Pagina 1 van 1

Startslot

Geplaatst: 20.11.2008 - 16:24
door dupa

Oude Volvo vrienden,
Ik ben nieuw op dit forum en hoop, verwacht, dat meer volvo vrienden meer weten dan ik in mijn eendje. Zoals het onderwerp al zegt heb ik een probleem met mijn startslot. Bij mijn oude dame (de volvo dus :P ) is een startslot gemonteerd welke gekoppeld is aan de bobine. Het slotmechanisme is door de jaren heen compleet versleten dus ik op zoek naar een gebruikte of eventueel nieuwe unit die erin geplaatst kan worden. Helaas nieuw of nabouw niet meer te pakken te krijgen. Ik moet nu dus starten met een schroevendraaier om het eigenlijke startslot te bedienen. Dat werkt wel maar is onhandig. Ik dacht slim te zijn en met twee relais schakelingen het e.e.a. te laten schakelen. Dus één schakeling de + hoofdstroom te schakelen en de tweede schakeling de solonooid van de startmotor d.m.v. een drukknop te activeren.
Het bestaande startslot met stalen verbinding naar de bobine laten zitten in de stand "contact aan". Wat scherts mijn verbazing: schakeling één levert geen probleem, schakeling twee; motor start wel maar laadstroom en controlelampje contact blijven branden. en motor loopt slecht. Dus alles weer terug gebouwd en start weer met een schroevendraaier :evil: .
Vraag 1: wie kan mij helpen aan de gegevens welke draden er door de stalen verbinding tussen startslot en bobine lopen.
Vraag 2: Welke schakelingen moet ik gaan maken als ik de volvo-startslot/bobine verwijder en een gewone bobine ervoor in de plaats monteer?
Oef een lang verhaal maar mogelijk is er iemand die dit wel eens gedaan heeft
Groeten Dupa en zijnoude dame

Geplaatst: 25.11.2008 - 09:11
door Jordos
Hoi Dupa, misschien niet helemaal een antwoord op jou vraag, maar zit hier niet iets tussen?

http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... 0_205_9131

Geplaatst: 25.11.2008 - 09:44
door dupa
Beste Jordos,
Er zit wel wat tussen maar het probleem blijft dat ik niet weet welke draad door die stalen kabel loopt. Mijn dank in iederegeval voor de ling naar deze onderdelen.
Groet Paulus

Geplaatst: 12.02.2009 - 23:37
door volvo hans
hallo Dupa

gewoon een ander kontaktslot monteren.mischie heb ik er nog wel 1 liggen
Groet Hans

Geplaatst: 13.02.2009 - 01:00
door Erik_M
Hallo Dupa,

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een kontactslot voor de Amazon niet meer leverbaar is. Heb je gezocht bij de diverse specialisten die ons land rijk is ?

Je kan natuurlijk een gebruikt exemplaar monteren maar de kans is groot dat je een ook versleten exemplaar treft. Ik heb indertijd bij de Amazon die ik toen had een nieuwe geplaatst, dan ben je meteen af van gescheurde of gebroken sleutels.

'k heb even voor je gekeken en gevonden. Onderstaand een link naar de betreffende bladzijde van de onderdelencatalogus waar het gewenste onderdeel staat. Het onderdeel is zelfs online te bestellen. Er staat geen foto bij maar dat zegt niets over het al dan niet voorradig zijn.

Succes en groeten,
Erik


http://volvoklassiekeronderdelen.nl/sho ... =1a&page=2

Geplaatst: 13.02.2009 - 11:17
door Iroll
De gepantserde variant is nog wel nieuw te vinden, maar is schrikbarend duur. Hier heb ik een link waarin een schema staat. Hoop dat je daarmee verder kunt. Je kan eventueel een startknop monteren die het contactslot omzeilt.
Je kan de slotcylinder zelf wel verwijderen door het contactslot op contact te zetten, op je rug gaan liggen met een goede lamp en dan een klein gaatje zoeken ter grote van een paperclip. Druk daar de paperclip in om het palletje in tedrukken en tegelijkertijd aan de sleutel te trekken. Je trekt de cylinder met sleutel er dan uit. Losse cylinders zijn nog wel te krijgen en niet zo duur.

Geplaatst: 13.02.2009 - 14:35
door Jurriaan
als ik jou was zou ik een nieuw contactslot erin zetten, kan niet al te duur zijn en die dingen zijn nog vast wel te koop bij nordicar, gewoon even bellen.

Geplaatst: 13.02.2009 - 14:38
door Jurriaan

Geplaatst: 13.02.2009 - 17:56
door Iroll
als ik jou was zou ik een nieuw contactslot erin zetten, kan niet al te duur zijn en die dingen zijn nog vast wel te koop bij nordicar, gewoon even bellen
Als het niet aan de cylinder ligt moet je de complete set kopen incl pantserkabel en bobine. En dan wordt het errug duur! 50 euro is voor de slotcylinder alleen. Een ander contactslot kan je niet aansluiten op de gepantsterde kabel.

Geplaatst: 14.02.2009 - 01:21
door Erik_M
Iroll schreef:De gepantserde variant is nog wel nieuw te vinden, maar is schrikbarend duur. Hier heb ik een link waarin een schema staat. Hoop dat je daarmee verder kunt. Je kan eventueel een startknop monteren die het contactslot omzeilt.
Je kan de slotcylinder zelf wel verwijderen door het contactslot op contact te zetten, op je rug gaan liggen met een goede lamp en dan een klein gaatje zoeken ter grote van een paperclip. Druk daar de paperclip in om het palletje in tedrukken en tegelijkertijd aan de sleutel te trekken. Je trekt de cylinder met sleutel er dan uit. Losse cylinders zijn nog wel te krijgen en niet zo duur.
Hallo Iroll,

Een aanvulling op jouw uitleg hierboven om het contactslot te verwijderen. Het gaatje dat gevonden moet worden om het palletje in het contactslot in de drukken, is aan de linkerkant (de bestuurdersdeurkant dus) van de huls waar het slot in zit, dicht tegen het dashboard aan.

Zie voor het bestellen van het nieuwe contactslot de link in mijn eerder gegven reactie.

Succes !

gRoet
eRik