Volvo schrapt V8 voor S80
Geplaatst: 08.12.2008 - 16:02
ma 8 dec 2008
Volvo schrapt V8 voor S80
redactie
De Volvo S80 is niet langer leverbaar met een V8-motor. De importeur schrapt hier ten lande de V8-motor voor het vierdeurs model. De reden is de beperkte vraag, zo laat de woordvoerder aan De Telegraaf weten. Tegelijkertijd introduceert Volvo een grotendeels nieuwe 5-cilinder dieselmotor voor de sedan. Hij beschikt over twee turbo’s en levert 20 pk meer dan zijn voorganger.
Het wegvallen van de V8-motor voor de S80 is een lokale beslissing. “Er is helaas te weinig vraag naar,” legt de woordvoerder uit. “Maar mocht een klant een S80 V8 willen kopen, dan kunnen wij de limousine alsnog importeren.” De productie van de uitvoering wordt alleen voor de Nederlandse markt gestaakt. De XC90 V8 blijft leverbaar. “We zien dat de mix in motorversies bij de XC90 anders is. Daar maakt de V8 een grotere deel van de verkopen uit.”
D5 vervangen
Het motorengamma van de S80 bestaat voortaan uit een verbeterde D5-motor. De bestaande 185 pk sterke vijfpitter is komen te vervallen. Volvo lost het blok af door een nieuwe zelfontbrander. In vergelijking met zijn voorganger is zo’n 90% van de onderdelen nieuw. Naast de aanwezigheid van een tweede turbo levert de krachtbron 205 pk en 420 Nm. Daar staat echter een veel lager verbruik en dus CO2-waarde tegenover. De oliegestookte S80 consumeert 6,2 l/100 km (164 g CO2/km), wat goed is voor het milieulabel B. Met het 2.400 cc grote blok in het vooronder sprint de sedan in acht tellen van stilstand naar 100 km/h. De top bedraagt 230 km/h. Volvo levert de S80 D5 vanaf 49.500 euro. Optioneel is een automaat leverbaar (milieulabel C).
Wanneer het blok in andere types komt, is nog niet bekend. De fabrikant werkt tevens aan een minder potente variant, die reeds met 175 pk voor de XC60 is aangekondigd
autotelegraaf
Volvo schrapt V8 voor S80
redactie
De Volvo S80 is niet langer leverbaar met een V8-motor. De importeur schrapt hier ten lande de V8-motor voor het vierdeurs model. De reden is de beperkte vraag, zo laat de woordvoerder aan De Telegraaf weten. Tegelijkertijd introduceert Volvo een grotendeels nieuwe 5-cilinder dieselmotor voor de sedan. Hij beschikt over twee turbo’s en levert 20 pk meer dan zijn voorganger.
Het wegvallen van de V8-motor voor de S80 is een lokale beslissing. “Er is helaas te weinig vraag naar,” legt de woordvoerder uit. “Maar mocht een klant een S80 V8 willen kopen, dan kunnen wij de limousine alsnog importeren.” De productie van de uitvoering wordt alleen voor de Nederlandse markt gestaakt. De XC90 V8 blijft leverbaar. “We zien dat de mix in motorversies bij de XC90 anders is. Daar maakt de V8 een grotere deel van de verkopen uit.”
D5 vervangen
Het motorengamma van de S80 bestaat voortaan uit een verbeterde D5-motor. De bestaande 185 pk sterke vijfpitter is komen te vervallen. Volvo lost het blok af door een nieuwe zelfontbrander. In vergelijking met zijn voorganger is zo’n 90% van de onderdelen nieuw. Naast de aanwezigheid van een tweede turbo levert de krachtbron 205 pk en 420 Nm. Daar staat echter een veel lager verbruik en dus CO2-waarde tegenover. De oliegestookte S80 consumeert 6,2 l/100 km (164 g CO2/km), wat goed is voor het milieulabel B. Met het 2.400 cc grote blok in het vooronder sprint de sedan in acht tellen van stilstand naar 100 km/h. De top bedraagt 230 km/h. Volvo levert de S80 D5 vanaf 49.500 euro. Optioneel is een automaat leverbaar (milieulabel C).
Wanneer het blok in andere types komt, is nog niet bekend. De fabrikant werkt tevens aan een minder potente variant, die reeds met 175 pk voor de XC60 is aangekondigd
autotelegraaf