Pagina 1 van 1
Katalysator C70
Geplaatst: 12.11.2008 - 17:07
door shadowsman5
Heb sinds vandaag een probleem met mn C70 2.4 turbo uit 2000, het lambo sonde lampje ging ineens branden en blijft ook aan. En als ik stil sta dan hoor ik beginnend gerattel onder bij de katalysator, denk dat kapot is. Maar heeft dit invloed op het verbruik, luchttoevoer etc of kan ik deze gewoon leeghalen zonder gevolgen? Graag advies hierover en weet iemand wat da ding kost (weet dat het nogal prijzig is).
Geplaatst: 12.11.2008 - 20:50
door t5play
Het kost veel. Je kan hem leeghalen.....maar ik weet niet of ie de apk doorkomt.
Geplaatst: 12.11.2008 - 21:35
door jan weemering
Leeg halen kan wel, dan fungeert hij als tussenpot zonder demping, scheelt weer 15 pk ook, maar je komt niet meer deoor de APK heen
Geplaatst: 21.11.2008 - 18:40
door Kerel480
=================================================
Leeg halen kan wel, dan fungeert hij als tussen pot zonder demping, scheelt weer 15 pk ook,
=================================================
Ben van plan m'n oude kat om te bouwen door de 'pot' er tussen uit te slopen en er een recht stuk pijp tussen te lassen.
Moet in dit geval de Lambda sonde terug in de pijp gemonteerd worden of kan ik die gewoon los koppelen??
Mvg. Kerel480
Geplaatst: 21.11.2008 - 18:48
door jan weemering
je kunt hem gewoon leeg rammelen met een stuk ijzer dan heb je een lege pot die op maat is, ik wet alleen niet wat de lambdasonde doet dan.
waarschijnlijk regelt die zich na een aantal kilometer bij, maar zeker weten doe ik dit niet.
je komt alleen niet meer door de apk dat is wel zeker.
ik weet dat een honda goldwing (motor) zijn lamda sonde zelf bij rgelt na 10 km als je de kat er uit trekt, maar die hoeven ook niet voor de apk dus dat scheelt
Geplaatst: 21.11.2008 - 18:50
door Auk
jan weemering schreef:Leeg halen kan wel, dan fungeert hij als tussenpot zonder demping, scheelt weer 15 pk ook, maar je komt niet meer deoor de APK heen
Dat scheelt écht geen 15pk hoor. Met de tegenwoordige kat maakt dat geen enkel verschil.
Kerel480 schreef:Ben van plan m'n oude kat om te bouwen door de 'pot' er tussen uit te slopen en er een recht stuk pijp tussen te lassen. Moet in dit geval de Lambda sonde terug in de pijp gemonteerd worden of kan ik die gewoon los koppelen??[/url]
Stuk pijp in de kat zetten, dichtlassen op de bovenkant, zo komt de garage er bij APK niet achter dat je pijp hol van binnen is. Sensor er gewoon in houden, help het milieu dan een klein beetje mee

Geplaatst: 21.11.2008 - 18:56
door jan weemering
Auk schreef:jan weemering schreef:Leeg halen kan wel, dan fungeert hij als tussenpot zonder demping, scheelt weer 15 pk ook, maar je komt niet meer deoor de APK heen
Dat scheelt écht geen 15pk hoor. Met de tegenwoordige kat maakt dat geen enkel verschil.
Kerel480 schreef:Ben van plan m'n oude kat om te bouwen door de 'pot' er tussen uit te slopen en er een recht stuk pijp tussen te lassen. Moet in dit geval de Lambda sonde terug in de pijp gemonteerd worden of kan ik die gewoon los koppelen??[/url]
Stuk pijp in de kat zetten, dichtlassen op de bovenkant, zo komt de garage er bij APK niet achter dat je pijp hol van binnen is. Sensor er gewoon in houden, help het milieu dan een klein beetje mee

denk je niet dat bij de apk die snuffelaar die in de uitlaat gaat dit zal merken dan, die kerel kan je misschien wel foppen, maar de 4 gasmeting niet volgens mij.
excuus als ik er naast zit , maar dat denk ik.
Geplaatst: 21.11.2008 - 20:17
door Blue Thunder
Dat scheelt écht geen 15pk hoor. Met de tegenwoordige kat maakt dat geen enkel verschil.
denk je niet dat bij de apk die snuffelaar die in de uitlaat gaat dit zal merken dan, die kerel kan je misschien wel foppen, maar de 4 gasmeting niet volgens mij.
excuus als ik er naast zit , maar dat denk ik.
Het valt mee. Je zit er voor de helft naast
Een kat-vervanger (zoals dat heet) levert wel iets meer vermogen op. 15pk is wat enthoustiast maar ergens tussen de 5 a 10 pk winst haal je er wel mee. En ja bij de APK heb je direct een afkeur. Je zit gelijk boven de toegestane norm. Komt omdat zonder kat de motor vrijer ademt en dus meer vermogen leverd wat weer ongunstiger is voor het milieu..... En daar maken ze zich in Den Haag de laatste tijd ergggg druk over

Geplaatst: 22.11.2008 - 00:43
door Auk
Tegenwoordige motoren zoals die van de C70 zitten onder die norm. De katalysatoren van tegenwoordig hebben vrijwel geen effect op de flow van de motor.
Bij APK zul je er dus vrijwel niks van merken of ie eronder zit of niet. Je komt serieus de APK door. Zo ging het ook met m'n Celica, die tot op de max. getuned was.
Wat betreft die jongens in Den Haag.. tja.. daar kun je geen goed woord over kwijt. Funest voor autoliefhebbend volk

Geplaatst: 22.11.2008 - 17:08
door Kerel480
..denk je niet dat bij de apk die snuffelaar die in de uitlaat gaat dit zal merken dan, die kerel kan je misschien wel foppen, maar de 4 gasmeting niet volgens mij.
excuus als ik er naast zit , maar dat denk ik.
===============================================
.....Tijdens de laatste APK ik er niet eens een gassenmeting uitgevoerd dus daar maak ik me niet zo druk over.
Trouwens een ES uit 1990 krijgt geen uitgebreide meting heb ik begrepen, is niet verplicht meen ik.
Daarom vraag ik me gelijk af waarom ie drie jaar geleden bij de kwikfit is afgekeurd op de gassen meting.
Ik voel me redelijk genaaid zegmaar...
Mods edit: Quote herstelt
Geplaatst: 25.11.2008 - 17:22
door ChristiaanK
Qua kosten: Ik heb net de kat in mijn V70R laten vervangen. ca. 800 euri. Of dat in verhouding met het normale verbruik van deze auto nog scheelt voor het milieu vraag ik me wel af...