Pagina 1 van 3

Airco aan of uit?

Geplaatst: 20.11.2008 - 19:59
door vincent65
Vraagje, ik heb in mijn V70 climatcontrol.
Die heb ik altijd op auto staan en de airco heb ik ook altijd aan staan. Doen jullie dit ook?
Of staat de airco juist uit en waarom?
(ik weet dat het zuiniger is met de airco uit, en dat hij onder de 0 graden niet werkt))

Geplaatst: 20.11.2008 - 20:03
door bert67
Ik laat hem ook altijd aanstaan, als het goed is werkt hij niet beneden een bepaalde temperatuur, maar toch hoor ik af en toe de pomp aanslaan.

Geplaatst: 20.11.2008 - 20:04
door vincent65
Ik dus ook maar ik vraag mij af wat het beste is?
En volgens mij ontvochtigd hij de ruiten zo ook sneller.

Geplaatst: 20.11.2008 - 20:07
door menjo
Airco staat uit bij in de stad rijden en aan op de snelweg als het warm genoeg is (altijd dus eigenlijk, behalve 's ochtends vroeg). Doe dit vooral om benzine te sparen in stadsverkeer. Mijn auto staat altijd binnen overdag dus als ik 's middags wegrij van werk blijft ie nog wel lang genoeg koel tot ik bij de snelweg aankom (3 straten verder).

Geplaatst: 20.11.2008 - 20:09
door hadico
Pomp loopt altijd mee !! ook onder O
Ik doe hem alleen uit als ik de kachel wat hoger in temp heb staan maar bij kans op condens of hoge luchtvochtigheid gaat ie bij mij weer aan.

Geplaatst: 20.11.2008 - 20:14
door Black 2.4T awd
Ik heb in het verleden een gesneuvelde aircocompressor gehad door deze de winterdag uit te schakelen. Blijkbaar krijgt een compressor zijn smering doordat hij aanstaat (zelfde principe als bij de koelkast). Door de compressor uit te zetten koelt hij niet meer, maar hij krijgt dan ook geen smering meer en dat heeft bij mij toen lagerschade veroorzaakt.Duur geintje 750,00 euro was bij een VW T4 caravelle TDI 185 pk.

Geplaatst: 20.11.2008 - 22:38
door snowy
Ik heb hem altijd aan staan, beter voor de pakkingen.

Geplaatst: 21.11.2008 - 00:24
door venician_smoker
Ik heb de climate control altijd aanstaan; geen beslagen ramen en geen vieze luchtjes. De aircopomp slaat in de winter maar kort aan. Direct na de verdamper zit een temperatuursensor die de luchttemperatuur meet. Zodra bevriezing dreigt wordt de electromagnetische koppeling van de aircopomp afgeschakeld. De aircopomp draait dus niet continu.

Geplaatst: 22.11.2008 - 13:49
door Chrizzle D5
Vraagje, ik heb in mijn V70 climatcontrol.
Die heb ik altijd op auto staan en de airco heb ik ook altijd aan staan. Doen jullie dit ook?
Of staat de airco juist uit en waarom?
(ik weet dat het zuiniger is met de airco uit, en dat hij onder de 0 graden niet werkt))
Heeft iemand enig idee hoeveel brandstof het scheelt met airco aan of uit (keertje gecheckt met de Boordcomputer ofzo)?

Geplaatst: 22.11.2008 - 14:10
door herbie5251
De aircopomp draait dus niet continu.
doet i zomers ook niet

Geplaatst: 22.11.2008 - 15:11
door Ramon&Ramon
Onder de 5 graden werkt de airco niet en de pomp draait niet constant mee...

Geplaatst: 22.11.2008 - 16:40
door toppertje
Chrizzle D5 schreef:
Vraagje, ik heb in mijn V70 climatcontrol.
Die heb ik altijd op auto staan en de airco heb ik ook altijd aan staan. Doen jullie dit ook?
Of staat de airco juist uit en waarom?
(ik weet dat het zuiniger is met de airco uit, en dat hij onder de 0 graden niet werkt))
Heeft iemand enig idee hoeveel brandstof het scheelt met airco aan of uit (keertje gecheckt met de Boordcomputer ofzo)?
ik heb dit eens geprobeerd te kontroleren adh de bc.
conclusie:geen meetbaar verschil,waarmee ik overigens niet wil
zeggen dat een auto met ingeschakelde airco niet meer verbruikt,
alleen is dit zo weinig,dat dit met de bc niet meetbaar is.

Geplaatst: 22.11.2008 - 19:14
door vincent65
Als ik het zo lees dan laat ik de airco maar gewoon altijd aanstaan.

Geplaatst: 22.11.2008 - 19:49
door Battlecruiser
Heel juist!

Het zeer geringe bedrag dat je kan besparen met een airco op UIT, kan niet op tegen de zeer hoge kosten van een kapotte compressor. Die gaan dus kapot van te weinig gebruiken. En dan heb je weer zo'n typisch staaltje Hollandse zuinigheid.

Verder zul je met een airco op UIT ook regelmatig een stinkende airco hebben door ophoping van schimmels. Met een airco die altijd op AAN staat heb je daar nooit last van.

Geplaatst: 22.11.2008 - 20:58
door vincent65
Een duidelijke uitleg, ik weet genoeg :wink:

Geplaatst: 22.11.2008 - 21:05
door menjo
Battlecruiser S80 schreef: Verder zul je met een airco op UIT ook regelmatig een stinkende airco hebben door ophoping van schimmels. Met een airco die altijd op AAN staat heb je daar nooit last van.
Om schimmel te voorkomen kun je hem juist beter UIT zetten kort voor je de auto ergens stil zet. Maar wel zeer regelmatig AAN hebben natuurlijk.

Geplaatst: 23.11.2008 - 06:06
door Johan
Ik had met mijn andere auto's en manuele airco altijd last van stank. Op tijd uitzetten ga je gewoon vergeten. Een keer geahd dat een compressor moest worden vervangen na 3.5 jaar (VW)
Sinds de Volvo met autom. airco is dat voorbij (stank en andere problemen). Dus idd gewoon altijd op AUTO laten staan.

Geplaatst: 23.11.2008 - 08:39
door den toerist
Ik heb de mijn airco ook altijd opstaan, dit schijnt nog steeds het beste te zijn voor een lange levensduur van de airco ( mits tijdig een controle of onderhoudsbeurt) Van reuk nog geen last gehad. (Enkel als de pollenfilter vezadigd was)

Geplaatst: 23.11.2008 - 09:20
door Oceanracer
Ik meld het hier wel als m'n airco kapot is. Ik gebruik hem dus niet. Alleen bij erg warm weer.

Geplaatst: 23.11.2008 - 12:05
door Battlecruiser
menjo schreef:
Battlecruiser S80 schreef: Verder zul je met een airco op UIT ook regelmatig een stinkende airco hebben door ophoping van schimmels. Met een airco die altijd op AAN staat heb je daar nooit last van.
Om schimmel te voorkomen kun je hem juist beter UIT zetten kort voor je de auto ergens stil zet. Maar wel zeer regelmatig AAN hebben natuurlijk.
Dat geldt voor de ouderwetse handmatige airco's.

Een automatische airco kan altijd aan blijven staan, omdat ie, indien nodig zelf gaat afblazen.