Pagina 1 van 1
Katalysator eruit?
Geplaatst: 04.11.2008 - 07:42
door volvo-freerk
Gisteren mijn volvo 440 voor de keuring gehad. Een paar weken eerder dan de verloopdatum zodat ik nog wat tijd heb om te herstellen als er gebreken zijn. En helaas

die waren er. Niet al te veel en zeker zelf te doen. Nu heb ik echter een vraag m b t de katalysator. Deze is lek en moet dus vervangen worden. Mijn volvo is echter van 91( met een B18FP motor 1.7 GLT) dus een kat is niet echt nodig. Kan ik de kat gewoon weglaten en er een pijp voor terug plaatsen of zit ik toch aan een andere kat vast? Wil de auto niet kwijt vanwege een vrij dure grap zoals een nieuwe kat.
Geplaatst: 04.11.2008 - 09:40
door P.K.
Als ik op MP kijk kosten ze iets meer als €100,- en persoonlijk vind ik dat niet veel geld voor een nieuwe katalysator.
http://link.marktplaats.nl/205079465
of
http://link.marktplaats.nl/202436594
of
http://link.marktplaats.nl/199617028
Succes! 
Geplaatst: 04.11.2008 - 09:56
door Iroll
Als er op je kenteken staat dat ie een katalysator (U9) heeft dan moet die eronder zitten. Maar je kan wel de inhoud van de katalysator eruit slaan zodat het lijkt of er een onder zit, maar die dus feitelijk niet werkt. Dat zullen ze niet zien aan de 4 gas meting omdat die pas na jan '93 verplicht is. Bouwjaren van voor jan. '93 hoeven alleen te voldoen aan de COx eisen, en als je lambda sensor goed werkt is er niets aan de hand. Dus ja er moet een kat onder zitten en nee die hoeft niet te werken omdat ze dat niet controleren. Dus je kan eventueel een leeggeklopte katalysator eronder zetten om en paar pk te winnen. Moet je er wel een op de kop zien te tikken uiteraard.
En denk erom dat je oude kat behoorlijk wat geld waard is. Je krijgt er een euro of 50 voor terug op de sloop of bij een metaal recycling bedrijf. Er zit platina in, vandaar. Dus dat kan je al terug verdienen op de prijs van een nieuwe kat! Als je het zo bekijkt valt de prijs dus wel mee om hem te vervangen.
Geplaatst: 17.11.2008 - 20:59
door volvo-freerk
Tot zover alle goede raad. Ik zoek me alleen de pleuris naar een vervangende kat. Het schijnt dat ik weer iets speciaals heb. Ben tot nu toe nog nergens de passende kat tegen gekomen. Ik heb voor mijn 440 een ovale kat nodig met aan de voorkant een buis van ongeveer 10 cm met daarin de lambda-sonde. Zowel aan het begin als eind van de kat zit een flens.
Marktplaats en diverse demontagebedrijven bij mij in de buurt kunnen me niet de gewenste kat leveren. Kortom dat wordt dus toch leeghalen en op een andere manier een oplossing zoeken. :roll: :roll:
Stapel wordt je er van
Geplaatst: 17.11.2008 - 21:43
door schaefer
is de kat dichtlassen geen optie? plaatje over het lek lassen of mag/kan dit niet??
just a thought.....
suc
Geplaatst: 17.11.2008 - 21:47
door nielo
Zolang het niet lekt is het prima lijkt me;)
Geplaatst: 17.11.2008 - 22:07
door sjoerdb
Geplaatst: 05.12.2008 - 17:28
door grazzhoppa480
simpelweg dichtlassen dat lek en zeker ook leegmake lekker verschil
Geplaatst: 05.12.2008 - 19:26
door Volvo_480_turbootje
Hem leegkloppen niet doen, ik ben er ook eens aan begonnen, dan toch ff wat opzoekingen gedaan omdat ik dat zaakje niet vetrouwde, en blijkt dat katalysators van oudere auto's asbest bezitten, maar enkel de buitenkant van de binnenkant als ik me niet vergis... zo ver was ik gelukkig nog niet, had wel mijn stofmasker aan en deed dit buiten op een verluchte plaats...
Geplaatst: 06.12.2008 - 12:11
door schaefer
De buitenkant van de binnenkant??? Leuke woordspeling

Stofmasker en goed geventileerde plek (buiten) en gewoon leegkloppen maar. Of ff je adem inhouden

Geplaatst: 07.12.2008 - 08:18
door volvo-freerk
:evil: Ondertussen is de kat gefixed. Dichtlassen was idd de enige optie. Met bloed, zweet en een hoop gevloek( en een nieuwe sonde) werkt hij weer naar behoren. En dik twee dagen werk.
Pas toen alles weer inorde was voor de APK hoorde ik van de keurmeester iets leuk. Voor mijn auto( van 1991) was een kat helemaal niet verplicht, ondanks dat het op het kenteken staat. Vanaf 1 januari 1992 moeten alle auto's die een kat op het kenteken hebben staan, deze ook daadwerkelijk werkend onder de auto hebben. Voor alle auto's van voor die datum geldt dat niet! Ik had mij wat moeite kunnen besparen.
Misschien iets voor jullie medeeforumleden om te onthouden. :evil: