Pagina 1 van 3
zelf wielen wisselen
Geplaatst: 08.11.2008 - 11:31
door olav
Voor het eerst lichtmetalen velgen (origineel Volvo) geritseld, maar nu wil ik die binnenkort onder de auto gaan zetten. Dus het staal er onderuit, lichtmetaal eronder.
Maar opeens de vraag: kan dat nog zelf of krijg je te maken met speciale aanhaalmomenten? :shock:
Bij mijn stalen velgen onder eerdere auto's was het gewoon een kwestie van zo'n kruissleutel op de wielbouten en goed vastzetten. Maar wanneer ik dat bij lichtmetaal doe. is er dan kans dat ik het materiaal kapot trek? Hoe doen jullie dat, bij het wisselen van bijvoorbeeld de stalen winterbandvelgen voor het zomerse lichtmetaal?
En meteen een tweede vraag: kan ik de normale wielbouten gebruiken of heb ik andere bouten (lengte, materiaal) nodig?
Groet, Olav
Geplaatst: 08.11.2008 - 12:37
door zwolly
lm velgen met momentsleutel (aanhaalmomenten)monteren is het beste, wat de bouten betreft weet ik het niet.
anders ff bij een bandenboer laten doen zal niet veel kosten
Geplaatst: 08.11.2008 - 13:16
door toppertje
zet altijd mijn lm wielen vast met de kruissleutel.
Geplaatst: 08.11.2008 - 17:07
door Blade
Je kan dezelfde bouten gebruiken. Je moet ze aanhalen met 140NM, en dan wel kruislings. Wielen wisselen is best te doen hoor, gewoon één voor één met de krik die in de auto zit.
Geplaatst: 08.11.2008 - 18:33
door safarigeel
Het is weer de tijd ervoor:
Vanmiddag was het mooi weer en heb ik ze even omgewisseld.
Het kost een klein of dik halfuurtje (beetje afhankelijk van je handigheid)
Ik heb ooit een garagekrik gekocht en die eronder gerold, dat vind ik toch even iets beter en sneller werken dan de autokrik. Zo duur zijn ze niet.
Het is ook een mooie gelegenheid voor een kleine inspectie van de remmen en met een klein staalborsteltje wat roestaanzetting weg te poetsen ( :roll: niet van de remmen/remschijven uiteraard...)
Lichtmetaal kruiselings vastgezet met 140 Nm met een
momentsleutel met dop 19 en klaar (niet je moeren gaan smeren oid)
De zomervelgjes alleen nog even wassen en insmeren met bandenconditioner en ze kunnen weer een halfjaartje liggen.
Geplaatst: 08.11.2008 - 20:38
door toppertje
safarigeel schreef:Het is weer de tijd ervoor:
Vanmiddag was het mooi weer en heb ik ze even omgewisseld.
Het kost een klein of dik halfuurtje (beetje afhankelijk van je handigheid)
Ik heb ooit een garagekrik gekocht en die eronder gerold, dat vind ik toch even iets beter en sneller werken dan de autokrik. Zo duur zijn ze niet.
Het is ook een mooie gelegenheid voor een kleine inspectie van de remmen en met een klein staalborsteltje wat roestaanzetting weg te poetsen ( :roll: niet van de remmen/remschijven uiteraard...)
Lichtmetaal kruiselings vastgezet met 140 Nm met een
momentsleutel met dop 19 en klaar (niet je moeren gaan smeren oid)
De zomervelgjes alleen nog even wassen en insmeren met bandenconditioner en ze kunnen weer een halfjaartje liggen.
waarom niet je moeren smeren?
ik gebruik altijd een klein beetje kopervet op de wielbouten.
en nee,daar lopen de wielen echt niet los van. [-(
wat hiermee WEL wordt voorkomen is dat als je naar een jaar de moeren weer los wilt hebben,dat deze zo vast zitten,dat
je de moeren dol kunt draaien.
vooral die met je wielslot,wil nog wel eens stukdraaien als hij te vast zit.
zie div. topics hierover op het forum.
Geplaatst: 08.11.2008 - 23:55
door Armin
toppertje schreef:safarigeel schreef:Het is weer de tijd ervoor:
Vanmiddag was het mooi weer en heb ik ze even omgewisseld.
