Pagina 1 van 1
Ruitenwisser stuitert over het raam...
Geplaatst: 30.11.2008 - 21:36
door V401.8
De wisser (bestuurderskant) glijdt niet lekker over het raam.
De wisser heeft een nieuw wisserblad, maar toch glijdt ie soms niet maar stuitert over het raam.
De veer voelt op zich nog wel strak aan.
Waar ligt dat aan?
Geplaatst: 30.11.2008 - 21:40
door fjrene
heb je een wisser met spoilertje gemonteerd?
Geplaatst: 30.11.2008 - 22:05
door Wiebe
Mischien staat de arm van de wisser te schuin ten opzichte van het raam,vaak is het verholpen door de arm wat te verbuigen.
Geplaatst: 03.12.2008 - 21:27
door FrankBis
idd. ff met de bacho wat verdraaien. Bacho op het platte staal van de arm zetten en de arm een beetje torderen, wel de goede kant op, anders wordt het alleen maar erger.
Het wisserblad klapt niet om bij het teruggaan van de arm wat het stuitereffect tot gevolg heeft!
Geplaatst: 04.12.2008 - 20:17
door V401.8
De wisser lijkt toch recht te staan.
Valt me op dat het vooral raar wist bij veel wind of snelheid. :?
Zou het dan toch de veer of speling zijn op de wisser?
Geplaatst: 05.12.2008 - 10:51
door Battlecruiser
Bij het vernieuwen van wisserbladen gebeurt vaak het volgende: het nieuwe wisserblad is niet exact geschikt voor dit model auto met in achtnemeing van de kromming van de voorruit.
Dit verhaal geldt alleen voor de wisserbladen die opgehangen zijn in een frame van metalen armpjes.
Zo niet: vergeet de rest!
Vergelijk de kromming van het wisserblad met die van de voorruit (trek daarvoor de wisser los van de ruit).
Indien niet dezelfde kromming: haal het wisserblad los en buig voorzichtig het geheel aan framearmpjes zodanig krom dat het blad goed op de ruit past.
Geplaatst: 14.12.2008 - 20:56
door Leemhuis
Frank Bis heeft gelijk. Ik had na montage van nieuwe wisserbladen hetzelfde probleem. Nadat ik de hoek van de (beide) wisserarmen een paar graden (naar de stuiter richting toe) verdraaid heb is het probleem over. Het is overigens beter twee bahco's te gebruiken. Een laag op de wisserarm en een boven aan de wisserarm. De laagste stevig vasthouden en de bovenste gebruiken om de arm te verbuigen.
Geplaatst: 14.12.2008 - 21:31
door Auk
Inderdaad, verbuigen is het remedie voor dit probleem.
Je kunt het ook gewoon met je handen doen, dan beschadig je de boel niet.
Geplaatst: 14.12.2008 - 23:22
door sjoerdb
gaat het hier over orginele volvo wissers of standaard wissers bij een automaterialenzaak vandaan? wie weet is deze info handig voor ons allen.
ik ga zelf morgen bij de dealer een nieuwe ruitenwisser set van 5 stuks bestellen. koplampjes, voorraam en achterruit. ik ga voor orgineel en bij de dealer vandaan.
Geplaatst: 18.12.2008 - 13:07
door DanieldeJong
AHA!
kijk zo kom je nog eens wat tegen.
Ik heb dit probleem ook.. en dat terwijl de wissers niet eens zo oud zijn.
verder zag ik deze week ineens dat beide wissers los zaten... heel vreemd.
ik ga het verbuigen ook even proberen!
gr
D
Geplaatst: 26.09.2009 - 12:07
door tjaarts
Ik heb voorheen wissers gehad met zo'n geel driehoekje als slijtage indicator. Die waren perfect! Daarna bosch twintip gemonteerd nav een tip. Die waren waardeloos. Ik heb nu originele volvo ruitenwissers en die zijn kwalitatief nog het slechtst. Ze ratelen en bij weinig regen gaan ze schrapen, dat hebben de eerste wissers nooit gedaan. Verder is spoilertje gemaakt op druk in horizontale stand terwijl dit eigenlijk nodig is bij verticale stand. enige resultaat is dat ze hinderlijk trillen in horizontale stand bij hogere snelheden (vanaf 120km/h)!
