Pagina 1 van 1

Daar is die Lambda weer!

Geplaatst: 30.11.2008 - 09:36
door Lachie
G'day allemaal,

Vandaag brandde het leuke lambda lampje weer. De zoveelste keer. Ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ik het moet zoeken.

Auto: Volvo V70 2.5T uit 1998, benzine. 157,000km op te teller. Altijd netjes zijn Volvo onderhoudsbeurten gehad.

Aangezien het een terugkerend verschijnsel is, zijn inmiddels zijn de bougies, kabels, distributie/verdeelkap en de lucht massa meter vervangen.

Dit keer reed ik op de snelweg, normale snelheid. Had er net 30km op zitten. Het lampje ging opeens branden, maar de auto reed verder normaal/geen problemen alsof er niets aan de hand was. Ik voelde ook verder niets (geen vermogen verlies, geen hakken/stoten). Alles was normaal. Maar dat had ik de vorige keer ook. Toen ik later de auto weer startte (een paar uur geparkeerd te hebben) begon het gestoot, gerook en gehak en dat bleef toen zo.

Vandaar dat ik nu linea recta naar de garage ben gereden. Dat was nog zo'n vijftig kilometer nadat het lampje was gaan branden. Het enige wat me opviel (bij aankomst), was dat er aan de uitlaat roetaanslag zat. Dat duidt erop dat er toch even een zwarte rookpluim geweest moet zijn op het moment dat het gebeurde.

Ik ben dus zonder problemen naar de garage gereden en nu laat ik de auto maandag maar weer uitlezen. Ze zien me al aankomen. Ik heb een voorgevoel dat de foutcode weer het zelfde zal zijn als vorige keer: "turbo charger boost pressure". Maar wat betekent dat? Waar moet je naar kijken? Ze hebben de turbo al eens onderzocht, maar niks kunnen vinden. Alles (de sensor) was in orde volgens de garage. Kan het nog iets anders zijn.

Het lullige is dat ik nu al een aantal dure reparaties gehad heb, die het probleem niet hebben opgelost.

Iemand die vergelijkbare ervaringen heeft? Of suggesties?

Cheers,

Re: Daar is die Lambda weer!

Geplaatst: 30.11.2008 - 10:53
door Ludo
Lachie schreef:Iemand die vergelijkbare ervaringen heeft? Of suggesties?

Cheers,
in één van je vorige topics hierover schreef ik:
Ludo schreef:zoek op het 850 forum eens op 'turboregelklep' en/of '3wegklep'...
is dat gecontroleerd?, vervangen?...

Geplaatst: 30.11.2008 - 13:02
door raymond01
Als het je turboregelventiel is ga je dit zeker merken.
Is het niet je turbo zelf.......

Geplaatst: 30.11.2008 - 13:14
door eric vermeer
kan zoveel zijn heb je een foutcode? dan weten we mischien meer
en is het gerichter zoeken

Geplaatst: 30.11.2008 - 13:39
door Ludo
eric vermeer schreef:kan zoveel zijn heb je een foutcode?
Lachie schreef:Ik heb een voorgevoel dat de foutcode weer het zelfde zal zijn als vorige keer: "turbo charger boost pressure".
een turbo die niet voldoende druk levert krijgt teveel brandstof in vergelijking met de aangevoerde lucht.
dat kan de zwarte rookpluim verklaren, dat is duidelijk een te rijk mengsel.

een turbo die zelf de geest geeft, laat een blauwe rookpluim achter.
kan je makkelijk controleren door de motor +-15 minuten stationair te laten draaien (op bedrijfstemperatuur) en dan 1x volgas geven.
komt er dan blauwe rook uit de uitlaat, betekent dat het begin van het einde.

Geplaatst: 01.12.2008 - 01:00
door Lachie
Jongens hoi,

Alvast bedankt voor jullie eerste reacties. Ik heb op het 850 forum gezocht, maar ik kan er niet veel wegwijs uit maken. Ik ben dan ook geen auto monteur.

Ik verwacht vandaag meer te horen over the foutcode's. Ben overigens wel nieuwsgierig geworden waar al die kleppen, slangen van de turbo voor dienen. De high level werking van een turbo begrijp ik op zich wel, maar hoe zich dat nu vertaalt naar de functies van die slangen en kleppen is me nog een beetje een raadsel. Het Haynes werkplaatsboek gaat ook niet in echt in op de details van de turbo.

Kan een turbo versleten zijn? Of is het gewoon: hij doet het of hij doet het niet? Wat kost een nieuwe turbo? Moet de turbo altijd in zijn geheel vervangen worden of zijn er bepaalde onderdelen op de turbo die je kan vervangen en het probleem kunnen oplossen?

Ik kan mijn turbo in ieder geval horen. Als ik optrek (vanuit stilstand) dan hoor ik de turbo fluiten (alsof er een vliegwiel/rad aangedraaid wordt (enige vertraging)). Is dat al een teken aan de wand?

