Pagina 1 van 2
Na verlagen geklapper aan de voorkant
Geplaatst: 23.10.2005 - 13:46
door xjrmarcel
Hey,
Nadat mijn V40 aan de voorkant is verlaagt (30mm) klappert er iets aan de voorkant bij korte onevenheden op de weg en verkeers drempels.
Het klinkt metaal achtig?
Verder veert ie wel goed.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn.
Cu,
Marcel
Geplaatst: 23.10.2005 - 16:43
door CeeBee
Stabi stokjes waarschijnlijk.
Kijk ook even of je wielen vastzitten.
Geplaatst: 23.10.2005 - 17:31
door xjrmarcel
De wielen zitten zeker goed vast.
Maar wat bedoel je met stabistokjes, en als het dat wat kan ik eraan doen?
Alvast bedankt,
Marcel
Re: Na verlagen geklapper aan de voorkant
Geplaatst: 23.10.2005 - 19:33
door snorremans
xjrmarcel schreef:Hey,
Nadat mijn V40 aan de voorkant is verlaagt (30mm) klappert er iets aan de voorkant bij korte onevenheden op de weg en verkeers drempels.
Het klinkt metaal achtig?
Verder veert ie wel goed.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn.
Cu,
Marcel
Wat voor verlagingsveren heb je gemonteerd? als het gewone zijn komen de veerwindingen op elkaar, heb ik zelf ook gehad, heb hierna verlagingsveren die voor een T4 geschikt zijn gemonteerd en het was over
Geplaatst: 23.10.2005 - 22:37
door Volmar
Heb dat ook gehad. Waren standaard verlagingsveren.
Bij een diesel gaat de auto wel iets verder zakken en kwamen
de ringen ook tegen elkaar.
Auto voorzien met andere veren en probleem was ook over.
Geplaatst: 24.10.2005 - 09:19
door xjrmarcel
Die van mij is geen diesel, maar een 1.8.
En het gebeurt eigenlijk bij kleine onevenheden op de weg.
Dus bij flink inveren hoor ik het niet, tenminste wel bij het begin van het inveren wel.
Het is dus hoorbaar bij het beging van het inveren, en dus niet niet op het eind.
Vandaar dat het waarschijnlijk niet de veren zijn.
Iemand nog een idee?
Cu,
Marcel
Geplaatst: 24.10.2005 - 18:42
door snorremans
xjrmarcel schreef:Die van mij is geen diesel, maar een 1.8.
En het gebeurt eigenlijk bij kleine onevenheden op de weg.
Dus bij flink inveren hoor ik het niet, tenminste wel bij het begin van het inveren wel.
Het is dus hoorbaar bij het beging van het inveren, en dus niet niet op het eind.
Vandaar dat het waarschijnlijk niet de veren zijn.
Iemand nog een idee?
Cu,
Marcel
Als je voor een 1.8 verlagingsveren er onder zet staan de windingen zo dicht bij elkaar dat als je stil staat en op de motorkap de wagen inveerd je de windingen al op elkaar hoort tikken, en bij de T4 veren liggen de windingen veel verder uit elkaar en heb je dit probleem niet.
Ik heb Apex eronder gehad en daarbij was het zelfde probleem later veren van DL- Design was ook het zelfde getik hoorbaar, daarna veren die voor een T4 waren van DL-Design en het was over.
Geplaatst: 24.10.2005 - 19:23
door Michel740Turbo
Wat ook wel eens wil gebeuren is dat de uiteinde nog niet goed in de schotel liggen, ik heb zelf ook gehad na een km of 100 door de stad was het ineens weg.
Maar als het windingen zelf zijn kun je daar rubbers tussen zetten als oplossing.
Geplaatst: 24.10.2005 - 19:31
door xjrmarcel
Ok, ik zal eens kijken of het de windingen zijn van de veren.
En waar kan ik eventueel zulke rubbers kopen?
