Pagina 1 van 2

Ongewoon geluid bij stilleggen van de motor ?

Geplaatst: 18.11.2008 - 17:32
door tjompe
Recentelijk merk ik bij het stilleggen van de motor een vervelend bijgeluidje op. De motor valt wel stil, maar juist na het stilvallen hoor je als het ware een 2-tal doffe klopjes, niet echt luid, maar toch valt het me op. Een aantal maanden geleden was dit niet zo.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?

Groeten,
T.

Geplaatst: 19.11.2008 - 11:27
door Armin
Motorsteun, misschien.

Hoor je het ook bij het starten?

Geplaatst: 19.11.2008 - 12:38
door tjompe
Ja ik weet nu niet welk geluid veroorzaakt wordt bij een slecht werkende of kapotte motorsteun maar ik hoor wel dat het niet normaal is. Of het ook bij het starten is weet ik niet. Ik weet wel dat de start nogal lawaaierig is.
Motor heeft slechts 50.000 km en is twee jaar oud. Nu al kapot ?

T.

Geplaatst: 22.11.2008 - 08:01
door tjompe
Heb nog eens goed geluisterd naar dit geluid en het is juist voor de motor volledig stilvalt. Dus een 2-tal doffe tokken voor het stilvallen.

Niemand ?

T.

Geplaatst: 22.11.2008 - 09:15
door HansEindhovenV70
Is er misschien een klep gebroken?

Geplaatst: 22.11.2008 - 11:05
door Thijs
HansEindhovenV70 schreef:Is er misschien een klep gebroken?
Nou nou, ijsberen op de weg aan het leggen??

Hoe voelt de auto aan qua trekkracht? Rookt hij meer als normaal? Verbruikt hij meer dan normaal olie en of brandstof? Hoe klinkt hij als hij warm is? Koud? Verdere verschillen?

Kortom, we hebben zeker meer info nodig! Zeker voor een "papieren diagnose".

Overigens weet ik dat de volvo's sowieso vrij rumoerig tot leven komen en weer gaan slapen.. Klinkt zorgwekkend als je niet beter weet...

Dusssss, meer info, dan meer reacties!!!

Geplaatst: 23.11.2008 - 08:44
door tjompe
Tarman T schreef:
HansEindhovenV70 schreef:Is er misschien een klep gebroken?
Nou nou, ijsberen op de weg aan het leggen??

Hoe voelt de auto aan qua trekkracht?
Goed, geen probleem.
Rookt hij meer als normaal?
Neen, m'n S60 is zo goed als rookvrij, ook bij hoge toeren
Verbruikt hij meer dan normaal olie en of brandstof?
Neen, verbruik 7 liter (Geartronic), olie nihil
Hoe klinkt hij als hij warm is?
Motor draait normaal neutraalstand, geen ongewone geluiden
Koud?
idem
Verdere verschillen?
Neen


Kortom, we hebben zeker meer info nodig! Zeker voor een "papieren diagnose".

Overigens weet ik dat de volvo's sowieso vrij rumoerig tot leven komen en weer gaan slapen.. Klinkt zorgwekkend als je niet beter weet...

Dusssss, meer info, dan meer reacties!!!
Alles is precies hetzelfde, het enige wat me stoort is het stilvallen van de motor. Als er iets is wat ik herken, zijn het abnormale geluiden aan een auto. Ik ben er zeker van dat het voorheen zo niet was. Nu heb ik die dubbele "plof" juist voor het stilvallen..... :?:

Geplaatst: 26.11.2008 - 19:53
door steven460
Dual mass flywheel wat tegen de limieten aan klapt?

Geplaatst: 26.11.2008 - 21:14
door zwolly
had eerder ook zoiets klak klak bij uitzetten, als de auto stationair draaide leek het wel een passat,verschil merkte ik pas toen het vliegwiel is vervangen en als ik hem nu uitzet hoor je niks meer, en geen passatgeluid meer

gaan die vliegwielen allemaal beprekt mee eigenlijk? als deze in alle nieuwere volvo's zitten moet ik wel heel goed nadenken of ik wel weer een handgeschakelde volvo weer zou kopen.

maar ik weet het ook niet

Geplaatst: 26.11.2008 - 23:09
door steven460
Denk dat meer onderdelen in de aandrijflijn betekend dat er ook meer mis kan gaan.

Die veren in de dual massa vliegwiel de energie te absorberen en weer af te geven. Dit veroorzaakt veel warmte en uiteindelijk het falen van deze arme veertjes.

Misschien dat volvo binnenkort met een V10 motor uitkomt. Gaan de veertjes weer wat langer mee :D

Geartronic is ook niet zaligmakend, aantal onderdelen in die bak is factor vaak ivm een handbak.