Het kost een klein of dik halfuurtje (beetje afhankelijk van je handigheid)
Ik heb ooit een garagekrik gekocht en die eronder gerold, dat vind ik toch even iets beter en sneller werken dan de autokrik. Zo duur zijn ze niet.
Het is ook een mooie gelegenheid voor een kleine inspectie van de remmen en met een klein staalborsteltje wat roestaanzetting weg te poetsen ( :roll: niet van de remmen/remschijven uiteraard...)
Lichtmetaal kruiselings vastgezet met 140 Nm met een
momentsleutel met dop 19 en klaar (niet je moeren gaan smeren oid)
De zomervelgjes alleen nog even wassen en insmeren met bandenconditioner en ze kunnen weer een halfjaartje liggen.
waarom niet je moeren smeren?
ik gebruik altijd een klein beetje kopervet op de wielbouten.
en nee,daar lopen de wielen echt niet los van. [-(
wat hiermee WEL wordt voorkomen is dat als je naar een jaar de moeren weer los wilt hebben,dat deze zo vast zitten,dat
je de moeren dol kunt draaien.
vooral die met je wielslot,wil nog wel eens stukdraaien als hij te vast zit.
zie div. topics hierover op het forum.
Als je je wielen gewoon vast zet met een moment sleutel zitten de wielbouten nooit te vast, en zeker niet te los.
Een moment sleutel kost je ongeveer 50 euro, een prima ding voor belangrijke dingen die je zelf kunt en wilt doen zoals je wielen.
Ik doe echt nooit kopervet aan de bouten.
Geplaatst: 09.11.2008 - 00:51
door venician_smoker
Wielen wisselen is inderdaad goed te doen en met een garagekrik iets meer dan 30 minuten werk. Ik gebruik zelf een ouderwetse (buig)momentsleutel met een schaal.
Nog een advies koop een goede 19 mm dop (1/2") en werk niet met een verloop van 3/8-1/2". Die gaat zeker kapot bij 140Nm of meer bij het losmaken.
En meteen een tweede vraag: kan ik de normale wielbouten gebruiken of heb ik andere bouten (lengte, materiaal) nodig?
Ik zou niet adviseren dezelfde wielbouten te gebruiken. Als het goed is zijn bij de lichtmetalen velgen ook de wielbouten meegeleverd. Meestal zijn dat verchroomde stalen bouten (dat staat ook veel beter).
Geplaatst: 09.11.2008 - 11:07
door Gast
Volgens mij geeft Volvo 110 / 120 Nm aan.
Geplaatst: 09.11.2008 - 12:02
door toppertje
volgens vadis 140nm

Geplaatst: 09.11.2008 - 14:45
door Hans
Ik doe het ook zelf zonder moment sleutel, vast is vast.
En een beetje kopervet aan de bouten.
Geplaatst: 09.11.2008 - 15:33
door Oceanracer
Geen vet, maar wel een momentsleutel op 140 NM. Ieder zijn ding.

Geplaatst: 09.11.2008 - 16:52
door Battlecruiser
In het instructieboekje van mijn Volvo staat 120NM als aanhaalmoment, maar op advies van diverse monteurs gebruik ik tegenwoordig 100Nm (via de momentsleutel) dat is strak zat.
Geplaatst: 09.11.2008 - 16:55
door Battlecruiser
O ja, nog even een tip:
als je wielen momenteel perfect uitgelijnd zijn en dat wil je zo houden, dan moet je de plaats van de wielen markeren.
Er zit weliswaar een centreerstift op de wielas, maar de meeste moderne velgen kunnen er toch op 5 manieren op.
Dus: haal je wiel eraf, verdraai het niet en kijk meteen tegenover welke opening (aande binnenzijde v/h wiel) de centreerstift zat.
Zet dan met verf een duidelijke stip in die wielopening.
Geplaatst: 09.11.2008 - 18:33
door Gast
Battlecruiser S80 schreef:In het instructieboekje van mijn Volvo staat 120NM als aanhaalmoment, maar op advies van diverse monteurs gebruik ik tegenwoordig 100Nm (via de momentsleutel) dat is strak zat.
