Pagina 1 van 3

Volvo schrapt V8 voor S80

Geplaatst: 08.12.2008 - 16:02
door michel-C30
ma 8 dec 2008

Volvo schrapt V8 voor S80
redactie
De Volvo S80 is niet langer leverbaar met een V8-motor. De importeur schrapt hier ten lande de V8-motor voor het vierdeurs model. De reden is de beperkte vraag, zo laat de woordvoerder aan De Telegraaf weten. Tegelijkertijd introduceert Volvo een grotendeels nieuwe 5-cilinder dieselmotor voor de sedan. Hij beschikt over twee turbo’s en levert 20 pk meer dan zijn voorganger.

Het wegvallen van de V8-motor voor de S80 is een lokale beslissing. “Er is helaas te weinig vraag naar,” legt de woordvoerder uit. “Maar mocht een klant een S80 V8 willen kopen, dan kunnen wij de limousine alsnog importeren.” De productie van de uitvoering wordt alleen voor de Nederlandse markt gestaakt. De XC90 V8 blijft leverbaar. “We zien dat de mix in motorversies bij de XC90 anders is. Daar maakt de V8 een grotere deel van de verkopen uit.”

D5 vervangen

Het motorengamma van de S80 bestaat voortaan uit een verbeterde D5-motor. De bestaande 185 pk sterke vijfpitter is komen te vervallen. Volvo lost het blok af door een nieuwe zelfontbrander. In vergelijking met zijn voorganger is zo’n 90% van de onderdelen nieuw. Naast de aanwezigheid van een tweede turbo levert de krachtbron 205 pk en 420 Nm. Daar staat echter een veel lager verbruik en dus CO2-waarde tegenover. De oliegestookte S80 consumeert 6,2 l/100 km (164 g CO2/km), wat goed is voor het milieulabel B. Met het 2.400 cc grote blok in het vooronder sprint de sedan in acht tellen van stilstand naar 100 km/h. De top bedraagt 230 km/h. Volvo levert de S80 D5 vanaf 49.500 euro. Optioneel is een automaat leverbaar (milieulabel C).

Wanneer het blok in andere types komt, is nog niet bekend. De fabrikant werkt tevens aan een minder potente variant, die reeds met 175 pk voor de XC60 is aangekondigd


autotelegraaf

Re: Volvo schrapt V8 voor S80

Geplaatst: 08.12.2008 - 16:14
door Fredhead
michel-C30 schreef: De bestaande 285 pk sterke vijfpitter is komen te vervallen.
Is een klein foutje volgens mij, een fout van ongeveer 100 Pk.

Dit moet natuurlijk de bestaande 185 Pk variant zijn

Geplaatst: 08.12.2008 - 17:08
door liquid_force
mod-edit: 285 naar 185 veranderd

Geplaatst: 08.12.2008 - 19:53
door edraket
Zou dat schrappen van de V8 in de S80 vanwege de koelproblemen zijn?

Geplaatst: 08.12.2008 - 22:11
door Wiebe
Zag vanmiddag ook nog een S80 V8 rijden :) Ziet er wel mooi uit,zo'n leuk v8 logo in de grill

Geplaatst: 08.12.2008 - 22:42
door eric vermeer
edraket schreef:Zou dat schrappen van de V8 in de S80 vanwege de koelproblemen zijn?
hebben ze dan koelproblemen? zelf nog niet meegemaakt

wel vet geluid in de s80 veel beter als in de xc90
je hoort echt de motor brullen bij wegrijden in de uitlaten

Geplaatst: 08.12.2008 - 22:45
door Johann
Had gewoon een 6 handbak optie moeten hebben.

Geplaatst: 08.12.2008 - 22:46
door eric vermeer
ben ik het helemaal mee eens erg jammer maar de automaat hoort wel een beetje bij een v8

Geplaatst: 08.12.2008 - 23:03
door Paul
Heeft met de vraag naar de V8 te maken, die is er niet, dus importeren ze hem alleen op aanvraag. Scheelt weer wat lettertjes op de folders etc.

