Pagina 1 van 2
xenon avontuurtje, vanaf mod`05
Geplaatst: 07.12.2008 - 19:31
door euerw
zaterdag ochtend afgesproken met M, deze beschikt over een giga mooi eigen werkplaats met brug en alles wat je maar nodig hebt voor onderhoud, deze wilde proberen een 50w set xenon (6000k) plaatsen in mijn auto om te kijken of dit ging zonder storing.
voor dat we de heleboel los gingen gooien heeft hij eerst getest naast de auto en dat leek heel goed te gaan de B-comp gaf niets aan en ze deden het! YES!!!!
voor mij was het wel leuk om te zien hoe makkelijk het luchtfilterhuis er uit kon en de compleet voorbumper met gril.
tevens zijn alle andere lampjes ook vervangen incl LED voor de stadverlichting!!!!
koplampen eruit en M ging aan het werk om de setjes mooi te monteren compleet in en op de lamp zonder dat er zaken los hingen.
nummer 1 (links) zat er in en deed het, de volgende recht daarna en toen monteren die handel.
test.... hoera!!!

......alleen toen ging rechts uit einde verhaal :?
volgens M heeft het direct te maken met het feit dat mod`05 weer een ander systeem heeft betreft controle verlichting, tevens minder zekeringen en maakt gebruik van data kabels.
voor mij iets teveel techniek maar hij gaat wel zoeken naar de oplossing, voor het moment toch maar even andere h7 lampen erin gezet van Philips incl de led`s al meer licht

maar ja wil toch die mooie xenon want in combi met mijn heldere koplampen is dat echt GIGA mooi, ik hou men op de hoogte indien je het leuk vind zo niet dan toch

Ik wil het ook graag weten
Geplaatst: 07.12.2008 - 22:16
door Maxplus
Laat mij het ook weten, want jou verhaal komt helemaal overeen met mijn verhaal exact hetzelfde. Ben benieuwd waar het aan ligt.
Groet Hans
Geplaatst: 08.12.2008 - 07:59
door asta
Het uitgaan van de lamp ligt waarschijnlijk aan het volgende:
De computer meet een waarde die niet binnen de tolerantie ligt, resultaat lamp gaat uit.
Veel merken leveren bij hun sets speciaal voor volvo ontstoringskabels welke een eventuele afwijking compenseren.
Ik weet niet welke set je gekocht hebt, maar kijk maar even op hun website.
Geplaatst: 08.12.2008 - 09:29
door euerw
asta schreef:Het uitgaan van de lamp ligt waarschijnlijk aan het volgende:
De computer meet een waarde die niet binnen de tolerantie ligt, resultaat lamp gaat uit.
Veel merken leveren bij hun sets speciaal voor volvo ontstoringskabels welke een eventuele afwijking compenseren.
Ik weet niet welke set je gekocht hebt, maar kijk maar even op hun website.
geen idee wat voor set, maar welke site bedoel je dan?
Re: Ik wil het ook graag weten
Geplaatst: 08.12.2008 - 09:31
door euerw
Maxplus schreef:Laat mij het ook weten, want jou verhaal komt helemaal overeen met mijn verhaal exact hetzelfde. Ben benieuwd waar het aan ligt.
Groet Hans
ja tuurlijk maar jij hebt mod`02 dus zou je met andere zaken te maken hebben als de `05 vanaf dat moment schijnbaar aangepaste comp en data kabels...ofzo
Geplaatst: 08.12.2008 - 16:16
door hadico
De nieuwe CEM registreert het verbruik is dit te hoog sluit hij een deel af L/R is het te laag gaat het systeem lamp defect aan is dus een probleem bij de nieuwe modelen met de nieuwe CEM om hier iets bij te bouwen met een wisselend gebruik.
Geplaatst: 08.12.2008 - 16:20
door euerw
hadico schreef:De nieuwe CEM registreert het verbruik is dit te hoog sluit hij een deel af L/R is het te laag gaat het systeem lamp defect aan is dus een probleem bij de nieuwe modelen met de nieuwe CEM om hier iets bij te bouwen met een wisselend gebruik.
oke!..

.. wat is een CEM :?: ?
en wat kan je er voor krijgen?
Geplaatst: 08.12.2008 - 16:35
door hadico
Centraal Electronis Moduul oftewel de hoofdregeleenheid in de auto hangt links onder het dash.
Geplaatst: 08.12.2008 - 16:40
door hadico
Sorry tweede vraag over het hoofd gezien , ik heb nog geen idee of hier al iets voor is het verbruik zal in ieder geval l&r gelijk moeten zijn en binnen de meetwaarden van de CEM vallen mogelijk dat je toch met een set 35watt en de weerstanden beter uitkomt, maar dat zou je moeten proberen.
succes.
Geplaatst: 08.12.2008 - 19:34
door euerw
hadico,
bedankt voor je tips, ik ga ze doorspelen voor overleg en laat het je het weten.
grappig eigenlijk dat M juist die 50watt set wilde proberen omdat het juist beter zou zijn ivm de BC, misschien is dit juist met mod`04, maar goed we gaan rustig verder zoeken
Geplaatst: 08.12.2008 - 20:38
door steven460
50 watt xenon!!!?
Dat mag toch niet!?
Als dat wel mag dan zijn 120 watt halogeen lampen ook toegestaan als dimlicht.
Geplaatst: 09.12.2008 - 07:27
door gevanje
steven460 schreef:50 watt xenon!!!?
Dat mag toch niet!?
Als dat wel mag dan zijn 120 watt halogeen lampen ook toegestaan als dimlicht.
Is volgens mij niet toegestaan, je brandt het asfalt los met zoveel licht.

