95 tanken.
Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
dit is niet geheel juist.
turbomotoren hebben juist een lagere compressieverhouding

Geplaatst: 04.11.2008 - 08:28
door trompetje
toppertje schreef:velwim schreef:Sathumax,
Ik kan aan je bericht niet zien wat voor motor je hebt. Als je een motor zonder turbo hebt en zolang je rustig rijdt kan er volgens mij weinig kapot gaan. Voorkom dat de motot gaat pingelen. Ik zou juist niet direct gaan tanken als er weer een liter of 10 bij kan, maar juist doorrijden tot de tank meer dan voor de helft leeg is en er dan BP-Ultimate in gooien. Deze benzine heeft in Nederland het hoogste octaangetal (RON98). Daarna deze tank helemaal leegrijden en daarna weer gewoon RON95 tanken.
Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
dit is niet geheel juist.
turbomotoren hebben juist een lagere compressieverhouding

In dit geval moet je eigenlijk de compressie van de turbo meenemen, en dan klopt het wel......
Geplaatst: 06.11.2008 - 08:03
door mightyspawn
geen probleem. Tankte het altijd tot de prijzen van 91 en 95 gelijk zijn getrokken. 91 begint aan een langzame dood in Duitlsnad. Snap het toch niet, de Duitsers tanken het maar amper, nu zeker niet meer dat het niet meer goedkoper is. Auto's die dat ooit hebben gebruikt worden 25 jaar al niet meer gemaakt.