Pagina 1 van 1
Sneeuwkettingen
Geplaatst: 09.12.2008 - 12:39
door Mike_V50
Volgens mij is het onderwerp al eerder ter sprake gekomen, maar ik kan nergens een antwoord vinden op mijn vraag vinden.
Ik heb begrepen dat er op de 17 inch velgen van de V50 geen 'conventionele'sneeuwkettingen gemonteerd mogen worden. Ik kan voor de wintersport van een vriend van mij echter wel een setje 16"inch stalen velgen met winterbanden van zijn v50 lenen. Mogen op deze velgen wel de conventionele sneeuwkettingen worden gemaonteerd of heeft dit niets met de velgdiameter te maken bij een V50 (dit was bij mijn 307SW in het verleden nl. wel zo, tot en met 16 inch konden sneeuwkettingen worden gemonteerd, bij grotere bandenmaten niet meer)?
Geplaatst: 09.12.2008 - 13:28
door hadico
Het probleem ligt eigenlijk achter de velg :de ruimte tussen verpoot en velg is zo krap dat wanneer je hier een normale ketting omligt je het risico loopt dat je de bedrading van je abs aan gort helpt.
Geplaatst: 09.12.2008 - 13:30
door Paul
Ja, je mag dus alleen normale kettingen gebruiken. Ik had hier Centrax of Santrax kettingen liggen van de V70 met exact dezelfde bandenmaat. Maar mocht absoluut niet geinstalleerd worden. Inderdaad vanwege beschadiging in de wielkas.
Geplaatst: 09.12.2008 - 13:38
door hadico
Geplaatst: 09.12.2008 - 14:13
door Pritchard
Huh? Dus op mijn 17inch mogen geen sneeuwkettingen komen??
Geplaatst: 09.12.2008 - 14:57
door Mike_V50
Als ik het goed begrijp maakt 16 inch of 17 inch niets uit. die diameter is immers (zo goed als) gelijk en de breedte is in beide gevallen gelijk (205mm). Bij het gebruik van sneeuwkettingen heb je bij beide banden/velgmaten hetzelfde probleem, nl dat de kettingen de leidingen etc in de wielkast kunnen raken. Dus eigenlijk kun je niet anders dan centrax kettingen gebruiken.
Geplaatst: 09.12.2008 - 15:12
door Paul
Oh dan ben ik niet echt duidelijk geweest, ik heb Centrax kettingen, maar die mogen NIET gebruikt worden. Heb daarom normale kettingen gekocht.
Maakt niet uit of je 16inch of 17inch hebt, omtrek is natuurlijk hetzelfde omdat je dikkere/dunnere banden hebt.
Geplaatst: 09.12.2008 - 15:53
door hadico
De centrax steekt te ver naar buiten uit vreet dus je wielkast op ,een standaartketting. is meestal aan de binnenzijde voorzien van een stalen 'ring' als deze te groot is loopt hij aan oa tegen de binnenzijde van de poot hier zit krap langs ook de bedrading van de abs sensor .
De ketting die volvo levert heeft een relatief grote stalen ring die die dus 'hoger' om de band ligt hierdoor geeft hij meer ruimte naar de bedrading/abs
waar je dus op moet letten is dat er ruim voldoende ruimte achter het wiel overblijft na het monteren van de ketting, uiteraard zijn er ook aftermarkt kettingen die die ruimte bieden maar dan zou ik ze toch voordat je weggaat goed controleren.
Draai je het stuur helemaal naar een kant kun je achter het wiel deze bedr/slang/sensorkabel zien zitten ,let hierbij ook op de steuntjes waar deze in hangen.
Geplaatst: 09.12.2008 - 16:12
door Pritchard
Ow, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik had vroeger 16", maar de band was even breed, dus vond het verdacht dat ik met 17" geen sneeuwketting zou mogen gebruiken...
Geplaatst: 13.12.2008 - 18:55
door sanco
Hoewel de bandenbreedte (205) hetzelfde kan zijn maakt de breedte van de velg ook nog wat uit. Mogelijk is de stalen 16" velg ca. 6,5J en de 16 of 17" alu velg van Volvo 7J of 7,5J. Er vanuit gaande dat de offset gelijk is (de ET waarde) komt de ketting bij de bredere velg net iets verder naar binnen (naar de veerpoot toe) en staat de band anders (breder) op de velg. Overigens, ik heb in 2004 de vrij dure officiele Volvo kettingen gekocht (170 euri), omdat tegen de eerste winter toen nog geen van de aftermarket merken zoals Pewag en Rud kon / wilde aangeven welke van hun kettingen toegepast mochten worden. Even passen is bij de meeste winkels ook niet aan de orde, dus ik had toen weinig keuze. Inmiddels zijn er genoeg passende kettingen te koop vanaf ca 50 euro.
De officiele Volvokettingen die ik heb gekocht zijn overigens afkomstig van Rud. Ze hebben aan de achterzijde een smalle draadring met daaraan platte schalmen zodat een en ander zo dicht mogelijk aan de band blijft en de veerpoot met de abs bedrading etc. vrij blijft.
