Pagina 1 van 3
Hij is er hoor!
Geplaatst: 04.11.2008 - 19:30
door jeroen.ijmuiden
Hallo allemaal,
na veel wikken en wegen hebben we zondag een Volvo S60 gekocht! We zijn er helemaal blij mee uiteraard. Het is een lichtgoude variant met beige/zwarte bekleding en een h803 met 12 speakers. Verder rijd hij perfect op een paar (hoop ik) kleine dingetjes na. Op de klok van de 2.4 140pk benzinemotor staat 124000 km dus nog bijna nieuw. Alle boekjes en stempels zitten erbij en hij ziet er bijna als nieuw uit.
De foto's volgen zosnel het een beetje mooi weer is!
Groetjes,
Jeroen
ps. zal ik voor die probleempjes maar ff een nieuw topic starten?
Geplaatst: 04.11.2008 - 19:32
door Johan
Gefeliciteerd! Veel plezier er mee.
Wat zijn je problemen?
Geplaatst: 04.11.2008 - 19:38
door Jurgen S60
Gefeliciteerd en vele plezierige km's.
Geplaatst: 04.11.2008 - 20:02
door 24AB2
ps. zal ik voor die probleempjes maar ff een nieuw topic starten?
of noem ze hier maar
ps. veel plezier ermee gewenst
Geplaatst: 04.11.2008 - 20:13
door jeroen.ijmuiden
Dank allemaal.
Het probleempje (of hoe je het wil noemen) is dat hij als ik em start, 1500 toeren stationair draait en na rijden wegzakt naar de 900 waar het hoort. Ook zit er soms als ik wegrij een gek kraakje achter. Ik laat em zoiezo nog even extra nakijken en hij krijgt een grote beurt.
Geplaatst: 04.11.2008 - 20:22
door 24AB2
iets hoger toerental bij starten koude motor lijkt mij normaal
( of het 1500 rpm bij een benzine motor dient te zijn weet ik niet , heb zelf een D5 )
en ja die kraakjes : de spreekwoordelijke 1001 topics hierover
( mijn eerste gok : stab. stang )
Geplaatst: 04.11.2008 - 20:46
door Bobbl
Hoi, hoog toerental met starten schijnt zo te horen!
Ik vindt het niet passen bij een auto van dit kaliber!
Mijne maakt zelfs nog meer toeren, en het lijkt dan ook of de uitlaat lekt, maar dit is dus niet het geval, nadat het toerental terug zakt is het lekkende geluid ook weg.
Lijkt wel of die met een koude start een klep losgooit die lucht door de uitlaat perst of zoiets!!
Maar goed, tot nu toe heb ik nog geen goed antwoord gekregen, en denk dat ik toch maar eens naar de dealer moet.
Verder is het een dijk van een auto!!
Geplaatst: 04.11.2008 - 21:28
door 24AB2
voor het makkelijker starten van een koude motor heb je een rijker mengsel nodig ( meer brandstof- minder lucht )
zou je dat doen met het standaard toerental (als bij warme motor ) dan zou de motor onregelmatig kunnen draaien
( je hebt nu eenmaal beter afdichting van componenten wanneer bedrijfs temperatuur is bereikt - test dit maar door compressie te meten bij koude en warme motor )
en derhalve wordt het toerental eveneens tijdelijk verhoogd bij het starten
bij dit type auto's zal dit alles ongetwijfeld software matig ingesteld kunnen worden
Geplaatst: 04.11.2008 - 22:00
door jeroen.ijmuiden
Ok, nou als er een paar zijn die zeggen dat dit hoort dan zou het goed moeten zijn

Nou nog ff naar dat gekke kraakje kijken, is ook niet altijd misschien in 5% van de gevallen bij het wegrijden.
Geplaatst: 04.11.2008 - 23:23
door Gast
kraakje: remvoering handrem?
Geplaatst: 04.11.2008 - 23:41
door VolvoKramer
Gefeliciteerd met je aankoop! Heerlijke bak!
Niks wachten met die foto's..... We willen ze nu zien, weer of geen weer!

