Pagina 1 van 1
olie nieuw en zwart?
Geplaatst: 23.11.2008 - 14:34
door marcvr
Het gaat niet om mijn eigen volvo maar over de audi van mijn dochter, maar omdat hier toch specialisten op dit forum zitten graag de volgende vraag.
Verleden vrijdag ging de wagen binnen voor onderhoud 30.000km. Toen ik de wagen ging afhalen controleerde ik toch maar eens het oliepeil en zag dat deze zwart was. Ik stapte terug naar de receptie met de vraag of er olie ververst werd? Ja was het antwoord en waarom deze dan zwart ziet? (olie is castrol-vol syntheet) Antwoord: er is een korte rit mee gemaakt en dan is het normaal dat die zwart ziet.
Wat is jullie gedacht?
bedankt
Geplaatst: 23.11.2008 - 14:50
door PeeJay
Grote kans dat ze gelijk hebben.
Als ik de olie van mijn motorfietsen ververs, dan gaat er heldere goudkleurige olie in. Als ik vervolgens de motorfiets 30 seconden stationair laat draaien en ik controleer daarna de olie, dan is die al pikzwart. Dat komt door slijpsel en restolie dat in de motor achterblijft als ze de olie aftappen

Geplaatst: 23.11.2008 - 16:34
door Gast
In en in zwart na een korte proefrit?
Ik ken het niet (meegemaakt), maar ik durf ook niet te beweren dat de olie niet zwart (donker bruin) mag zijn.
Waarom controleerde je de olie, had je geen goed gevoel?
Tja, dan de olie laten testen. Dan weet je het zeker.
Geplaatst: 23.11.2008 - 16:49
door Barry (Grillmeister)
Ik weet het niet maar ca 1000 km geleden is er bij mij olie ververst en die is nu nog steeds amber kleurig....
Geplaatst: 23.11.2008 - 17:39
door Battlecruiser
Eén van mijn zoons is monteur geweest (o.a. bij Mercedes).
En wat doen dus bijna alle werkplaatsen: de olie van bovenaf eruitzuigen en dan weer vullen. Scheelt een minuut of 5 werk....
Het nadeel is echter dat er dan altijd een beetje olie blijft zitten omdat de zuigbuis niet altijd tot op het laagste punt van het carter komt. Die zwarte olie vermengt zich met de nieuwe zodat die olie er meteen zwart uitziet.
Het is niet heel erg voor de motor, maar ik hou er ook niet van!
Geplaatst: 23.11.2008 - 19:25
door hadico
Is het een benzine of een diesel???????????????
Geplaatst: 23.11.2008 - 19:52
door Blade
Inderdaad.... bij een diesel is dit heel normaal, er blijft altijd rest olie achter, die pik zwart is bij een diesel, dit vermengt zich met het nieuwe olie en word ook zwart. Bij een benzine blijft het veel schoner, en word eigenlijk niet zwart maar bruin/goud
Geplaatst: 23.11.2008 - 20:14
door marcvr
Thx voor de antwoorden!
Het betreft een A4 2L TDI (163 pk in België) en het is een lease wagen.
Deze gaat op verzoek van het lease bedrijf sneller op onderhoud dan wat Audi voorschrijft. Waarschijlijk een voorzorg ivm het olieverbruik. Dat volgens mij niet abnormaal hoog ligt (1L per ongeveer 5.000-7000 km) Een juist zicht hierop heb nog niet omdat de garage eens bijvulde en een ander keer ikzelf in geval van nood.
Nu op het moment dat ik de olie controleerde had ik inderdaad geen al te goed gevoel. Je denkt nieuwe olie moet niet zwart zien.
Ik ging ook af op ervaringen jaren geleden met mijn 850 benzine waar de olie na verversing en na een paar honderd km er inderdaad nog een lichtbruine kleur had.
Mijn dochter voelt zich hier niet zo goed bij (olieverbruik) want..haar vorige wagen een A3 quatro tdi 130 pk had zo goed als geen olieverbruik en ze staat ook niet te springen om onder de motorkap te duiken wanneer er een oranje lampje aanschiet als ze onderweg is naar zaventem of schiphol om haar vliegtuig te halen naar de states.
Enfin een scheet in een fles dus, maar toch even schrikken! maar toch tevreden met de antwoorden!
Geplaatst: 27.11.2008 - 11:17
door t5play
Bij diesel is ie altijd pikzwart.
Geplaatst: 27.11.2008 - 11:47
door hadico
Mijn dochter voelt zich hier niet zo goed bij (olieverbruik) want..haar vorige wagen een A3 quatro tdi 130 pk had zo goed als geen olieverbruik en ze staat ook niet te springen om onder de motorkap te duiken wanneer er een oranje lampje aanschiet als ze onderweg is naar zaventem of schiphol om haar vliegtuig te halen naar de states.
