Pagina 1 van 1
Lambdasonde-melding in 960
Geplaatst: 26.11.2008 - 13:29
door stefan w
Hallo allemaal,
Ben sinds kort de trotse bezitter van een 960 2.5! Ik heb hem aangeschaft met de wetenschap dat af en toe het lambdasonde-meldingslampje brandt.
Ik heb er een LPG-G3 installatie in en af en toe, bij snelheden van 100 km/u of meer hapert de motor, als dit alarmlampje brandt. Hij valt dan een seconde terug in toerental, alsof de brandstoftoevoer even wegvalt. Als de melding niet brandt is er niets aan de hand.
Heeft iemand enig idee waar dit op zou kunnen duiden?
Ben benieuwd, alvast bedankt!
Stefan
Geplaatst: 26.11.2008 - 14:34
door Paul
Mods-break
Verplaatst naar de juiste rubriek, dit is geen forumbericht.
Geplaatst: 27.11.2008 - 19:50
door knorrepot
eeeeh, lambdasonde?
Geplaatst: 27.11.2008 - 21:53
door broker
Controleer de relais die de brandstoftoevoer op gas regelen eerst eens. Die zitten meestal links bij de veerpoot of tegen het schutbord. De oudere type relais sturen twee injectors per relais aan. Deze relais geven na verloop van jaren vaak de geest met dit verschijnsel als gevolg. Heb hetzelfde gehad met mijn s90 en me de tandjes gezocht. Vervanging van deze relais was de oplossing.
Succes, Jan.
Geplaatst: 02.12.2008 - 23:01
door Iwema
Het Lambda-Lampje gaat met name branden als het mengsel te arm is.
Vaak is niet de Lambda sensor kapot maar is er iets anders aan de hand
Het is verstandig om vast te laten stellen welke cilinder het probleem geeft.
Wat voor LPG systeem is er ingebouwd?
Injectie met master/slave?
Ik heb dergelijke problemen wel vaker gezien bij deze motoren.
Ik zou een auto-diagnose-center bezoeken om het probleem te laten opsporen.
Hugo
Iwema LPG
Geplaatst: 24.12.2008 - 22:55
door Scooby Doo
Ik heb me net een 960 bijgekocht met de 2900 motor, bouwjaar '91, en bijna full option.
Lambda lampje brandt ook (constant), motor draait onregelmatig en ligtniet stil. Na eventjes valt hij gewoon uit. als je hem in D zet betert het eventjes, om dan terug te beginnen. na enkele keren te verplatsen op het terrein, gaat ook het peiltje van de automaatbak knipperen.
Wist van het lambda lampje bij aankoop, ik heb hem dan ook niet veel betaald. De garage had de vorige eigenaar verteld dat het een ontstekingsprobleem was.
Waar kan ik het beste eerst mee beginnen? (Ga alvast dit weekend bij een sloper in de buurt kijken of die lambda er nog opzit, kost me dan een pak minder dan nieuw, en het is maar om te proberen).
alvast bedankt.
Geplaatst: 25.12.2008 - 22:12
door Iwema
Kijk eerst of er voldoende olie in de automaat zit.
Als het Lambda-lampe brand wil dit zeggen dat of de lambda kapot is of de regeling van de inspuiting niet naar behoren werkt.
Eerst meten dan pas onderdelen vervangen anders ben je zo een hoop geld kwijt.
Meten is weten.
Het is vaak zinvoller om er een expert naar te laten kijken.
Een auto-diagnose-center kan vaak snel vaststellen wat er mis is.
Hugo
IwemaLPG
Geplaatst: 24.12.2009 - 15:03
door stefan w
Bedankt Jan en Hugo...,
Fijn dat jullie meedenken. Het lambda-lampje heeft al een jaar niet meer gebrand, dus het lijkt wel een zeldzame storing. Mocht hij z'n gezicht weer laten zien kom ik misschien wel even bij je langs Hugo.
Grote groet, Stefan
Geplaatst: 24.12.2009 - 22:25
door arjan_de_jong
Die van mij begon de laatste tijd ook steeds vaker te branden en sinds enkele dagen hield hij ook zeer veel in bij een koude motor. (bijna niet meer mee te rijden)
Heb onderweg bij een dealer gestopt en laten uitlezen. Daar kwamen een paar foutcode's uitrollen
Hij vermoede dat het onder ander aan de LMM lag.
Toen hij weer inhield heb ik de stekker van de LMM los getrokken en toen was het inhouden voorbij. Dus heb gelijk maar een andere LMM opgehaald.
Geplaatst: 20.02.2010 - 17:32
door smartjan
Ik heb op dit moment hetzelfde probleem met een Volvo 940 2.0 turbo. Ondertussen is de eigenaar in kwestie al een vermogen kwijt geweest aan het vervangen van: de bobine, bougies & bougie-kabels (zag s avonds vonken overspringen tussen de kabels en het blok), filters, lucht-massa meter, lambasonde, boordcomputer en ontstekingscomputer, injectoren, en de katalysator.
Geen van deze dingen heeft geholpen! :S
Het probleem is namelijk dat tijdens het rijden het lampje gaat branden van de lambda-sonde en vervolgens valt de motor uit! Op de snelweg is dat al enkele malen gebeurd en ook op de binnenwegen. Vervolgens kun je een minuut of wat niet meer starten (start-motor werkt wel, maar ontsteken; ho maar) waarna de motor weer tot leven komt en de reis voortgezet kan worden met een brandend lamba-sonde lampje. Je kan jezelf voorstellen dat je met zo'n probleem niet meer prettig op de weg zit.
Ik ga kijken naar de relais, hopelijk zit daar het probleem. Hebben jullie nog evt. andere oplossingen? Bedankt voor het meedenken!
Geplaatst: 02.08.2010 - 20:55
door hb1295
Hoe is het nu opgelost???
Geplaatst: 02.08.2010 - 21:04
door Msuidgeest
Ik snap iets niet. Je begint toch met storingen uit te lezen en dan te handelen? Dat is het mooie van die 960 want er zit een Onboard Diagnostic System in.
Geplaatst: 10.09.2010 - 20:26
door hb1295
Wat bedoel je met een LMM Arjan ?
Geplaatst: 10.09.2010 - 20:33
door Morgenstond
hb1295 schreef:Ja, Hoe is dit opgelost?
Wat bedoel je met een LMM Arjan ?
LMM = luchtmassameter.
Geplaatst: 10.09.2010 - 20:35
door hb1295
opgelost
Geplaatst: 10.09.2010 - 23:22
door Morgenstond
hb1295 schreef:Zit die ook op benzineuitvoering T6?
Jup.