Geplaatst: 05.11.2008 - 01:07
door Dries77
Had begrepen dat het verhoogde toerental is om de Kat sneller op te warmen.
Heeft je S60 een kat?
Geplaatst: 05.11.2008 - 10:10
door Gast
Uiteraard heeft hij een katalysator.
Toch is het niet normaal, 1500 toeren, de buiten temperatuur is daar nog niet naar.
Misschien een voeler stuk en mogelijk zelfs de ETM.
± 1000 toeren al ie koud is en dan zakt ie (snel) naar ± 750 toeren.
Geplaatst: 05.11.2008 - 11:06
door jeroen.ijmuiden
AlexV70 schreef:Uiteraard heeft hij een katalysator.
Toch is het niet normaal, 1500 toeren, de buiten temperatuur is daar nog niet naar.
Misschien een voeler stuk en mogelijk zelfs de ETM.
± 1000 toeren al ie koud is en dan zakt ie (snel) naar ± 750 toeren.
Verschijnselen bij ETM lijken me wat erger nog, het is ook maar totdat ik wegrij (1500 toeren stabiel) als ik hierna voor het stoplicht stil sta is het netjes 900-1000 toeren. Dan hoor ik alleen nog dat gekke kraakje

Het klinkt alsof je een stoel verschuift als je erop zit. Een gekke metalige kraak.
Geplaatst: 05.11.2008 - 11:34
door euerw
Gefeliciteerd met je aankoop en heelveel rij plezier en veilige km`s
Geplaatst: 05.11.2008 - 13:48
door Patsim
Als ik mijn S60 2.0 T start loopt deze ook zo'n 30 seconden 1500 tpm.
En inderdaad lijkt het dan net of je uitlaat lek is.
Niets om je eigen zorgen om te maken, dit hoort "gewoon" zo.
Ik laat hem meestal even die 30 seconden zo draaien en als ie dan terugzakt naar een lager toerental, dan rijdt ik weg.
Geplaatst: 05.11.2008 - 14:10
door velwim
Gefeleciteerd met je S60.
Mijn nieuwe S60 2.5T heeft bij een koude start ook ongeveer 10 seconden een verhoogd stationair toerental. Ook als het buiten 30+ is. Is inderdaad om de kat sneller op temperatuur te krijgen en daarme het milieu te sparen. Waarschijnlijk bedacht door die malloten in Brussel, maar wat mij betreft volkomen overbodig :birdman:
Geplaatst: 05.11.2008 - 19:09
door aertssenhjc
velwim schreef:Gefeleciteerd met je S60.
Mijn nieuwe S60 2.5T heeft bij een koude start ook ongeveer 10 seconden een verhoogd stationair toerental. Ook als het buiten 30+ is. Is inderdaad om de kat sneller op temperatuur te krijgen en daarme het milieu te sparen. Waarschijnlijk bedacht door die malloten in Brussel, maar wat mij betreft volkomen overbodig :birdman:
could't agree more!
dat gepruttel hoort niet op zo'n auto
Geplaatst: 05.11.2008 - 21:50
door Bobbl
Patsim schreef:Als ik mijn S60 2.0 T start loopt deze ook zo'n 30 seconden 1500 tpm.
En inderdaad lijkt het dan net of je uitlaat lek is.
Niets om je eigen zorgen om te maken, dit hoort "gewoon" zo.
Ik laat hem meestal even die 30 seconden zo draaien en als ie dan terugzakt naar een lager toerental, dan rijdt ik weg.
En toch vindt ik het voor zo`n caliber auto, geen gehoor, zo`n geluid.
Moet toch veel beter kunnen, als ik de auto van men collega hoor (Focus ST, zelfde motor alleen met turbo) die loopt superstil rond ook bij koude start, je hoort alleen de uitlaat, en zo hoort het!
Geplaatst: 05.11.2008 - 22:00
door 24AB2
als je het dermate storend vind kun je wellicht informeren bij een dealer of het software matig is aan te passen aan datgene wat jij wenselijk acht