Pagina 1 van 2
Stoel instelling
Geplaatst: 09.11.2008 - 14:29
door Carfreak
Zelf heb ik mijn stoel met het zitgedeelte vlak staan en de rugleuning vrij rechtop. Qua afstand tot het stuur hanteer ik de regel dat je je pols op het stuur moet kunnen leggen zonder voorover te leunen.
Op langere afstanden kantel ik de stoel een beetje achterover voor meer steun onder de bovenbenen.
Hoe hebben jullie je stoel afgesteld? Hebben jullie nog tips?
(ik stel de vraag omdat ik erg moest wennen aan het kantelprincipe van Volvo)
Geplaatst: 09.11.2008 - 14:31
door Hans
De kantelfunctie is voor mij DE reden waarom ik zo van de Volvo stoelen houd. Heerlijk!
Geplaatst: 09.11.2008 - 14:34
door Carfreak
Fijn Hans

Maar hoe is je afstelling?
Geplaatst: 09.11.2008 - 14:43
door Hans
Achterkant zet ik op z'n laagst, voorkant krik ik langzaam omhoog totdat de stoel mijn knieholtes raakt. Vrij dicht op het stuur, armen dus niet gestrekt maar gebogen. Rugleuning iets achterover maar niet te plat.
Uiteraard wil ik wel eens wisselen van stand tijdens de rit. Op lange afstanden wat relaxter en in de stad een meer actieve zit.
Geplaatst: 09.11.2008 - 14:50
door Oceanracer
Met mijn 1,91:
- de stoel op 2 na achterste stand
- achterste hoogteverstelling helemaal omlaag
- voorste hoogteverstelling op 1 klikje omhoog
- stuur ietsjes ingeschoven maar wel op de hoogste stand
- rugleuning redelijk recht omhoog, zodat ik voel dat ik de hele leuning van boven tot onderen even goed "raak"
- Lendesteun grotendeels in gebruik.
Voorheen had de hoogteverstelling iets anders (voor 2, achter 1 omhoog), maar dan kreeg ik op lange ritten last van mijn linker been en ik had (nog!) meer last van de binnenspiegel.
Geplaatst: 09.11.2008 - 15:38
door Ben
Lengte zegt niks Hans.
Met mijn korte pootjes en een lang lijf zijn de instellingen heel anders.
Geplaatst: 09.11.2008 - 19:02
door V70 T5 assen
Voor de topic starter , neem er de tijd voor om voorjou de beste stand te vinden .
Ieder mens is anders , net wat Ben zegt en wat voor de 1 lekker is , is voor de ander weer helemaal fout.
Ik weet als hernia patient heel goed dat niet alleen de stoel maar ook de stand hiervan bepaald of ik de avond na het werk nog wat in huis kan klussen , of in een warm bad lig om de pijn te verzachten .
Daarom ook voor mij volvo heerlijke stoelen met verwarming zalig...
En in mijn (werk)caddy een recarostoel met armleuning
groetjes jerry
Geplaatst: 09.11.2008 - 22:27
door Chrizzle D5
ik ben zelf 1,60, en ik moet zeggen dat ik wel iets meer moeite moet doen voor een goede positie dan in mijn vorige auto. opel corsa.
oftewel: qua hoogte voor omhoog, achter omhoog, en redelijk naar voren (2/3 of driekwart naar voren ofzo).
en dan het stuur helemaal naar voren.
Lekker voor mensen achterin, maar toch zou ik eigenlijk zelfs nog ietsje hoger willen zitten.
Verder zitten de stoelen echt fantastisch, lekker uitgerust uitstappen (itt tot mijn vorige auto, waar ik wel eens met een rottig gevoel in mijn rug uitstapte, terwijl ik dat anders echt nooit heb/had)
PS: ik ken iemand die ietsje langer is dan ik, en die krijgt wel eens last van afknellende vaten in zijn knieholte op lange ritten. Zelf geen last (misschien heeft hij een erg lange buik en ik langere benen...