Geplaatst: 24.10.2005 - 20:35
door snorremans
Heb ik ook geprobeerd maar gaat niet je verschuift het probleeem naar de volgende winding, en je maakt de veer alleen nog maar stugger, plus dat je de rubbers ongemerkt kwijt raakt.
Er zijn twee goeie oplossingen 1 je oude veren terug zetten ( dus niet verlagen) 2 T4 veren monteren, de rest zijn flut oplossingen.
Geplaatst: 24.10.2005 - 21:00
door CeeBee
Stabistokjes...................................
Geplaatst: 25.10.2005 - 10:07
door xjrmarcel
Wat nou stabistokjes?
Wees eens duidelijk, je hebt het tegen een leek.
Van motoren weet ik wel wat, maar auto's :roll:
Geplaatst: 25.10.2005 - 10:57
door snorremans
Hij bedoeld de stabilisatorstangen welke aan je veerpoot zitten.
Als je voor het verlagen geen getik hoorde en na het verlagen wel. zit het dus in wat je nieuw hebt aan gebracht je veren dus!!!!!

Geplaatst: 25.10.2005 - 12:09
door Michel740Turbo
zal dan even helpen met de echte benaming "stabilisator-reactiestangen" dit is een stang aan bijde kanten een kogel welke slijt gevoelig zijn en deze kunnen best wel eens gaan rammelen bij kleine oneffenheden in de weg.
Klinkt als een los zitten de bout en is erg eritant op een klinker weg ofzo.
Geplaatst: 25.10.2005 - 12:21
door CeeBee
Als je verlagingsveren koopt waarvan de windingen elkaar raken , dan klopt er iets niet zou ik denken .
De reactie stangetjes, stabistokjes, hebben onder een bepaalde spanning hun werk gedaan, zijn hier ook op ingesleten.
Door de auto te verlagen komen die krachten anders op deze stangetjes te staan, en kunnen ze dus gaan tikken.
Soms kan het zo zijn dat ze niet vast genoeg zitten, zeker even controleren.
Geplaatst: 25.10.2005 - 14:10
door xjrmarcel
Ok, dank je voor de uitleg.
Maar waar kan ik dit ongeveer vinden.
Ik neem aan dat dit een stang is die van links naar rechts loopt, en natuurlijk omgekeerd.
Dus niet moeilijk te vinden?
Of vergis ik me?
Geplaatst: 25.10.2005 - 14:24
door snorremans
Als je de veerpoot hebt los gehaald om de veren te vervangen heb je ook de stabilisatorstang ( kogelgewricht) los gehad. maar daar zit het niet in.
Laat maar is iemand op de motorkap je wagen inveren en kijk zelf eens tussen je wiel en spatbord door naar je veren, dan zul je zien en horen dat de veerwindingen op elkaar klapperen.
Geplaatst: 25.10.2005 - 14:55
door menjo
Ik heb ook net m'n auto verlaagd (4cm voor zelfs) en heb helemaal geen last van windingen die elkaar raken (ik heb de DL-Design veren die jij noemt). Zou het niet zijn dat als dat gebeurt, je dempers gewoon versleten zijn? Dat de veer dus gewoon niet genoeg geremd wordt.
Geplaatst: 25.10.2005 - 14:57
door xjrmarcel
Dat is het hem nou juist.
Dan hoor je niks.
Het is alleen hoorbaar bij korte onevenheden.
Ik heb natuurlijk niet gekeken naar de veren.
Maar ben wel op het spatbord gaan zitten, en veren.
Niks te horen.
Geplaatst: 25.10.2005 - 15:12
door Michel740Turbo
Ik heb even om te verduidelijke wat reactie stangen zijn op een foto aangegeven en nog wat info.

groen = reactiestangetje
rood = stabilisatorstang zie ook onderste plaatje
blauw = veer winding
en in het bovenste plaatje heb ik aan gegeven met paars wat er kan tikken als de veerwindingen elkaar raken.
Het stangetje kan simpel controleren als je wiel er af is en er stevig aan rammelen.
Ik hoop dat dit een hoop verduidelijkt want niet iedereen is tenslotte automonteur.