Let hier toch even mee op want mocht er motorschade ontstaan omdat er te weinig olie in de motor zit zal de lease niet schroomen om de schade te verhalen op de berijder heb dit al diverse malen aan de hand gehad.
Re: olie nieuw en zwart?
Geplaatst: 30.11.2008 - 11:24
door Larosg
Zwarte olie: als het een Volvo Diesel is dan is dit normaal. Na een paar kilometer is de nieuwe olie al zwart.
Bij een Volvo benzine blijft dit langer goud/amber van kleur.
Vraag bij het verversen of ze de olie niet afzuigen maar volledig verversen via de plug onder aan de oliekarter. Bij het afzuigen blijft het bezinksel....dus de troep onder in de karter zitten. Dit komt de auto niet ten goede.
Geplaatst: 01.12.2008 - 20:07
door marcvr
hadico schreef:Mijn dochter voelt zich hier niet zo goed bij (olieverbruik) want..haar vorige wagen een A3 quatro tdi 130 pk had zo goed als geen olieverbruik en ze staat ook niet te springen om onder de motorkap te duiken wanneer er een oranje lampje aanschiet als ze onderweg is naar zaventem of schiphol om haar vliegtuig te halen naar de states.
Let hier toch even mee op want mocht er motorschade ontstaan omdat er te weinig olie in de motor zit zal de lease niet schroomen om de schade te verhalen op de berijder heb dit al diverse malen aan de hand gehad.
Daarom gaat de wagen ook sneller op onderhoud en had ik een litertje reserveolie mee te geven.
In de audi garage werd ook gezegd dat het het in dit geval oranje lampje vrij snel aanschiet, om te voorkomen dat je echt met te weinig olie gaat rijden.
Geplaatst: 01.12.2008 - 21:38
door Wiebe
Battlecruiser S80 schreef:
En wat doen dus bijna alle werkplaatsen: de olie van bovenaf eruitzuigen en dan weer vullen. Scheelt een minuut of 5 werk....
Komt omdat sommige mercedes types geen carterstop hebben dus vandaar dat ze het eruit zuigen

Geplaatst: 24.01.2009 - 20:47
door degraaf
meer VAG tdi's hebben last met olie verbruik komt mede door de lange onderhouds intervallen in combinatie met dunne motorolie
Geplaatst: 25.01.2009 - 17:40
door Fredhead
Kan hier uit ervaring over mee praten.
Op het werk hebben we alleen maar VW's, ook alleen maar dieselblokken.
Laatst bij een 1.9 TDi Caddy de olie bijgevult en olieverbruik is 1 liter op 6000 km, heb het na gevraagd en de meeste andere auto's hebben er ook last van
Geplaatst: 29.01.2009 - 23:59
door Ramon&Ramon
1 liter olie op 6000 km,dat kun je geen verbruik noemen.
Volvo hanteerde toendertijd 1 liter op de 1000km is nog acceptabel.
Olie vermengt zich na een aantal kilometers met onverbrande brandstof,diesel of benzine,die verdampt na verloop van tijd en verdanpt gelijk daardoor delen olie.
Bij VW en Audi gebruiken ze Longlife olie,die is waterdun en zit er 30000km in.
Bij het verversen en daarna starten is die olie weer erg zwart,maar dat is normaal.
Er zitten in het olie circuit ook twee sensoren bij de jongere VAG motoren.
Eentje die de olie druk meet en eentje die de kwaliteit van de olie meet.,die laatste zit onder in de carterpan aan de buitenzijde gemonteerd.
Geplaatst: 31.01.2009 - 01:39
door degraaf
1 liter olie op 6000 km,dat kun je geen verbruik noemen.
Volvo hanteerde toendertijd 1 liter op de 1000km is nog acceptabel.
sorry ramon de meeste merken hebben dit nog steeds in de (kleine lettersv/d) garantie voorwaarden staan maar dit is al jaren achterhaald, dit betekend dat je bij de veel vw diesels elke tankbeurt ook 1 liter motorolie bij.
dit lijkt mij gezien de huidige stand van de techniek onacceptabel
Geplaatst: 31.01.2009 - 19:28
door Ramon&Ramon
Het is mij niet bekend,bij elke tankbeurt een liter olie lijkt me beetje overdreven!
Ik rij zelf VW en heb dat nog niet eerder meegemaakt,mijn zoon werkt bij Muntstad VW en die zegt hetzelfde.
Geplaatst: 31.01.2009 - 22:10
door sjoerdb
de nieuwe olie wordt vermengd met oude olie die nog in olie pomp zit bijvoorbeeld, gegarandeerd dat ie binnen 1min. draaien zwart is.