Pagina 1 van 1
Turbo stuk!
Geplaatst: 12.11.2008 - 11:59
door Jolly Breeze Racing
Afgelopen zaterdag, geen vermogen meer en wit/grijze rook uit de uitlaat.
Diagnose: turbo stuk (129.000 km)
4 weken voordat ik mijn nieuwe auto krijg!
Zijn er meer die al een turbo hebben versleten?
Geplaatst: 12.11.2008 - 13:44
door TMacD
Yep is mij overkomen na ongeveer 18 maanden was het poef......het was 's nachts en was onderweg naar huis vanaf schiphol dus had er flink de vaart in op een gegeven moment hoorde ik een plof en het was over met de turbo - alle waarschuwings lichten gingen op tilt maar kon wel mijn weg vervolgen naar huis. maar helemaal geen power meer in de wagen - de volgende dag naar de garage en na een dag of twee was mijn 2.0D alweer terug met een nieuwe turbo - is mij toen niet opgevallen wat je vertelt over de rook - was een standaard uitvoering
Geplaatst: 12.11.2008 - 14:37
door Mathijs T-4
slachtoffer van de tuning?
mag toch niet dat een turbo van de D5 2.0D na 130dkm kapot gaat?
correctie
Geplaatst: 12.11.2008 - 14:49
door Jolly Breeze Racing
Het is niet een D5, maar een 2.0D.
Misschien is de tuning de oorzaak, de dealer zal zeker de tuning de schuld geven, maar er zijn meer die de turbo kapot hebben gehad, de gemiddelde levensduur van een turbo is 120.000 km volgens de experts.
Geplaatst: 12.11.2008 - 15:11
door edraket
Levensduur van een turbo hangt echt van meer factoren af dan alleen de km stand. Die van een D5 gaan bijna nooit stuk, de 2.0D wel regelmatig. Je kunt dus niet stellen dat de gemiddelde levensduur van een turbo 120.000 km is.
Olie kwaliteit en verversen is wel heel erg belangrijk bij een turbo evenals het gedrag van de berijder.
Geplaatst: 12.11.2008 - 16:04
door Ramon&Ramon
levensduur van een Turbo is 120000km?
Er rijden Volvo,s met een turbo die er meer dan 400000km op hebben zitten.
beetje bulshit verhaal van die zogenaamde experts naar mijn mening.
Ik heb in al die jaren bij Volvo en dat zijn er heel veel,ongeveer 5 keer een Turbo vervangen..
Vaak is slecht onderhoud de boosdoener of een verkeerde oliesoort.
Geplaatst: 12.11.2008 - 16:11
door Jolly Breeze Racing
Vindt zelf ook 120.000 km akelig kort, heb ook genoeg voorbeelden dat een turbo veel langer meegaat.
Die van mij is dealer onderhouden, altijd op tijd, dan zal het wel aan mij liggen
Warm altijd wel de motor op voordat ik het gaspedaal intrap, de eerste 15 km altijd rustig aan, en bij koud weer heb ik het koelwater voorverwarmd d.m.v. een stankachel.
Ik heb gewoon pech, volgende maand komt mijn nieuwe auto, deze had het nog even moeten volhouden.
Geplaatst: 12.11.2008 - 16:18
door Volvoorgaan
Vriend van me heeft een Audi A3SB, 2.0tdi. Onlangs bij 140k km kapot. Schijnt bij de 2.0 tdi vaker voor te komen. De 1.9 tdi heeft er veel minder last van (horen zeggen).
Geplaatst: 12.11.2008 - 16:38
door Ramon&Ramon
Turbo,s komen meestal bij dezelfde leverancier vandaan(Garrett oa)
Waarom ze bij het ene merk auto lang meegaan en bij het andere merk niet is niet uit te leggen.
Maar de gebruikte olie soort is zeer belangrijk.
En inderdaad er netje mee rijden is natuurlijk ook belangrijk.
Geplaatst: 12.11.2008 - 17:15
door Mathijs T-4
pfft, vind het schandalig dat dit kan.
maar lees het inderdaad vaker...
hoop dat die turbo van mij t nog ff doet.
Geplaatst: 12.11.2008 - 17:15
door Polarbaer
Vriend van me heeft een Audi A3SB, 2.0tdi. Onlangs bij 140k km kapot. Schijnt bij de 2.0 tdi vaker voor te komen. De 1.9 tdi heeft er veel minder last van (horen zeggen).
Of dat helemaal waar is, vraag ik me af. Ook de 1.9 tdi (pompverstuiver) in 100/105 pk versie (o.a. in Golf, Touran) schijnt er nogal eens last van te hebben.
Turbo,s komen meestal bij dezelfde leverancier vandaan(Garrett oa)
Waarom ze bij het ene merk auto lang meegaan en bij het andere merk niet is niet uit te leggen.
Turbo's komen inderdaad vaak bij een bepaalde leverancier vandaan, maar ook bij één leverancier zijn er wel verschillende typen turbo's, waarvan de één gewoonweg beter blijkt te zijn dan de ander. Toch een kwestie van constructie, lijkt me.
Geplaatst: 12.11.2008 - 17:27
door rsnhakan
Bij onze oude V50 2.0D MY 05 was de turbo ook niet kapot gegaan.. 180000 km
Geplaatst: 13.11.2008 - 10:35
door Fredhead
Mijn auto heeft ook nog de eerste turbo en staat nu ruim 193.000 op de teller
Geplaatst: 14.11.2008 - 20:49
door Jolly Breeze Racing
Heb mijn auto weer terug, kosten circa 1600 euro!!
Heb deze week in een V70 gereden met de 2 liter diesel erin, viel me niet tegen, maar heb toch liever een V50, iets behendiger en sportiever.
Met de nieuwe turbo hoor ik de turbo ook niet meer, de vorige fluitte altijd zo mooi, rij nu ook weer origineel en dat merk je, hij is traag geworden.
Geplaatst: 15.11.2008 - 09:49
door Mathijs T-4
wow, voor een turbo!?!?!?
jezus, da's kostbaar..
Geplaatst: 15.11.2008 - 10:39
door Jolly Breeze Racing
alleen de turbo kost al 800 euro
Geplaatst: 15.11.2008 - 12:05
door sanco
Altijd erg fijn zo vlak voor inruil..
Nou ja, de volgende eigenaar zal je dankbaar zijn.