Re: Stoel instelling
Geplaatst: 09.11.2008 - 22:51
door Rob2u
Carfreak schreef:Zelf heb ik mijn stoel met het zitgedeelte vlak staan en de rugleuning vrij rechtop. Qua afstand tot het stuur hanteer ik de regel dat je je pols op het stuur moet kunnen leggen zonder voorover te leunen.
Ik heb mijn stoel precies eender ingesteld!
Wellicht nog als toevoeging staat hij in de hoogste (hoogte-) stand, vind ik m.n. prettig bij het in- en uitstappen.
Op de Volvo Driving Course is hieraan ook aandacht besteedt en "volgens het boekje" zat ik vrij goed. Wat vooral veel fout wordt gedaan is de helling van de zitting (geeft afknelling van de zenuwen in de bovenbenen...) en de achterover gekantelde leuning (daardoor te ver van het stuur....)
Maar het blijft natuurlijk puur persoonlijk

Geplaatst: 10.11.2008 - 16:59
door Carfreak
Bedankt voor de reacties. Interessant om te lezen en ik besef me nu dat ik alle instellingsmogelijkheden van de stoelen nog niet eens ken

Geplaatst: 11.11.2008 - 08:09
door Claudia
Het fijne van de V70 vind ik, dat de stand zich aan past aan de gebruikte sleutel.
Als mijn man heeft gereden, en ik daarna de auto open, zoeft 'mijn stand' er weer in.
Ideaal! (ookal hebben we allebei zowat dezelde keuze)
Groot nadeel van de V70 is de beenruimte achterin.
Denk je een grote auto te hebben.....
Geplaatst: 11.11.2008 - 13:27
door Thijs
Groot nadeel van de V70 is de beenruimte achterin.
Denk je een grote auto te hebben.....
Gaan we weer op die toer??? Een V70 is een boven gemiddeld grote auto hoor!!!
Als ik met mijn 1 m 90 voor mij goed zit kan een volwassene goed achter mij zitten, moet je nagaan kinderen!
On topic: Ik vindt het qua stoelstand fijn om voor helemaal omhoog te hebben en dan achter net zo lang naar beneden gaan tot ik voel dat mijn gehele bovenbeen ondersteund wordt.
Maar wat ik eerder heb gelezen is het idd bij langere ritten fijn de stoelstand iets te veranderen!
Geplaatst: 11.11.2008 - 19:50
door Carfreak
Claudia schreef:Het fijne van de V70 vind ik, dat de stand zich aan past aan de gebruikte sleutel.
Als mijn man heeft gereden, en ik daarna de auto open, zoeft 'mijn stand' er weer in.
Ideaal! (ookal hebben we allebei zowat dezelde keuze)
Groot nadeel van de V70 is de beenruimte achterin.
Denk je een grote auto te hebben.....
Dat lijkt me ook heel fijn maar afgezien van stoelverwarming heb ik geen extra luxe in de stoelen. Gewoon handmatig dus. Gelukkig heeft mijn vrouw haar eigen auto en valt er weinig af te stellen

Geplaatst: 14.11.2008 - 19:11
door oudegroen
Ik zit in 'rallypositie'. D.w.z. hoog en rechtop.
De afstand tot het stuur bepaal ik door mijn armen gekruisd te houden en dan met beide handen het stuur op 5 voor 1 kunnen omvatten en dat regel ik niet met de stoel maar met de stuurverstelling.
Wat betreft de afstand tot de pedalen hanteer ik als vuistregel dat ik de koppeling met mijn linker voet ruim kan indrukken met mijn tenen terwijl ik met mijn hiel de rem moet kunnen indrukken.
Met mijn 1,80 komt dat erop neer dat ik de stoel in de hoogste positie heb staan (zowel voor als achter) en dat ik met de afstand ongeveer in het midden zit met het stuur bijna helemaal naar me toe getrokken.
Tja, je zal maar rallyrijder zijn...
Geplaatst: 15.11.2008 - 18:15
door bartv70
Claudia schreef:Het fijne van de V70 vind ik, dat de stand zich aan past aan de gebruikte sleutel.
Als mijn man heeft gereden, en ik daarna de auto open, zoeft 'mijn stand' er weer in.
Ideaal! (ookal hebben we allebei zowat dezelde keuze)
Groot nadeel van de V70 is de beenruimte achterin.
Denk je een grote auto te hebben.....
Claudia...je maakt me blij met je beenruimte opmerking.
Ik ben al een paar keer "afgeschoten"