Zie je wel ik had het ergens gelezen!

Geplaatst: 11.11.2008 - 10:36
door edraket
Battlecruiser S80 schreef:O ja, nog even een tip:
als je wielen momenteel perfect uitgelijnd zijn en dat wil je zo houden, dan moet je de plaats van de wielen markeren.
Er zit weliswaar een centreerstift op de wielas, maar de meeste moderne velgen kunnen er toch op 5 manieren op.
Dus: haal je wiel eraf, verdraai het niet en kijk meteen tegenover welke opening (aande binnenzijde v/h wiel) de centreerstift zat.
Zet dan met verf een duidelijke stip in die wielopening.
Heeft niets met de uitlijning te maken, alleen met balans. En dan alleen als de wielen op de auto gebalanceerd zijn.
Geplaatst: 11.11.2008 - 13:18
door Thijs
Mee eens edraket!
Geplaatst: 13.11.2008 - 15:35
door Diesel70
Safarigeel: Waar plaats jij de garagekrik? Ik ben altijd bang voor beschadigingen aan de onderkant van de auto. De standaard krikpositie is ook al zo vreemd, bijna in het midden van de auto.
(en je slingert je lam als je dat 4 keer moet doen)
Hij staat trouwens al weer op zijn winterbandjes na een klapband vorige week.
Moment 140, wielsloten moment 100, en een beetje kopervet.
Geplaatst: 13.11.2008 - 17:06
door safarigeel
@Diesel70: Een klapband, brrr.... alles goed afgelopen?
Ik zet de garagekrik onder het scharnierende deel van de wielophanging. Als je onder de auto kijkt zit daar een vlak stukje bodemplaat. Met een stuk rubber ertussen voor bescherming.
Ik heb VADIS net gedeinstalleerd, dus ik kan je geen plaatje van de punten laten zien, maar misschien is er iemand die dit nog heeft.
Ik heb het één keer met de gewone krik gedaan, maar dat vond ik niet lekker gaan. Ten eerste moest ik mijn krik gaan 'opgraven' vanonder m'n subwoofer vandaan, ten tweede draai je je een ongeluk en ten derde is het geen prettig gezicht om de auto op de standaard krikpositie zo scheef te zien staan.
Ik gebruik trouwens geen vet op de bouten. Ik zet mijn lichtmetalen velgen vast met een momentsleutel om ervoor te zorgen dat er niet teveel spanning op de velgen komt te staan. Als je dan vet op de bouten doet, verlaag je de frictie in de schroefdraad en op de nek. Daardoor zul je de bouten met een grotere spanning moeten aandraaien om hetzelfde moment te krijgen met je sleutel. Dit is nu nét wat ik niet wil bij LM-velgen (en liever ook niet bij de bouten zelf).
Ik heb dit ooit geleerd en ik hou dit aan. Er zullen vast wel monteurs zijn die al 20 jaar vet op de bouten doen en dat alles goed gaat, maar ik loop liever geen risico.
Je zult trouwens eerder last krijgen van vastzittende bouten als er een onbenullige bandenboer met een luchtslagmoersleutel je velgen gaat vastzetten met 250 nM. :roll: Als je last hebt van roestende bouten, koop dan verchroomde oid.
PS. Als je de wielsloten met een lager moment vastzet, bestaat er dan geen kans op spanning op de remschijven?
Geplaatst: 14.11.2008 - 11:43
door Diesel70
Safaigeel,
Dank je wel voor je uitleg.
De klapband is trouwens goed afgelopen. Mijn vrouw reed, rechterachterband klapte, gat in de zijkant van een centimeter groot.
Ze merkte er zelf weinig van, de auto bleef gewoon rechtdoor rijden, geen geslinger, helemaal niks. Hij maakte wel wat lawaai......... :roll:
De mensen achter haar schrokken zich helemaal rot, ineens een grote wolk aan de zijkant van de auto.
Dat van die kromme remschijven kan ik niet helemaal volgen. Het moment is mij door de garage meegedeeld ivm het vastzitten van de wielmoeren, bekend probleem bij Volvo (en bij mij

)