Check ook even slappe wissers die standaard op volkswagens etc zitten due worden retrofit ook voor volvo gemaakt. Heb hier geen ervaring mee.
Verder vindt ik de originele koplamp ruitenwissers van v40 veel te groot. Die steken uit in verticale stand en hebben te veel weerstand voor mijn nieuwe motortjes bij snelheden van meer dan 120 waardoor ze niet meer horizintaal komen te staan op snelweg na sproeien. Heb nu Saab wissertjes van vriend gekregen en die passen veel beter. Is toch allemaal zelfde bevestiging en staat veel mooier.
Geplaatst: 26.09.2009 - 16:13
door Wiebe
Gewoon Flatblades monteren. Ben je ook van al het gedoe af.
Geplaatst: 26.09.2009 - 20:58
door V401.8
Wiebe schreef:Gewoon Flatblades monteren. Ben je ook van al het gedoe af.
Flatblades?
Wat zijn dat en waar te koop?
Geplaatst: 26.09.2009 - 22:49
door Henriëtte
Even Googlen.
Geplaatst: 27.09.2009 - 11:03
door gsx750r
Je ruit perfect vetvrij maken kan het probleem van stuiterende wissers ook oplossen.
Rob
Geplaatst: 27.09.2009 - 11:17
door eouwehand
Ik rij nu al een dik jaar rond met Bosch Aerotwin ruitewissers, flatblades zeg maar.
Nooit problemen mee gehad, al beginnen ze nu wel af en toe strepen te trekken.
Ik heb ze destijds in Duitsland gekocht voor €30 incl. verzenden, geen geld zou ik zeggen.
Echt een aanrader.
Geplaatst: 21.10.2009 - 20:02
door polarwittesloep245
Wiebe schreef:Mischien staat de arm van de wisser te schuin ten opzichte van het raam,vaak is het verholpen door de arm wat te verbuigen.
hielp bij mij ook :shock:
Geplaatst: 21.10.2009 - 20:51
door V401.8
eouwehand schreef:Ik rij nu al een dik jaar rond met Bosch Aerotwin ruitewissers, flatblades zeg maar.
Nooit problemen mee gehad, al beginnen ze nu wel af en toe strepen te trekken.
Ik heb ze destijds in Duitsland gekocht voor €30 incl. verzenden, geen geld zou ik zeggen.
Echt een aanrader.
Passen die gewoon op de standaard ruitenwisserarmen van de V40?
Geplaatst: 21.10.2009 - 21:40
door eouwehand
V401.8 schreef:eouwehand schreef:Ik rij nu al een dik jaar rond met Bosch Aerotwin ruitewissers, flatblades zeg maar.
Nooit problemen mee gehad, al beginnen ze nu wel af en toe strepen te trekken.
Ik heb ze destijds in Duitsland gekocht voor €30 incl. verzenden, geen geld zou ik zeggen.
Echt een aanrader.
Passen die gewoon op de standaard ruitenwisserarmen van de V40?
Ja, ze passen gewoon op de bestaande ruitenwisserarm. Check onderstaand linkje maar even.
http://rb-aa.bosch.com/boaa-nl/Product. ... lication=1
Voor de x40 moet je de A532S (3397118986) hebben. Ik heb ze bij
www.autoteileman.de besteld voor €30,75 incl. verzendkosten.
Geplaatst: 02.11.2009 - 12:57
door RVL
Voordat je geld gaat uitgeven aan flatblades of je bestaande wissers onnodig verbuigt, kijk ook eens naar de wisserarm of er speling op zit tov de as waar ie op zit. Bij mij was dat in ieder geval de reden van het gestuiter.