Pagina 1 van 2
Stotteren bij constante snelheid
Geplaatst: 08.11.2008 - 19:10
door Pikantje
Hallo allemaal,
sinds een half jaartje of zo heeft mij S60 (2.4, 170pk, LPi, 260.000 km. handgeschakeld) een probleempje: zowel op gas als op benzine stottert de motor bij constante snelheden en heel lichtjes gas geven. Vooral bij wat hogere snelheden en meer dan 2500 toeren. Ik heb de indruk dat het steeds erger wordt, maar ik heb nog geen storingsmeldingen gehad.
Starten, stationair draaien, normaal optrekken en flink doortrekken doet ie perfect. Bobines en bougies heb ik al vervangen en onlangs zijn de LPi-injectoren vastgezet en van nieuwe O-ringen voorzien. Verder heb ik alle stekkers van het LPi-systeem schoongemaakt en alle soldeerpunten van het onderbreekrelais een keer doorgesoldeerd.
Ik ben nog steeds van plan om de klepspeling een keer te (laten) controleren, maar omdat ie verder uitstekend loopt geloof ik niet dat daar iets mis mee is.
Natuurlijk verdenk ik de ETM, maar ik wil goedkopere dingen eerst uitsluiten. Zou het bijvoorbeeld valse lucht kunnen zijn; en hoe controleer ik dat? Of de LMM of lambda-sonde?
Iemand een idee?
Groet,
Jan
Geplaatst: 09.11.2008 - 01:01
door Armin
Ik verdenk eigenlijk wel gelijk de ETM.
De klepspeling lijkt me niet gelijk het geval. Als je een te grote klepspeling heb dan zou je dat horen (tikkende kleppen) en krijg je een melding op je dashboard "Spoed dealer bla bla"
Wat betreft een LMM of een Lambda sonde, deze 2 zijn altijd goed of kapot. Een beetje kapot kan niet bij deze 2. Ook dan krijg je direct de melding op je dashboard.
Geplaatst: 09.11.2008 - 08:55
door Waytogo
Nou voor deze keer dan motor omruilen Armin.
VOLVO V70 T5 ELEGANCE/COMF/PREM
Prijs € 10.900
Bouwjaar 05-2000
Km stand 246.829
Kenteken 63-FP-SP
Brandstof Benzine
Carrosserie Stationwagen
Aantal deuren 5
Kleur Nautic Blue
Transmissie Handgeschakeld
Aantal versnel. 5
Motorinhoud 2319 cc
Vermogen 250 pk
Gewicht 1540 kg
APK
BTW/marge marge-auto
Geplaatst: 09.11.2008 - 10:06
door Armin
Geplaatst: 09.11.2008 - 14:32
door Pikantje
@WayToGo: wil je a.u.b. on-topic blijven en niet reageren op iets wat helemaal niets met de vraag te maken heeft?
Groet,
Jan
Geplaatst: 09.11.2008 - 16:24
door hollander
Probeer eerst eens het gasklephuis schoon te maken, kost je alleen een pakking van €3,= en heb je weer een mogelijke storende factor weggenomen.
Grt Peter
Geplaatst: 09.11.2008 - 16:29
door Pikantje
Ik heb het gasklephuis al een keer schoongemaakt, bovendien heeft een vuil gasklephuis vervuiling naar mijn idee alleen maar invloed op stationair toerental omdat dan de gasklep (bijna) dicht is en eventuele vervuiling voor verstoring kan zorgen.
Groet,
Jan
Geplaatst: 09.11.2008 - 21:42
door jeroen.ijmuiden
Wat kost het vervangen of reviseren van die ETM eigenlijk?
Geplaatst: 09.11.2008 - 23:38
door Gast
jeroen.ijmuiden schreef:Wat kost het vervangen of reviseren van die ETM eigenlijk?
Jeroen, begin hier maar even te lezen:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495
Als je uitgelezen bent, weet je alles incl. prijzen.