Geplaatst: 27.11.2008 - 07:30
door zwolly
maar zoals ik dus begrijp, moet elke 150000km a 200000km het vliegwiel vervangen worden, of kan dit voorkomen worden?

zal chiptuning een slechte invloed op het vliegwiel hebben of maakt dit niets uit,

bepaalde rijstijl misschien beter voor vliegwiel? of maakt dit ook niets uit??

Geplaatst: 27.11.2008 - 08:06
door 24AB2
zwolly schreef:maar zoals ik dus begrijp, moet elke 150000km a 200000km het vliegwiel vervangen worden, of kan dit voorkomen worden?

zal chiptuning een slechte invloed op het vliegwiel hebben of maakt dit niets uit,

bepaalde rijstijl misschien beter voor vliegwiel? of maakt dit ook niets uit??
hmm mag het hopen van niet , ben net de 200.000 gepasseerd :P

chiptuning : tsja er zijn niet voor niets diverse uitvoeringen van het dual mass vliegwiel

rijstijl : mag aannemen dat het gebruikte vliegwiel binnen alle tolleranties valt welke behoort bij het aanwezige vermogen/koppel

Geplaatst: 27.11.2008 - 22:12
door steven460
ik hoop het ook niet, ben op naar de 190k km deze maand

Geplaatst: 28.11.2008 - 21:41
door zwolly
ach joh ,gelijk ff 2000 er tegen aan voor nieuw vliegwiel voor de zekerheid,

weet je tenminste zeker dat het goed is :P

Geplaatst: 29.11.2008 - 19:56
door avstrate
Sommige hebben het al genoemd, is het Dual massa vliegwiel. Als je de motor stopt rammelt het even na. Niks ongewoons. Vliegwiel kost 700 euri, nieuwe lering, plus de gehele koppeling zo'n 2000 euri. ik heb het nu ook 300.000 km op gas

Geplaatst: 29.11.2008 - 20:05
door zwolly
[quote="avstrate"]Sommige hebben het al genoemd, is het Dual massa vliegwiel. Als je de motor stopt rammelt het even na. Niks ongewoons.



nu bij mijn s60 het vliegwiel is vervangen rammelt er niets meer na, voorheen wel , dus denk niet dat dit niks ongewoons is.(of moet als normale slijtage gezien worden,bv ivm hoge kilometerstand)


of het kwaad kan weet ik niet maar denk niet dat het hoort

Geplaatst: 30.11.2008 - 14:34
door 24AB2
avstrate schreef:Sommige hebben het al genoemd, is het Dual massa vliegwiel. Als je de motor stopt rammelt het even na. Niks ongewoons. Vliegwiel kost 700 euri, nieuwe lering, plus de gehele koppeling zo'n 2000 euri. ik heb het nu ook 300.000 km op gas
300.000 ?

zit nu op 200.000 - draai gem. 25.000 per jaar - doe gem. 4 jaar met een auto ( heb hem nu een half jaar ) - dus die 300.000 haal ik niet

m.a.w. : ga voor deze 300.000 optie :signlol:

maar ja : dit naar me zelf toerekenen heeft me wel vaker in de problemen gebracht :confused2:

ps. gisteren 400 + km gereden om even een paar jukebox rubbers en condensatoren op te halen
al rijdend kwam ik tot de vraag : waar halen die golf rijders het idee vandaan dat ze er een S60 er uit kunnen rijden ? :P

edit : heb een tomtom 910 - maar ja dat weten mijn familieleden ook
dus moest gebruik maken van de HU1205 - werkt perfect al is het nadrukkelijke : "op de rotonde " wel enigszins lachwekkend

Geplaatst: 30.11.2008 - 20:21
door steven460
24AB2 schreef:
avstrate schreef: al rijdend kwam ik tot de vraag : waar halen die golf rijders het idee vandaan dat ze er een S60 er uit kunnen rijden ? :P
t5?

Ben ook aan het sparen. 3.5" pijp er onder en roffelen tot je er bij neervalt :p

Geplaatst: 30.11.2008 - 21:00
door 24AB2
t5?
nee , D5

135 km/u - golfje achter mij begon wat irritant te knipperen etc - even gaspedaal tot bodem ingetrapt tot 180 - terug naar 135 en andere weghelft zodat diegene een tijdje later kon passeren - natuurlijk wel even vriendelijk terug gezwaaid :P

Geplaatst: 30.11.2008 - 22:05
door steven460
Pas op hoor.

Als je wordt aangehouden dan ben jij de sjaak en niet het knipperkindje.

Wat ik vaak doe ik is ff gassen bij het verkeerslicht, dan spurten ze weg :P
het volgende stoplicht staan ze mooi te wachten voor het groenlicht timer :P