om zo'n opmerking.
De auto is bovengemiddeld groot, van buiten............maar van binnen?
Laten we niet meer zeggen dat een V70 krap is achterin, maar bv knus
Geplaatst: 15.11.2008 - 20:31
door BartS
Tsja, wat is krap Of "knus"? Ik ben 1,83m, zit zelf niet in het stuur gekropen maar heb de stoel ook niet in de achterste stand. Iemand van gelijk postuur kan dan makkelijk achter mij zitten. Bij iemand van 1,90 zal dat al wel anders liggen.
Ik denk niet dat kinderen in kinderzitjes met vooruitgestoken beentjes het uitgangspunt zijn, want dan zijn er maar bar weinig auto´s die het predicaat ruim verdienen.
De huidige middenklasse stations bieden al wel meer beenruimte, maar die zijn al rond de 4,80m lang. Daar zijn de parkeervakken in Nederland al niet echt meer op ingesteld.
Geplaatst: 15.11.2008 - 22:10
door bartv70
BartS schreef:Tsja, wat is krap Of "knus"? Ik ben 1,83m, zit zelf niet in het stuur gekropen maar heb de stoel ook niet in de achterste stand. Iemand van gelijk postuur kan dan makkelijk achter mij zitten. Bij iemand van 1,90 zal dat al wel anders liggen.
Ik denk niet dat kinderen in kinderzitjes met vooruitgestoken beentjes het uitgangspunt zijn, want dan zijn er maar bar weinig auto´s die het predicaat ruim verdienen.
De huidige middenklasse stations bieden al wel meer beenruimte, maar die zijn al rond de 4,80m lang. Daar zijn de parkeervakken in Nederland al niet echt meer op ingesteld.
Nououou??, veel mensen die een V70 aanschaffen doen dat omdat ze een familie auto zoeken.
Zolang de bestuurder niet langer is als ruwweg 1,90mtr gaat het best, ben je echt langer dan komen benen achterin gauw in de knel.(zelf 1,98 )
De Volvo stoelen zijn voor volwassenen goed, maar voor kinderen is de zitting te lang cq te diep.
Daardoor kunnen ze niet anders dan met, licht, gestrekte beentjes zitten want ze
kunnen de knieën niet knikken.
Een luxe probleem.
BartV70
Geplaatst: 16.11.2008 - 09:59
door BartS
bartv70 schreef:BartS schreef:Tsja, wat is krap Of "knus"? Ik ben 1,83m, zit zelf niet in het stuur gekropen maar heb de stoel ook niet in de achterste stand. Iemand van gelijk postuur kan dan makkelijk achter mij zitten. Bij iemand van 1,90 zal dat al wel anders liggen.
Ik denk niet dat kinderen in kinderzitjes met vooruitgestoken beentjes het uitgangspunt zijn, want dan zijn er maar bar weinig auto´s die het predicaat ruim verdienen.
De huidige middenklasse stations bieden al wel meer beenruimte, maar die zijn al rond de 4,80m lang. Daar zijn de parkeervakken in Nederland al niet echt meer op ingesteld.
Nououou??, veel mensen die een V70 aanschaffen doen dat omdat ze een familie auto zoeken.
Zolang de bestuurder niet langer is als ruwweg 1,90mtr gaat het best, ben je echt langer dan komen benen achterin gauw in de knel.(zelf 1,98 )
De Volvo stoelen zijn voor volwassenen goed, maar voor kinderen is de zitting te lang cq te diep.
Daardoor kunnen ze niet anders dan met, licht, gestrekte beentjes zitten want ze
kunnen de knieën niet knikken.
Een luxe probleem.
BartV70
Dat laatste bedoel ik ook, als de achterstoelen op kinderen worden gebouwd dan hebben volwassenen op die plek weer een probleem. Het is echt niet exemplarisch voor een V70 dat kinderen de benen niet kunnen strekken. Kinderen zitten op zitverhogers en kinderstoeltjes met de benen ook op de hoogte van de rugleuning van de voorstoel en die staat in de regel al meer naar achteren.
Met 1,98 ben je denk ik ook niet echt "gemiddeld" qua lengte.

Geplaatst: 16.11.2008 - 10:09
door bart simpson
met geïntegreerde zitjes (die veel autofabrikanten toch aanbieden) kunnen ze de benen wel knikken
Geplaatst: 16.11.2008 - 10:45
door bartv70
Geïntegreerde zitjes zijn ideaal, maar helaas niet in onze V70 aanwezig.
Ombouw kost een kapitaaltje, we/zij zullen het ermee moeten doen.