Plus natuurlijk dat het de V8's die hier rijden nu erg speciaal maakt!

Geplaatst: 09.12.2008 - 07:55
door bart simpson
edraket schreef:Zou dat schrappen van de V8 in de S80 vanwege de koelproblemen zijn?
koelproblemen? ze schrappen hem overduidelijk vanwege de verwaarloosbare aantallen (net als de V70/S60 R)

Geplaatst: 09.12.2008 - 08:19
door rsnhakan
Jammer. Maar heeft die V8 nu echt maar 185 pk?

Geplaatst: 09.12.2008 - 09:31
door trompetje
rsnhakan schreef:Jammer. Maar heeft die V8 nu echt maar 185 pk?
?
Dat is de "oude" D5....
de V8 had (heeft) iets van 300 pk......

Geplaatst: 09.12.2008 - 11:22
door edraket
bart simpson schreef:
edraket schreef:Zou dat schrappen van de V8 in de S80 vanwege de koelproblemen zijn?
koelproblemen? ze schrappen hem overduidelijk vanwege de verwaarloosbare aantallen (net als de V70/S60 R)
Mijn broer heeft een 5 maanden oude s80 V8 weer "terug gegeven" aan Volvo NL omdat deze auto al 4 keer oververhit was geraakt. De koelvloeistof spoot er elke keer uit. Volgens Volvo was er een design technisch probleem met de koeling, dat zou pas my2009 worden opgelost. Is daar niets van bekend?

Geplaatst: 09.12.2008 - 12:11
door Johan
bart simpson schreef:
edraket schreef:Zou dat schrappen van de V8 in de S80 vanwege de koelproblemen zijn?
koelproblemen? ze schrappen hem overduidelijk vanwege de verwaarloosbare aantallen (net als de V70/S60 R)
... en V70/S60 T5

Geplaatst: 09.12.2008 - 12:17
door bart simpson
Volvopa schreef:
bart simpson schreef:
edraket schreef:Zou dat schrappen van de V8 in de S80 vanwege de koelproblemen zijn?
koelproblemen? ze schrappen hem overduidelijk vanwege de verwaarloosbare aantallen (net als de V70/S60 R)
... en V70/S60 T5
of hebben die allemaal koelproblemen?

Geplaatst: 09.12.2008 - 16:39
door Laptom
Erg jammer... Was toch een mooi uithangbord voor Volvo... Ik snap niet echt waarom het geld zou moeten kosten om zo'n auto in NL aan te bieden. Die paar foldertjes en wat ander letter materiaal zijn de kosten nou ook weer niet. En de V8 is toch een mooi wapen naar de Duitse drie. Ook al verkoop er maar een paar per jaar, het idee dat Volvo een V8 in de gamma heeft is al een verkoopargument.

Ik zie voor mezelf toch steeds minder Volvo's aantrekkelijk blijven qua aanbod. Het uiterlijk vind ik daarentegen steeds mooier worden (V70/S80/XC60)..

Geplaatst: 09.12.2008 - 18:31
door Maurice Pierik
Misschien dat de V8 geüpdate wordt met een modeljaarwijziging zodanig dat de auto op nieuw gehomologeerd moet worden. Dat is wellicht de moeite van de kosten niet waard. (In NL dan). Bovendien is het in stand houden van een nauwelijksverkochte versie ook een aanslag op de dealer die toch zo'n model in de showroom moet hebben of in ieder geval onderdelen op voorraad zal moeten hebben die specifiek V8 zijn.

Geplaatst: 09.12.2008 - 21:01
door Autogek
Ik snap het wel. Er is toch geen hond die in de huidige markt toch een S80 V8
gaat kopen!

Geplaatst: 09.12.2008 - 22:36
door Paul
terwijl die benzine nu juist te betalen is...

Geplaatst: 09.12.2008 - 22:40
door tvc15
Maar slurptax blijft slurptax.....