Pagina 1 van 2
Cornering lights!
Geplaatst: 03.12.2008 - 17:02
door P.K.
Hee,
Op internet kwam ik dit tegen:
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=411937
Een Primera met cornering lights! Zie tegenwoordig wel meer auto's met die lampen d'r op en vroeg me af wie enig idee heeft
hoe je dit zou kunnen maken op 'n 440 of 460!
0X
Geplaatst: 03.12.2008 - 17:12
door Wiebe
Gewoon beide lampen apart schakelen.. alleen waarom zou je dit willen? en de lampen gaan niet automatisch uit wanneer je de kniperlichten uit doen.. je ziet dat het een tijdje duurt voordat de mistlamp uitgaat. Waarschijnlijk bedient hij zelf doormiddel van 2 knoppen.. linker mistlicht met een knop en rechter mistlicht met een knop.
Geplaatst: 03.12.2008 - 18:04
door Shockwave
tziet er wel leuk uit. Als je dat realiseren op een 440 wordt dat een beetje goochelen met elektrische systemen. Iets van directe verdinding van knipperlicht met mistlicht. Alleen als die eenmaal een 'aan' signaal heeft gekregen moet dat richting de mistlamp ook aanblijven (er is een naam voor zo'n systeem) en ook nog een tijdschakelaar erin (is wederom een naam voor, maar dat moeten de mensen die er verstand van hebben maar oplossen

).
Geplaatst: 03.12.2008 - 18:10
door sjoerdb
ik vindt het onzin dat cornering licht. ik zie ze inderdaad soms rijden en dan gaat 1 zo'n lullig lampje aan. je ziet er echt niks meer door, je bent de bocht al om voor dat het zin heeft.
je kan ook op een normale manier je koplampen afstellen, op tijd vooruit gaan kijken en je koplampen goed schoonhouden. dan heb je die gekke functie niet nodig.
Geplaatst: 03.12.2008 - 18:13
door mightyspawn
je ziet dat ze net iets later uit gaan dan de richtingaanwijzer.
Dus het systeem werkt zo. Bij inschakelen van richtingaanwijzer zal de mistlamp aan gaan. Reageert op de impuls. Dan moet een stuk elektronica deze puls in de gaten blijven houden. Dus tijd tussen spanning opkomen (knipperlicht aan) en wegvallen wordt dan opgemeten. Valt deze weg dan gaat de mistlamp uit.
Maar het is illegaal, dus bekeuring mogelijk. Voor elektronische schema's verwijs ik je door naar
www.circuitsonline.net
Geplaatst: 03.12.2008 - 18:13
door mightyspawn
en idd, het is totaal zinloos, maarja sommige vinden het wel stoer.
Geplaatst: 03.12.2008 - 20:36
door P.K.
Leuk, die verschillende meningen hierzo!
mightyspawn schreef:en idd, het is totaal zinloos, maarja sommige vinden het wel stoer.
Of dat zinloos is weet ik niet. Kom deze bochtverlichting toch regelmatig tegen op bv. Clio's, 308's en Punto's. Waarom dan?
Naja, hoe dan ook: We zijn niet de enigen die erover 'discussiƫren!'
Zie:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t ... fab3fbdb6d
:propellerhead:
Geplaatst: 04.12.2008 - 07:14
door mightyspawn
Wat extra zie je dan? Doe die breedstralers eens aan, wat extra zie je op de belachelijk goed verlichte nederlandse wegen. Niks, maar ieder zijn ding, hier gaat het om de werking ervan.
Geplaatst: 04.12.2008 - 07:16
door mightyspawn
Weet je, ik zal eens aan de hobby gaan. Elektronica is een grote hobby van mij. In de kerstvakantie heb ik er wel wat tijd voor.
Geplaatst: 04.12.2008 - 08:46
door P.K.
mightyspawn schreef:Weet je, ik zal eens aan de hobby gaan. Elektronica is een grote hobby van mij. In de kerstvakantie heb ik er wel wat tijd voor.
Tof van je! :thumbright:
Geplaatst: 04.12.2008 - 15:04
door schaefer
ken idd iemand die het op ze clio uit 2006 heeft (nieuw model). Het is best handig ook al zeggen sommigen van niet;) Zeker bij in en uitparkeren in het donker verschaft het een hoop extra licht. Echter goed kunnen chauffeuren is ook een optie

