Pagina 1 van 2
145 zwakke plekken
Geplaatst: 09.11.2008 - 17:50
door biadman
morgen ga ik kijken naar een 145, en ik vroeg me af of dit type behalve de achterklep nog andere zwakke plekken heeft in vergelijk met de 144
tevens is het een automaat (tips) hoeveel traps is dat?
Geplaatst: 09.11.2008 - 17:58
door mightyspawn
Roest he
de wielbakken, bij de krikpunten (vooral linksvoor), de kokerbalken aan de onderkant. dorpels aan de zijkant, de deuren.
Automaat geen kennis van.
Geplaatst: 09.11.2008 - 18:32
door biadman
geen andere punten als de 144 dus...
nu alleen nog effe wat info over de automaat...
Geplaatst: 09.11.2008 - 19:26
door mightyspawn
oh ja, voor en achterruit zijn ook zeer gevoelig voor roest
Re: 145 zwakke plekken
Geplaatst: 09.11.2008 - 20:20
door admiral
biadman schreef:morgen ga ik kijken naar een 145, en ik vroeg me af of dit type behalve de achterklep nog andere zwakke plekken heeft in vergelijk met de 144
tevens is het een automaat (tips) hoeveel traps is dat?
Ken de automaten van een volvo niet, heb wel automaat gereden maar dan opel admiral 6 cill. En waar ik toen op lette was:
Olie peilen met warme motor en de handle in P (auto wel op de handrem), te kort duidt op olielekkage. Olie moet een rood roze kleur hebben, is deze donker rood dan is de bak te heet geweest. Er zit een speciale radiateur in waar je bak olie doorheen stroomt en deze komt dan indirect in contact met je koelwater maar als die olie door verstopping van de filters in de bak niet goed kan stromen dan wordt het net een frituurpan en kunnen de banden in de automaat verbranden.
Als je de auto start en je zet hem in zijn D (drive) of R (reverse) dan maf je geen klap voelen of horen, is dat wel zo dan is of je diff versleten of er zit te weinig olie in de bak.
hij moet rustig opschakelen, maakt ie erg veel toeren voordat ie schakeld dan moeten de banden gesteld worden of er zit te weinig olie in de bak.
Als er een kickdown op zit moet dee natuurlijk ook werken, ga 50 rijden ofzo en trap dan het gaspedaal vol in en hou deze vast. Hij moet aquut terugaachakelen en je moet een flinke duw in de rug krijgen, schrik niet want de auto kan behoorlijk in toeren omhoog schieten maar hij schakeld echt wel op. Met een 6 cill is dit echt leuk en met V8 al helemaal.
Voor de rest weet ik het niet , wat ik wel weet is dat het verschrikkelijk relaxt rijd en op vakantie is dat heerlijk.
Geplaatst: 09.11.2008 - 22:20
door biadman
mensen nog info over een volvo automaat?
Geplaatst: 09.11.2008 - 22:31
door Grijze144
Ik heb er net een 144 automatic gekocht, er vijf km mee gereden toen schee de motor er mee uit (dat zag ik al aankomen). Maar het is een Borg Warner BW35, drietraps zonder overdrive. Bij 50 in de hoogste versnelling.
In combinatie met de kortere achterasoverbrenging vd 145 zal-ie zeker 10-15% meer toeren maken als een handbak.
Geplaatst: 10.11.2008 - 08:23
door biadman
zijn er ook automaten met overdrive?
Geplaatst: 10.11.2008 - 10:44
door jos244245
biadman schreef:zijn er ook automaten met overdrive?
De AW-071 is een 3 +OD
Geplaatst: 10.11.2008 - 11:23
door Grijze144
Maar die zit nooit onder de 145. En gaat er ook niet 1-2-3 onder.
Ombouwen naar een M40/41 is nog wel te doen met standaard onderdelen.
Geplaatst: 10.11.2008 - 11:52
door Iroll
140 serie is idd alleen met de BW35 geleverd, net als in de Ama en 1800E&ES. De BW35 staat niet bekend als een erg sterke bak. Maar goed onderhoud doet ze lang meegaan. Ik heb onder mijn ES ook een BW35, regelmatig de ATF vervangen en het filter doet wonderen. Ik heb er nu zonder problemen 50dkm mee gereden. Bij aanschaf letten op de kleur en geur van de ATF. Na een proefrit de peilstok eruit trekken en afvegen met een witte tissue, kleur moet mooi helder rood zijn en mag absoluut niet verbrand ruiken. Is de ATF bruinig dan heb je kans dat de bak verbrand is. Controleer bij een km of 60 of de kickdown het doet, even volgas geven en met een klap moet ie dan terug schakelen. De 1e versnelling is erg kort, schakeld al bij 15km door naar zijn 2. Ombouwen naar M41 is de makkelijkste oplossing, dan heeft het zin. Maar is niet goedkoop, de M41 is behoorlijk prijzig. Ik zou er geen M40 inbouwen, dan zit je nog zonder overdrive en maakt hij net zoveel toeren als met de BW35 op de snelweg.
