Pagina 1 van 1
Vraagje betreffende de stationaire luchtomloog (?) b30e
Geplaatst: 27.11.2008 - 20:40
door v164
De stationaire luchtomloop (of hoe dat ook heten mag) van de b30e vn mijn 164 is, ik denk bij de gasinbouw, verlegt.
De aanvoer loopt niet vanuit het luchtfilter, maar vanuit het kleine pijpje aan het gasklephuis.
http://sandersphotos.fotopic.net/p55111766.html
Iemand enig idee waarom dit zou kunnen zijn?
Geplaatst: 27.11.2008 - 20:47
door hadico
Vermoedelijk zit het mengstuk boven op het smoorklephuis en hebben ze de slang verplaatst omdat deze achter het mengstuk moet zitten omdat hij via deze slang zijn stationair lucht (met gas gemengd) moet aanzuigen.
Zou hij in het luchtfilterhuis blijven zitten krijgt hij dus stationair geen gasmengsel.
Geplaatst: 27.11.2008 - 23:19
door v164
mm, dat klinkt wel als een soort van logisch

Probleem wat ik heb, altijd al gehad ook, is een erg laag
stationair toerental (500/600 zo ongeveer) en ik vermoed
dat de nauwe toevoer van lucht daar debet aan is.
Klopt dit vermoeden?
Zou ik een T stuk kunnen plaatsen voor een dubbele toevoer
van lucht, of wordt het mengsel dan te arm?
Geplaatst: 27.11.2008 - 23:35
door hadico
Het kanaaltje waar de slang nu opzit is daar vermoedelijk de oorzaak van zet je een t stuk bij dan zal het mengsel stationair te arm worden of je moet dit ook weer na het mengstuk doen .
Er waren systemen die in de aanzuigslang een venturitje plaatsten met een slangetje rechtstreeks naar de drooggasslang met in deze slang een stelschroef om het stationaire co af te stellen maar of dit nog te leveren is weet ik niet.
Mogelijk eens informeren bij een gasboer weet wel dat necam vroeger ook zoiets had.
Geplaatst: 28.11.2008 - 00:20
door v164
Die stelschroef zit er en werkt, maar haalt weinig uit.
Maar goed een te arm mengsel dus, mmm
Alternatief is om de smoorklep stiekem (mag niet van de Haynes) iets open te zetten met de stelschroef. Wat zit daar voor een nadeel aan?
Geplaatst: 28.11.2008 - 15:59
door hadico
In jou geval weinig omdat het koudstartgedeelte toch al is afgeknepen door de te kleine doorlaat stel alleen de microswitch (nr78)bij op de verhoogde stand anders herkent hij de stand gas dicht niet meer.
Geplaatst: 28.11.2008 - 23:48
door v164
Oke, hoe doe ik dat, beetje kantelen?
Geplaatst: 29.11.2008 - 00:04
door hadico
Het komt erop neer dat je hem evenveel verdraait als wat je je gasklep opendraait hij moet dus ten opzichte van de gasklep dezelfde positie behouden.
Geplaatst: 29.11.2008 - 09:55
door Iroll
Je kan beter van de gasklepsensor afblijven, de MAP sensor gaat minder onderdruk meten als de gasklep iets open staat terwijl de gks doorgeeft dat ie dicht staat. Je ecu krijgt daardoor tegenstrijdige info waardoor de motor nog beroerder gaat lopen. Niet aan symptoom bestrijding doen, maar het probleem zelf oplossen. Je komt hierdoor van de regen in de drup. Probeer je vraag eens op het V44 forum, daar weten ze vast wel een oplossing. Of ga langs bij een lpg inbouw bedrijf.
Geplaatst: 29.11.2008 - 19:05
door hadico
Iroll hij krijgt nu te weinig mengsel cq lucht om 'normaal' te draaien stelt hij zijn gasklep iets open en de schakelaar weer op deze stand zal de map hetzelfde meten als wanneer hij de lucht via de omloop krijgt maar net zoals je zegt het is beter om het op te lossen op een juiste manier dan werkt ook het koudstart hulplucht deel weer normaal. (wel zo fijn met dit weer)
Geplaatst: 30.11.2008 - 23:53
door v164
Precies, want het is enkel een probleem bij een (steen)koude motor.
Oplossing is een grotere luchtdoorlaat maken, maar dat zal ongetwijfeld lastig zijn. Morgen eens even kijken wat de ruimte is en kijken of ik de klep in de tussentijd 'ietsjepietsje' open kan zetten.
Dank zover heren!
Geplaatst: 01.12.2008 - 09:52
door Iroll
Heb je trouwnes al eens gecheckt of de luchtschuif zelf wel opent als hij koud is? Ze staan erom bekend vast te oxideren. Het huis van de luchtschuif is van aluminium en als dat gaat oxideren loopt de schuif binnenin vast. Misschien dat het probleem daarin zit.
Geplaatst: 01.12.2008 - 16:55
door v164
Jaren heb ik gedacht dat het de schuif was, nooit gecontroleerd, gewoon aangenomen dat dat het was, was alleen niet zo

))
Is zo'n schuif ook weer gangbaar te maken eigenlijk, mocht deze ooit nog eens vast gaan zitten.
Geplaatst: 01.12.2008 - 22:27
door Iroll
Is zo'n schuif ook weer gangbaar te maken eigenlijk, mocht deze ooit nog eens vast gaan zitten.
Helaas niet. En helaas is het naast de MAP sensor een van de meest zeldzame onderdelen van het Djet systeem. Maar als alternatief kan je hem vervangen met de elekrtische luchtschuif van een Kjet systeem. Werkt prima en is vrij gemakkelijk in te bouwen. Dit is een voorbeeld van een B20 met de Kjetschuif:
Geplaatst: 03.12.2008 - 12:54
door v164
Krijg je, ik dus, geen verhoogde kans op 'backfire' wanneer de klep iets open staat?