Jongens (en wellicht dames), ik heb hier een lastige:
Heb een 480 gekocht die flink rookte. Vervolgens heb ik hier een nieuwe koppakingset opgezet, nieuwe klepsealtjes, kop laten vlakken en bijbehorende keringen vervangen.
Echter, nu het beestje weer in elkaar staat... nog steeds exact hetzelfde probleem...
Hij rookt niet als ie koud is, enkel boven de 40 graden. Het is wit-achtige rook maar wel een heleboel (zie foto's) De slangen van de luchtinlaat zijn vrij van olie evenals de slangen van de olieafscheider.
Verder loopt de auto zalig en gaat er goed vandoor.
Hoe groot is de kans dat het een zuiger- of schraapveertje kan zijn.... (mocht het dit zijn, kun je de zuigerveren vervangen via de carterpan?)
Alvast bedankt!
De foto's lopen op van een motortemp van 40 graden (onderste foto) tot 85 graden (bovenste foto)
Groet,
Wytse
/mods-edit titel aangepast
Geplaatst: 01.12.2008 - 19:52
door Stinky
Mischien heb je er niks aan, maar: mijn auto heeft de afgelopen 2 dagen ook
flink lopen roken. Witte rook. Olie en koelvloeistof bleven prima op peil.
Auto trok ook gewoon goed. Vanochtend deed'ie het ook nog. Maar nu is
het over! Niks meer mee aan de hand.
Volgens mij was het het weer.
Geplaatst: 01.12.2008 - 20:09
door gvanminnen
Kan het misschien dat er nog een hoop vloeistof in de uitlaat ligt?
Dit gaat misschien mee verdampen als het heet word, misschien dat het na een lange rit weg is.
Zeg maar wat hoor, weet niet of dit mogelijk is.
Geplaatst: 01.12.2008 - 20:22
door 440 Turbo
Alvast bedankt voor het denkwerk, hier nog wat aanvullende info: De vorige eigenaar had het probleem al gedurende een aantal maanden.
Geplaatst: 01.12.2008 - 21:02
door Sieger Everts
je hebt het zelf al gezegd, ik verdenk de olie schraapveer ook. volgens mij kun je die niet zo 123 vervangen..
Geplaatst: 01.12.2008 - 21:47
door wpee
Als het naar olie ruikt dan is het waarschijnlik de schraapveer.
Geplaatst: 01.12.2008 - 21:49
door sjoerdb
maar olie wordt toch blauw met rook, wit is meer van koelvloeistof. heb ik altijd een beetje geleerd
Geplaatst: 01.12.2008 - 21:54
door Stinky
klopt. koelvloeistof zou ook zoetig moeten ruiken. waterdamp is ook wit
maar reukloos.
Geplaatst: 01.12.2008 - 22:45
door Iroll
Hoe is het peil van je remvloeistof? Als het membraan van de rembekrachtiger gescheurd is heb je grote kans dat ie remvloeistof aanzuigt via de vacuumslang tussen inlaatspruitstuk en bekrachtiger. Haal die slang even los van het spruitstuk en plug de aansluiting af. Kijk hoe het dan met de rook is. Dit is iig geen olie wat de rook veroorzaakt dan was de rook blauw of blauw/zwart.
Geplaatst: 01.12.2008 - 22:57
door 440 Turbo
Bedankt voor de tips jongens!
Ik heb morgen een vrije dag dus dan ga ik nog wat experimenteren met o.a. de vaccuumslang tussen de rembekrachtiger en 't inlaatspruitstuk.
Geplaatst: 02.12.2008 - 08:20
door wpee
Hoi, kijk ook eens of aal je bougies dezelfde (koffie met koffiemelk) kleur hebben. Bij de volvo 440 kunnen de puntjes aardig wit zijn.
Onthoud welke bougie uit welke cylinder je haalt, zeker als de kleur afwijkt. Afwijking zal meestal richting zwart gaan.
Geplaatst: 02.12.2008 - 11:37
door 440 Turbo
Jongens, hierbij wat filmpjes van de rookontwikkeling. De slang tussen de rembekrachtiger en 't inlaatspruitstuk heb ik los gehaald, echter zonder resultaat.
Wat ik ontdekte was dat er via de olieafscheider (schuin onder het gasklephuisje) rook omhoog komt. Ik heb dit nooit eerder gezien. Duidt dit wellicht op de oorzaak?
Verder komt er behoorlijk wat vocht uit de uitlaat en ligt er( zie filmpjes) een plasje op de grond. Dit plasje is echter geurloos.
Geplaatst: 02.12.2008 - 11:51
door Dries77
Hoe ruikt de rook?
Als je je hand op de uitlaat houd tijdens het draaien, krijg je dan vochtige, vette of zwarte afdruk op je hand? Niet helemaal dichtdrukken natuurlijk!
Uitlaat al eens losgehaald? Net na de motor? Weet je of het uit de demper/cat komt...
Alle auto's roken deze jaargetijden trouwens, zolang de uitlaat koud is...
Geplaatst: 02.12.2008 - 12:05
door Iroll
Er kan nog een beste plas water in de uitlaat liggen als de koppakking kapot is geweest. dat zou ook verklaren waarom ie meer rookt als de motor warm wordt. Meer warmte is meer verdamping. Ik denk haast dat het zo simpel is. Witte rook is water of remvloeistof. Het koelwater blijft wel op peil toch? Als hij verder goed loopt zou ik eens een eind gaan rijden en zien of de rook dan verdwijnt.
Geplaatst: 02.12.2008 - 12:08
door Dries77
Hoe was het met je koelwater voor de revisie? Liep het toen wel weg?
Geplaatst: 02.12.2008 - 12:19
door 440 Turbo
Bij deze een foto van de bougie (hartstikke zwart). Zo zien alle 4 de bougies eruit. De boutjes voor de kat heb ik een stukje los gemaakt, hier komt eveneens een flinke ladfing rook uit.
Geplaatst: 02.12.2008 - 13:00
door 440 Turbo
Net even gebeld met het rivisiebedrijf waar de cilinderkop gedaan is. Deze vertelde me dat de zwarte kleur van de bougies enkel konden duiden op een verkeert benzine/lucht mengel maar niet op een olielekkage, is dit zo??
Geplaatst: 02.12.2008 - 18:59
door schaefer
kan wel duiden op olielekkage maar hoeft niet. Zwarte boegies duid meestal op een te rijk mengsel idd, teveel benzine er verhouding tot lucht.
suc6
Geplaatst: 02.12.2008 - 21:02
door hadico
Welk motortype heb je ? gezien de manier waarop de carterdamp uitstroomd zou ik ook de carterontluchting eens onder de loep nemen je hoort stationar in ieder geval een lichte onderdruk in je carter te hebben.
Geplaatst: 02.12.2008 - 22:12
door Iroll
je hoort stationar in ieder geval een lichte onderdruk in je carter te hebben