Geplaatst: 10.11.2008 - 12:57
door biadman
dank voor de info, maar heb genees een proefrit gemaakt.
ik wil geen verkopers afkraken maar als er mensen zijn die ver moeten rijden om naar
deze 145 1973 te gaan kijken weet dan dat de advertentie niet helemaal naar waarheid is ingevuld.
de auto heeft rondom diverse roestplekken (rot) op de deuren, bestuurdersdeur compleet verrot aan de onderlijst, een plek van 20 cm onder de linkerkant waar de achterklep invalt is weggerot, tevens is de bekelding van de rugleuningen van de voorstoelen bovenaan gescheurd
ik voel me iig een beetje bedrogen en heb dus voor niets ruim 220 km gereden... :S
maarja, we zoeken gewoon verder
Geplaatst: 10.11.2008 - 14:46
door Grijze144
Tja. Die valt nog niet in de prijsklasse van technisch én cosmetisch perfecte 145's. Eerder in de '....... behoeft wat aandacht' categorie. Een 145 is zo duizend euro duurder als een vergelijkbare 144.
Minder van gemaakt en praktischer, denkt men. Maar in de kofferbak van mijn 144 past ook een fiets, en op het dak past een voordeur, die extra ruimte van de 145 wordt volgens mij overschat.
Onderaan deuren heb ik alleen nog maar roest en/of bijgewerkte roest (wat na 2 jaar weer erdoor komt) gezien, en die stoelen kan je met een beetje geduld voor een tientje vervangen.
Dat roesten onder de klep doen 240's ook nog, is hoe dan ook te verwachten.
Je kan jezelf wat ritjes besparen door foto's van dorpelhoogte te vragen, en meer van dat soort leuke gezichtpunten. De foto's bij die advertentie zijn zonder meer te flatteus.
Geplaatst: 10.11.2008 - 16:18
door biadman
eigenaresse woont in frankrijk... desalniettemin vind ik de auto in de advertentie een stuk mooier klinken dan hij in werkelijkheid is!
Geplaatst: 10.11.2008 - 17:19
door Iroll
desalniettemin vind ik de auto in de advertentie een stuk mooier klinken dan hij in werkelijkheid is!
Dat is in 9 van de 10 gevallen de gewoonte! Als het ver rijden is dan zou ik idd zoals
Grijze144, zegt eerst foto's opvragen van de zwakke punten. Sturen ze die niet, dan weet je genoeg. Toen ik mijn ES kocht ben ik wel bij 10 exemplaren wezen kijken. De een nog mooier als de ander volgens de beschrijving en foto's. Maar in het eggie vielen ze allemaal door de mand, behalve de laatste dan natuurlijk! Geduld bewaren en nooit de 1e de beste kopen, er komen altijd betere tevoorschijn.
Geplaatst: 10.11.2008 - 18:03
door biadman
we kijken ook rustig verder...

Geplaatst: 11.11.2008 - 13:47
door whitehorsekart
Beetje filosofie in het forum!:
Het is nét als met relaties: als je serieus zoekt, vind je haar niet gemakkelijk, en als je alleen maar een beetje blijft rondkijken loop je tegen de leukste.......... aan!
Te koop : Volvo 145 Deluxe . Vraagprijs: € 3000,00
http://www.volvoklassiek.nl/bestanden/b ... fo&id=1069
Misschien is dit wat??
Geplaatst: 11.11.2008 - 14:13
door jos244245
Zou kunnen,maar ook in dit geval wordt je van de foto weinig wijzer

Geplaatst: 11.11.2008 - 14:14
door mightyspawn
mooi ding en mooi huis op achtergrond.
Is ruitenwisser veel meer werk dan bij de 2 serie? Ja oke je moet er van onder het dashboard voor een deel bij.
Geplaatst: 11.11.2008 - 20:06
door whitehorsekart
Het is inderdaad een ontzettende rotklus, tenminste t/m modeljaar 1972.
Toen kwam Volvo er blijkbaar pas achter dat de plek van de ruitenwissermotor niet zó handig was en vanaf modeljaar 1973 zit hij dan ook op het schutbord onder de motorkap!