Pagina 1 van 1

wellicht andere oplossing "tikken" aandrijflijn

Geplaatst: 22.11.2008 - 23:25
door 24AB2
terugkerend onderwerp ( niet alleen in dit Nederlandse forum ) is het "tikken/knikken " in de aandrijflijn

diverse oplossingen worden aangedragen : verlijmen ( loctite ) , nieuwe bouten etc.

neem aan dat dit fenomeen toe te schrijven is aan een lichte speling tussen beide componenten

schoot mij ineens te binnen : gaatje boren in het raakvlak van beide componenten ( als je ze dus uit elkaar haalt zit in beide een "half maantje ") en er vervolgens een taps toelopende spie in slaan ( wil je 100% zeker zijn dien je er 2 te boren op 90 graden van elkaar )

zit de boel muurvast zonder speling en de slotbout voorkomt het eruit lopen van de spie


nu lopen er bij Volvo ( en andere bedrijven ) de spreekwoordelike 1001 specialisten rond die voor van alles en nog wat gestudeerd hebben en die ongetwijfeld ook deze oplossing voorbij hebben zien komen

vraag : waar ga ik verkeerd in mijn oplossing ?

Geplaatst: 23.11.2008 - 05:33
door Johan
Ik weet in elk geval dat de bouten van een XC90 er in door mijn dealer wordt afgeraden evenals andere oplossingen overigens m.u.v. loctite.
Vraag me niet waarom.

Het gaat er om dat de verbinding losneembaar moet zijn. Tapse stiften in ronde gaten zullen ten eerste het geheel beschadigen en ten tweede de speling naar een kant drukken waardoor de onbalans kan toenemen.

Geplaatst: 23.11.2008 - 13:49
door 24AB2
Het gaat er om dat de verbinding losneembaar moet zijn. Tapse stiften in ronde gaten zullen ten eerste het geheel beschadigen en ten tweede de speling naar een kant drukken waardoor de onbalans kan toenemen.
maar men zal het ook met beleid moeten doen - een 4 mm spie in een 3 mm gat rammen is vanzelfsprekend niet datgene wat ik in gedachte had

onbalans : tsja , dat heb je ook ten alle tijde ( dus ook wanneer je rijdt ) wanneer je de speling niet opheft

zelfs bij de loctite oplossing kan men nimmer garanderen dat de as volledig gecentreerd is

ps. voor de goede orde : heb zelf dit probleem niet ( niet dat ik me er althans bewust van ben )
kom het alleen regelmatig tegen op diverse forums en dit schoot me ineens te binnen

Geplaatst: 23.11.2008 - 16:05
door edraket
Ik heb ook last van dat tikken gehad bij aanschaf. De auto is toen twee keer naar de dealer terug geweest. De tweede keer was het weg en is sindsdien (2,5 jaar) niet meer terug gekomen. Ik weet niet wat ze gedaan hebben, maar volgens mij zijn de assen niet verlijmd. Onlangs zijn de assen verwijderd ivm vervangen koppeling. Ze tikken ook daarna niet.

Geplaatst: 23.11.2008 - 16:07
door Gast
Er zijn toch gemodificeerde bouten, met een conische rubberen ring te koop.
Ongeveer € 19,- per stuk excl. de BTW!!!
Of zijn dit de XC90 bouten?

Geplaatst: 23.11.2008 - 16:23
door hadico
Bouten met de rubberring mogen niet meer gemonteerd worden op XC90 ivm vochtproblemen waardoor al menig lager is gesneuveld.
De bout in de voorste assen is al gemodeficeerd het lijmen met (groene)loctite is de enigste oplossing , dus as goed reinigen en hierna lijmen, na het lijmen de droogtijd in acht nemen dus niet na de rep. effe een proefritje maar gewoon min. drie uur laten staan!!!!!!!

Geplaatst: 23.11.2008 - 20:56
door edraket
Krijg je de assen na het lijmen nog wel uit de fusees als dat nodig is? Bedoel je Loctite 603?

Geplaatst: 23.11.2008 - 21:09
door hadico
Loctite nr weet ik zo niet komt in volvo verpakking is wel groen loshalen lukt met deze loctite wel hij blijft ietwat zacht word dus niet zo kneterhard als de rode variant er is nu ook een stuk gereedschap wat oorspronkelijk voor de XC90 achterassen was maar ook voor prima past om de as uit te persen anders gaat het meest ook wel goed met een geelkoperen staaf en hamer

Geplaatst: 24.11.2008 - 09:31
door edraket
Dan vraag ik me toch af hoe ze het probleem bij mijn S60 hebben opgelost. Die knakte ook, maar is opgelost. Ik neem aan dat deze niet gelijmd zijn omdat de assen er onlangs uit zijn geweest en nu nog steeds niet knakt. Zijn die bouten alleen "verboden" bij de XC90?

Geplaatst: 24.11.2008 - 13:48
door hadico
De splains invetten of het dragende deel van de as aan de achterkant geeft ook al een goed resultaat (tijd?) het gekrikkrak is ook niet het geluid vanaf de splains maar het achterste punt waar de as word aangetroken tegen het lager deze twee delen gaan tov elkaar iets verdraaien m.a.g het knisperende knakknikende geluid, met loctite op de splains is deze beweging er niet .
Die bouten zijn voor de xc niet meer van toepassing ivm het vocht wat opgesloten word, trouwens doe je het helemaal goed dan moet je zelfs de centrale bout vervangen als je hem hebt losgehad.(onzin?)

Geplaatst: 25.11.2008 - 07:58
door 24AB2
hadico schreef:De splains invetten of het dragende deel van de as aan de achterkant geeft ook al een goed resultaat (tijd?) het gekrikkrak is ook niet het geluid vanaf de splains maar het achterste punt waar de as word aangetroken tegen het lager deze twee delen gaan tov elkaar iets verdraaien m.a.g het knisperende knakknikende geluid, met loctite op de splains is deze beweging er niet .
Die bouten zijn voor de xc niet meer van toepassing ivm het vocht wat opgesloten word, trouwens doe je het helemaal goed dan moet je zelfs de centrale bout vervangen als je hem hebt losgehad.(onzin?)
tot op heden nog nimmer meegemaakt bij welke auto dan ook

vraag 1 : specifiek Volvo "probleem " of ook andere merken ?
vraag 2 : alleen bij bepaalde modellen ?
vraag 3 : hoe staat U tegenover de door mij aangedragen oplossing ?

Geplaatst: 25.11.2008 - 11:23
door hadico
1 specifiek???? ik doe alleen maar Volvo maar kan me gezien de constructie voorstellen dat andere merken hier ook last van hebben,
2 Al eens gehoord bij eigenlijk alle modellen.
3 Waarom iets anders als GOED lijmen helpt?