Geplaatst: 18.02.2012 - 21:58
door rpdebeer
Heb je dit probleem al opgelost? Ik zit namelijk met exact hetzelfde probleem. Stationair keurig lopen maar bij constante snelheid stotteren. Kleppem zijn vorive week gesteld maar heeft niets geholpen.
Geplaatst: 18.02.2012 - 22:04
door Gast
En wat voor auto heb je en welke km-stand, enz.... ?
Geplaatst: 18.02.2012 - 22:07
door rpdebeer
Volvo s60 van 2001 en hij heeft 235.000 gelopen. Het is een 2,4 liter 140 pk met inbouw lpi gas.
Geplaatst: 18.02.2012 - 22:11
door Gast
Heb je het topic gelezen wat ik @jeroen in 9 nov. 2008

heb aangeraden?
Want ook in jouw geval zou ik eerst de ETM willen uitsluiten.
Geplaatst: 18.02.2012 - 22:15
door rpdebeer
Ja dat ben ik aan het lezen. Wat zijn nu precies de kosten van een nieuwe etm. De auto.is al uitgelezen em ze vinden elkd keer geen storing, heel irritant. Ik heb ook gevraagd om de etm uit te lezen / meten maar ook hier konden ze geen storing vinden.
Geplaatst: 18.02.2012 - 23:01
door Gast
Was altijd ongeveer 600 euro en bij een turbo nog duurder.
Tegenwoordig zou het aanmerkelijk goedkoper zijn.
Storing ETM is eigenlijk niet te uit te lezen.
Het is wel te doen maar dan moet iets meer als gemiddelde kennis van VIDA hebben.
Uitlezen op waardes.
Geplaatst: 18.02.2012 - 23:19
door rpdebeer
En uit meten dan? Het rare is dat de auto keurig stationair loopt.....
Geplaatst: 19.02.2012 - 15:23
door EVV
Dat deed die van mij ook. Stationair perfect en 100% stabiel, bij constante snelheden kleine variaties in snelheid, eigenlijk amper voelbaar. Daar ben ik door mee blijven rijden tot de ETM het ineens helemaal opgaf. Na het vervangen totaal geen problemen meer met stotteren en snelheidsvariaties.
Geplaatst: 19.02.2012 - 16:28
door rpdebeer
Heb vandaag de etm schoongemaakt en het probleem is nu weg. Nu weet ik voor 90% zeker dat het de etm is. ik twijfel alleen nog of het misschien de bobines zijn omdat hij heel af en toe op 3 of 4 poten lijkt te lopen. Nu heb ik gelezen dat sommigen met een defecte etm dit probleem ook hadden maar dat kan ik niet begrijpen, wie kan dit uitleggen.
500 euro voor een nieuwe etm is echt duur, zit echt aan een gereviseerde te denken.
Geplaatst: 19.02.2012 - 17:06
door V70 T5 assen
Ook ik had het probleem met op cruise control afentoe beetje inhouden (zonder airco)
Tankte altijd braaf 98 ultimate immers T5 moet 98 ron hebben.
Tijdje terug eens 95 Esso getankt probleem over .... nu loopt in nederland de verkoop van 98 niet zo hard zeker met de prijzen van vandaag dus mijn pomp heeft waarschijnlijk 98 benzine die feitelijk over de datum is?
Meer mensen die deze ervaring hebben?
Geplaatst: 19.02.2012 - 17:08
door rvo033467
rpdebeer schreef:Heb vandaag de etm schoongemaakt en het probleem is nu weg. Nu weet ik voor 90% zeker dat het de etm is. ik twijfel alleen nog of het misschien de bobines zijn omdat hij heel af en toe op 3 of 4 poten lijkt te lopen. Nu heb ik gelezen dat sommigen met een defecte etm dit probleem ook hadden maar dat kan ik niet begrijpen, wie kan dit uitleggen.
500 euro voor een nieuwe etm is echt duur, zit echt aan een gereviseerde te denken.
Een nieuwe kost bij de dealer €250 euro ex btw ex montage op basis van ruilen dus €500 euro ga je nooit halen.