Geplaatst: 13.12.2008 - 15:42
door arnoud
steven460 schreef:50 watt xenon!!!?
Dat mag toch niet!?
De xenon lampen zijn nog steeds 35W, maar door er een extra weerstand aan toe te voegen wordt de belasting voor het systeem verhoogd naar 50W zodat de boordcomputer denkt dat er normale halogeen lampen in zitten. Je krijgt er geen extra lichtopbrengst door.
Geplaatst: 16.12.2008 - 23:06
door steven460
50 watt bestaat wel degelijk.
Er is een onderzoek geweest naar mensen die xenon irritant vinden. Daaruit is gebleken dat het niet hebben van xenon lampen tegemoet komend verkeer met xenon vinden verblinden.
Dat komt niet door het extra lichtopbrengst maar door he feit dat deze personen jaloers zijn.
DUS NIET! gister avond, zag ik de schaduw van mijn auto voor mij op de weg geprojecteerd door de auto met xenon achter mij.
Niets jaloers aan. Candela's!
Geplaatst: 16.12.2008 - 23:13
door arnoud
Sorry, maar dat is kolder.
Mensen met slecht afgestelde halogeen koplampen zijn al irritant, slecht afgestelde xenon lampen zijn een ramp.
Als je een 50W xenon lamp zou hebben en je dus nog zo'n 40% meer licht uitspuwt, en dat door mat, verstrooiend glas heen? Nee, da's niet aardig voor je mede weg gebruikers...
Geplaatst: 17.12.2008 - 22:05
door Rob2u
Waarvan acte, Arnoud!
Ik heb de Xenon's zuiver laten afstellen in de garage en zet ze dan ook nog een tikkie lager met het hoogteverstellingswielje (3x woordwaarde...)
En nog nooit boze reacties gehad.....
Geplaatst: 18.12.2008 - 20:28
door Fabian
Ook met orginele, af fabriek bi-xenon krijg ik regelmatig nog groot licht seintjes in m'n spiegel als ik iemand heb ingehaald.
Geplaatst: 18.12.2008 - 20:48
door arnoud
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het lichtbeeld wat koplampen afgeven: sterke nadruk op rechts voor de auto. Als je nu iemand aan het inhalen bent zit deze weggebruiker precies in het sterkste punt van de lichtbundel, en is het meer verblindend dan recht van voren.
Geplaatst: 08.01.2009 - 22:26
door enzoman
hadico,
Het uitgaan van de xenon lampen zit hem puur in de achteraf ingebouwde ballast. De nieuwe CEM van de MY 05- auto's stuurt de lampen aan met een duty-cycle ook wel pulsbreedtemodulatie genoemd.
Dit is gedaan om de levensduur van de lampen te verhogen. In de praktijk betekent het dat de lampen bij het starten ongeveer 10 volt krijgen, de spanning loopt vooral bij diesels langzaam op (ivm voorgloeien) naar een stabiele 12V. De ballast van achteraf inbouw lampen gaan dus bij 10V na een sec uit omdat ze zijn berekend op 12V.
De oplossingen zijn:
-lampen vertraagt in laten schakelen met toeters en bellen aan tijdrelais etc.
-auto starten met lampen uit en na een paar seconden anzetten(met de hand dus)
-een relais monteren die de spanning rechtstreeks van de accu haalt en niet van de CEM, moet dan wel een dikke weerstand aangesloten worden om de melding op BC te voorkomen. Dit is niet de meest elegante oplossing vindt ik zelf.
Al met al een bult gedoe... ik zou voor de eerste optie kiezen
succes...
Yilmaz Tosun
Re: xenon avontuurtje, vanaf mod`05
Geplaatst: 09.01.2009 - 00:09
door hadico
euerw schreef:zaterdag ochtend afgesproken met M, deze beschikt over een giga mooi eigen werkplaats met brug en alles wat je maar nodig hebt voor onderhoud, deze wilde proberen een 50w set xenon (6000k) plaatsen in mijn auto om te kijken of dit ging zonder storing.
voor dat we de heleboel los gingen gooien heeft hij eerst getest naast de auto en dat leek heel goed te gaan de B-comp gaf niets aan en ze deden het! YES!!!!
voor mij was het wel leuk om te zien hoe makkelijk het luchtfilterhuis er uit kon en de compleet voorbumper met gril.
tevens zijn alle andere lampjes ook vervangen incl LED voor de stadverlichting!!!!
koplampen eruit en M ging aan het werk om de setjes mooi te monteren compleet in en op de lamp zonder dat er zaken los hingen.
nummer 1 (links) zat er in en deed het, de volgende recht daarna en toen monteren die handel.
test.... hoera!!!

......alleen toen ging rechts uit einde verhaal :?
volgens M heeft het direct te maken met het feit dat mod`05 weer een ander systeem heeft betreft controle verlichting, tevens minder zekeringen en maakt gebruik van data kabels.
voor mij iets teveel techniek maar hij gaat wel zoeken naar de oplossing, voor het moment toch maar even andere h7 lampen erin gezet van Philips incl de led`s al meer licht

maar ja wil toch die mooie xenon want in combi met mijn heldere koplampen is dat echt GIGA mooi, ik hou men op de hoogte indien je het leuk vind zo niet dan toch

Hallo EUREW ging de lamp uit met draaiende motor of stond hij alleen op contact en gaf de boordcomputer de storing met draaiende motor?