Groeten

Geplaatst: 01.12.2008 - 07:04
door Johan
Het fluiten van de turbo is nomaal. Het schoepenrad van een turbo maakt een zeer hoog toerental waardoor de luchtverplaatsing hoorbaar wordt.
Omdat het schoepenrad wordt aangedreven door de uitlaatgassen en de opgewekte inlaat luchtdruk kan variëren met de buitenlucht tempertatuur is het van belang dat de opgewekte druk niet over een bepaalde max. waarde heengaat. Hiertoe dient de "wastegate", wat een klep is die boven een bepaalde druk een deel van de uitlaatgassen niet meer door de turbo leidt maar er langs om daarmee het toerental te beperken en daarmee de max. opgewekte druk.
De lambda sensor meet de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas mengsel en constateert daarmee of de brandstof/luchtverhouding te "rijk" of te "arm" is.
Het signaal wordt naar de ECU gestuurd en daarmee wordt de verhouding brandstof/lucht voortdurend geregeld. Als het signaal vd sensor niet meer in de ECU aankomt of als het signaal niet leidt tot de gewenste verhouding wordt dit met het lampje aangegeven.
Zover de context dus.
Je geeft aan dat de uitlaat zwart was hetgeen aangeeft dat er onvolledige verbranding heeft plaatsgehad en de motor dus een te "rijk" mengsel heeft gekregen. Ik weet niet of er een overboost functie aanwezig is (de druk wordt bij acc. korte tijd verhoogd door de wastegate later te laten openen gestuurd door motor vacuum). Er is dus in verhouding te weinig lucht aangezogen hetgeen al duidt dat dit in het drukvullings gedeelt zit.
Doordat er al eens eerder foutcode "turbo wastegate" is aangegeven lijkt het er op dat toch een klep is blijven hangen en er een "lek" is ontstaan. De luchtmassa is dan kleiner dan gewenst.
Zijn de slangen vervangen? Zijn deze overigens orgineel, dus geen slangen met een andere diameter gemonteerd?

Geplaatst: 01.12.2008 - 10:11
door Lachie
Intussen is de auto gecontroleerd en zat ik er naast met mijn voorgevoel voor wat betreft de foutcode. Dit keer geen 'turbo boost pressure' fault situatie.

Dit keer was het een foutcode die te maken had met de 'pingel sensor'. De vraag van de garage was daarom ook: Tankt u of heeft u andere benzine getankt?'. Ik tank al maanden Shell V-Power, volgens mij een kwaliteitsbenzine. Nee, dus benzine is altijd hetzelfde sinds ik in deze auto rijdt en dat is nu 3,000 - 4,000km.

Op advies van de garage hebben we de boel 'gereset' en laten we het daar bij. Ik zou overigens niet weten wat de alternatieven zijn. Moet je iets nakijken? Kun je iets vervangen of schoonmaken?

Geplaatst: 01.12.2008 - 15:38
door Johan
Ik hoop niet dat het met je ECU te maken heeft.
Heb ooit een keer zo'n probleem gehad met een Sharan 1.8T (die ik daarna overigens Shaitan noemde). Vaak rare en vervelende klachten over sensoren die niet goed waren (vlgs melding in dash), rijden op noodloop programma, automaat die niet normaal meer schakelde, el. ramen niet meer omhoog etc. Iedere keer in de garage een reset en alles was weer (even) normaal. Bleek na 1,5 jaar kibbelen met de garage doordat er ook een nieuw diagnose apparaat was dat melding maakte dat de ECU zelf niet helemaal lekker was.
Ik hoop dus niet dat dit bij jou ook het geval is wat dan staan je nog heel wat nachtmerries te wachten.

Geplaatst: 02.12.2008 - 10:41
door Lachie
Vanmorgen de auto opgehaald. Was weer netjes schoon gemaakt en ik kreeg de '0' factuur. Ze hebben volgens de factuur toch de knock sensor vervangen (A$670) en de boel gereset. Ik hoefde overigens niet af te rekenen. Toch wel een goede service moet ik zeggen.

We zien wel. De komende tijd gaan we flink wat meer kilometers maken en dat moet de proef op de som gaan worden. Ik rijd momenteel zeer weinig met de auto (700km in twee maanden).

Nog wat andere zaken: ik ben niet erg onder de indruk van de remmen of remcapaciteit van de auto. Moet vaak toch flink trappen om een goede vertraging te krijgen. Ik vermoed dat de 'dealer' waar ik de auto gekocht heb, er van die Chinese remblokjes in heeft gezet. Geen Volvo dus. De remschijven lijken ook aardig versleten te zijn dus ik denk dat ik bij de volgende beurt de hele boel laat vervangen. In ieder geval voor.

Verder is de benzine weer rond de A$1 dollar per liter. Die lage olieprijs zal de trend naar kleinere en zuinige auto's weer doorbreken.