gr.
Geplaatst: 04.12.2008 - 15:17
door PeeJay
schaefer schreef:ken idd iemand die het op ze clio uit 2006 heeft (nieuw model). Het is best handig ook al zeggen sommigen van niet;) Zeker bij in en uitparkeren in het donker verschaft het een hoop extra licht. Echter goed kunnen chauffeuren is ook een optie

gr.
Ik heb er kort ervaring mee met een Clio leenauto. Precies zoals je al aangeeft, met inparkeren op donkere plaatsen is het erg makkelijk om extra licht op de parkeerplek te hebben.
Geplaatst: 04.12.2008 - 18:31
door sjoerdb
inparkeren moet je achteruit doen, das vele malen makkelijker. dan hoef je bij het wegrijden niet gevaarlijk achteruit te rijden maar gewoon rustig vooruit.
fout parkeerders doen het vooruit in het vak, goeie parkeerders snappen het en parkeren achteruit in een vak en rijden makkelijk vooruit weg.
Geplaatst: 04.12.2008 - 20:54
door PeeJay
Vrijwel altijd achteruit parkeren, maar soms zet ik hem er liever vooruit in, als ik op die manier meer ruimte overhoud aan mijn zijde om de deur fatsoenlijk open te kunnen doen.
Geplaatst: 06.12.2008 - 12:14
door schaefer
ruimte aan jouw kant overhouden met achteruit inparkeren kan ook wel hoor. gewoon hele auto 20 cm verder in richting van passagiersportier in 't vak zetten

Geplaatst: 06.12.2008 - 23:24
door Lex!
als jij in het holst van de nacht in een Range Rover Sport over landweggetjes stuift die net zo breed zijn als je auto, is het erg handig die cornering lights. Heb ook ervaring met diverse Mercedes modellen die dat hebben, en zeker als het echt donker is, is het zeker handig. En de moderne dure auto's hebben zulke dikke breedstralers dat je het ook midden in de stad wel merkt als die dingen aangaan. Ik ben pro cornering lights!
Geplaatst: 07.12.2008 - 08:21
door P.K.
Lex! schreef:als jij in het holst van de nacht in een Range Rover Sport over landweggetjes stuift die net zo breed zijn als je auto, is het erg handig die cornering lights. Heb ook ervaring met diverse Mercedes modellen die dat hebben, en zeker als het echt donker is, is het zeker handig. En de moderne dure auto's hebben zulke dikke breedstralers dat je het ook midden in de stad wel merkt als die dingen aangaan.
Kijk, da's nou een helder voorbeeld. Die dingen zitten er met een reden!
Lex! schreef:Ik ben pro cornering lights!
Mee too! :thumbup:
Geplaatst: 07.12.2008 - 11:36
door Oceanracer
Leuke discussie zo!
Wat ik echter nog niet tegenkom is het voordeel bij het afslaan voor andere weggebruikers! Vroeger zaten de richtingaanwijzers veelal onderin de bumper, los van de koplampunit. Tegenwoordig moet het allemaal in 1. En door de komst van de H7 halogeenlamp en later ook de xenonverlichting is de richtingaanwijzer nogal in het gedrang gekomen. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je pas wanneer een auto dichtbij is gekomen, zeker weet dat deze afslaat en de richtingaanwijzer toch al aan had?
Het heeft ook gelijk een nadeel: Wanneer iemand (al dan niet illegaal) zijn mistlicht aanheeft en 1 van beide lampen is defect, zou je daardoor (te vroeg) kunnen denken dat deze gaat afslaan.
Ik denk zelf dat deze verlichting een goede kans maakt om op termijn door meerdere fabrikanten te worden toegepast. Maar er moet er altijd 1 de eerste zijn...
Geplaatst: 07.12.2008 - 11:55
door Paul
Volgens mij hebben naast Benzen ook Fiat het in hun autootjes.
Geplaatst: 07.12.2008 - 12:06
door Oceanracer
Alfa ook al.