Pagina 1 van 1
tegenwerkende versnellingspook
Geplaatst: 02.12.2008 - 16:50
door duthoy
auto: volvo 460 1.6i 1996
sinds enkele weken krijg ik mijn versnellingsbak moeilijk in eerste, als ik even een 5 mm achteruit ga naar 2de en dan naar boven is het geen probleem. Als ik rechtstreeks ga heb ik af en toe dat hij volledig stropt (precies of de pook ergens tegen zit)
nu krijgt mijn achteruit dat ook, meestal gaat hij perfect ma 1 op de 5 keer wil hij niet!?
met al mijn andere versnellingen heb ik geen probleem, en ik had geen gevoel dat het de laatste tijd lastigeren aan het worden was, gewoon van moment op moment.
het lijkt er gewoon op dat er iets rondzweeft onder de pookkap en af en toe ergens tussenkruipt en de pook blokkeert. je voelt ook wel elke keer een kleine klik in de pook precies of hij over een randje gaat.
weet iemand hier raad mee?
volgens mij ligt het niet aan de bak, (gebeurde moment op moment) en in vele gevallen doet hij het 100% ok.
soms 3 x proberen, (eerst 2 stroppen en derde keer er gewoon in, alsof het niets is :-s
ik heb begin van het jaar de schakelbussen vervangen, misschien 1 losgekomen?
het is dus enkel m'n achteruit en de 1ste versnelling (beiden zijn naar links en naar boven)
Geplaatst: 02.12.2008 - 17:42
door Blade
Hoeveel km staat er op de auto? Is er al eens een nieuwe koppelingsset ingekomen? Heb je nu veel speling op de pook of valt dat mee?
Geplaatst: 02.12.2008 - 17:54
door mightyspawn
Standaard 4xx kwaal. Heeft mijn 460 van 94 ook met 246000 op de teller. DIe heeft het al sinds 180.000. Moeilijk in R en 1.
Daarnaast heb ik nog een 460 van 95 met 195.000 en die heeft totaal nergens last van.
Andere versnellingsbak of een bak revisie. Eerste lijkt me het goedkoopste. Gewoon van de sloop van een wagen met weinig km. Meestal voor een prikje te krijgen.
Geplaatst: 02.12.2008 - 19:37
door sjoerdb
probeer het maar met dubbel clutchen, oftewel tussengas geven. koppeling los, gas geven en dan koppeling in en dan koppeling in en inschakelen.
Geplaatst: 02.12.2008 - 22:03
door Iroll
Grote kans dat je achterste motorsteunrubber eraan is. Dan gaat je bak hangen en krijg je meestal problemen om hem in zijn 1&R te krijgen. Het is denk ik of dat of de schakelbussen. Als het de schakelbussen zijn dan voelt de pook ook heel los aan. Je kan hem dan in zijn vrij alle kanten op bewegen.
De achterste motorsteun is wat lastiger te beoordelen op kapot zijn. Liefste op een brug het rubber goed bekijken op scheuren. Van bovenaf kan je wel een gedeelte van het rubber bekijken.
Geplaatst: 02.12.2008 - 22:20
door wpee
Gewoon smeren wil wel eens heel veel baten.
Zeker met zout / pekel op de weg is dat echt nodig, en het is zo gepiept.
Geplaatst: 03.12.2008 - 08:02
door duthoy
de bak zou niet mogen,
de wagen heeft 63.000 km
en ben zelf geen koppelingrijder en schakel altijd rustig op aan een toerentale tussen 2000 - 2500.
het is van de ene op de andere moment gekomen. de achterste motorsteun zal ik eens nakijken.
Geplaatst: 03.12.2008 - 10:57
door mightyspawn
en oliepeil meten, wel die van de bak, bij een eventueel reparatie kan het weleens gebeuren dat eoa stomkop vergeet goed of totaal niet bij te vullen van de olie.
Geplaatst: 03.12.2008 - 11:04
door wpee
duthoy schreef:het is van de ene op de andere moment gekomen. .
Dat het je welk eens met pekel. Smeren van schakelstang en scharnieren kan hier geen kwaad, gewoon doen als je er toch onder kijkt. Kost je 60 seconden.
Geplaatst: 03.12.2008 - 13:43
door schaefer
waarmee kun je dit 't beste smeren dan?
gr.
Geplaatst: 03.12.2008 - 20:40
door wpee
Op / in / aan de scharnieren van pook tot en met waar hij de bak in gaat.
Geplaatst: 05.01.2009 - 12:14
door duthoy
heb eens even met een nonkel onder het vo'ke gelegen, en het was de schakelbus voorraan die handlos stond, met als gevolg dat de kunststof bussen was bol staan. de stang kon gekanteld worden.
we hebben de bus terug aangedraaid en het probleem is opgelost.
Het schakelen gaat terug vlot, en hij zit altijd direct in de juiste versnelling.
Na de controle (AKP in NL genoemd) deze bussen even vervangen door nieuwe.
Geplaatst: 05.01.2009 - 18:05
door Auk
duthoy schreef:
Na de controle (AKP in NL genoemd)
Algemene Periodieke Keuring, APK

Geplaatst: 05.01.2009 - 21:59
door wpee
En heb je het al gevonden?
Als smeren van de scharnierpunten niet helpt, kijk eens of de schakelstang nog goed is afgesteld en anders gewoon nieuwe (GOEDE!) olie erin die bedoelt is voor de Volvo/Renault bak.
Geplaatst: 07.01.2009 - 14:27
door duthoy
wpee,
we hebben het al gevonden,
de bak heeft begin 2008 nieuwe olie gehad (bij volvo garage)
de schakelbussen stonden los, terug aangedraaid, probleem opgelost.
na nieuwjaar deze nog eens vervangen, de moeren die volvo leverd zijn rommel, ik ga deze nu NIET gebruiken, zal wel een borgmoer gaan halen.
Geplaatst: 07.01.2009 - 14:58
door marsm104
Mijn 460 (1996) wou toen moeilijk in de 2, bij terugschakelen. Synchro probleem toen?