De kwaliteit is niet slecht, maar ook niet beter dan de gemiddelde andere merken. Na een rustige rit 20km bergop in Plagne (kettingen waren absoluut noodzakelijk, maar er was hier en daar nog wat asfalt te zien) zijn de schakels toch ook al voor ca 1/3 gesleten! Op dat moment ben je trouwens echt blij dat je ze toch maar hebt aangeschaft! Onmisbaar!
reserveband
Geplaatst: 07.01.2009 - 09:55
door Mike_V50
Ik realiseerde me vandaag dat een sneeuwketting niet op het thuiskomertje past (en je met een thuiskomertje maximaal 80 km/u mag rijden) een wil misschien een normale veld plus band aanschaffen, weet iemand of een normale band plus velg in de reservewielkuip van een V50 past?
Geplaatst: 07.01.2009 - 10:04
door spooky202
Afgelopen week een advertentie op Marktplaats zien staan met iemand die een volwaardig reservewiel voor een V50 aanbood (hij vond de thuiskomer destijds niet goed genoeg). Deze paste gewoon in de reservewielkuip. Ik weet niet meer precies wat de maat was en ik kan de advertentie zo snel niet meer vinden. Ik denk dus dat het wel moet gaan.
Geplaatst: 07.01.2009 - 13:05
door ExSkoda
Ik zit er zelf aan te denken om de pewag sportmatik te kopen voor mijn toekomstige V50 (205/50 17 banden). Deze kettingen maken gebruik van een grote ring aan de achterkant van de band, waardoor ze weinig ruimte nodig hebben.
Deze kettingen kosten ongeveer € 100,-, terwijl de officiële volvo kettingen € 255,-!
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Geplaatst: 13.02.2009 - 18:57
door lvisser
Oeps en een beetje Help................
De tijd dringt.
Feiten: V50. Conti winterbanden 215x55x16 op metalen velgen. (Kan op de velgen geen nadere indicaties vinden.) Ze lopen met volle wieluitslag niet aan.Heb ze wel op een V70 gebruikt maar niet met kettingen.
Maar nu zitten ze op een V50 en we gaan volgende week vrijdag rijden.
Heb simpele huis tuin en keuken kettingen in de goede maat en dunne kabel om over de/het band/wiel te leggen.
Gaat dit met de 215x55x16 ers, of ruiineer ik mijn sensoren??
Wie weet raad??
Groet Laurens.
Geplaatst: 13.02.2009 - 19:08
door Jolly Breeze Racing
Heb je het al eens getest?
215 breedte is meer als de 205 die standaard is, dus het kan krap worden, ik zou het thuis gewoon uittesten, dan weet je het zeker.
Re: reserveband
Geplaatst: 14.02.2009 - 20:04
door sanco
Mike_V50 schreef:Ik realiseerde me vandaag dat een sneeuwketting niet op het thuiskomertje past (en je met een thuiskomertje maximaal 80 km/u mag rijden) een wil misschien een normale veld plus band aanschaffen, weet iemand of een normale band plus velg in de reservewielkuip van een V50 past?
Dat gaat, met enige aanpassingen: ik rijd sinds 2004 tijdens mijn langere (wintervakantie) trips altijd met een van mijn 17" Stylla's met een 205/50 Michelin erom, in de bak. (in de zomer leg ik er een wiel met winterband in) Deze steekt dan ca 1 cm boven de standaard bodemondersteuning uit. Omdat ik ook een hekel heb aan zo'n fietswiel als je 's nachts onderweg bent, heb ik het probleem opgelost door een dunne plaat mdf op maat te maken (gebruik als mal de standaard bodem). Ik heb daaronder een paar dunne latten gelijmd, die weer precies op de piepschuim ondersteuning vallen. De plaat ligt dan exact op het wiel en op de latten. Kost je ca 2 cm in hoogte, maar voor het geval dat..... vergeet overigens niet om ook een paar bijpassende dopmoeren mee te nemen.... Een flesje motor olie en koelvloeistof, mijn afneembare trekhaak en nog wat andere zooi (plankje voor onder de krik etc) vinden overigens allemaal ruimschoots een plekje in de beschikbare ruimte onder deze bodem.
Geplaatst: 14.02.2009 - 20:14
door sanco
lvisser schreef:Oeps en een beetje Help................
De tijd dringt.
Feiten: V50. Conti winterbanden 215x55x16 op metalen velgen. (Kan op de velgen geen nadere indicaties vinden.) Ze lopen met volle wieluitslag niet aan.Heb ze wel op een V70 gebruikt maar niet met kettingen.
Maar nu zitten ze op een V50 en we gaan volgende week vrijdag rijden.
Heb simpele huis tuin en keuken kettingen in de goede maat en dunne kabel om over de/het band/wiel te leggen.
Gaat dit met de 215x55x16 ers, of ruiineer ik mijn sensoren??
Wie weet raad??
Groet Laurens.
Inderdaad gewoon even testen. Die sensor valt denk ik mee, het is meer de draad die vanaf de naaf via een bevestiging aan het chassis naar de veerpoot (as) loopt. Mijn standaard zomerbanden komen hier af en toe al tegen aan. (de van binnen witte mantel is net even gesleten), dus lijkt me dat een aandachtspunt. 2e puntje is de ruimte tussen veerschotel en band/wang. Daar moet de ketting immers tussen / langs passen.
Overigens, als die stalen velgen van een V70 afkomstig zijn passen ze in feite qua offset (ET waarde) volgens mij officieel ook niet op een V50. Ik weet overigens niet of ze daardoor iets te ver naar buiten of naar binnen staan tov org. V50 velgen van 16". En is het naafgat ook niet afwijkend??
Geplaatst: 21.02.2013 - 18:46
door Fuel_80
Sorry voor de topic kaap en de enorme topic kick, maar ik ben sinds vandaag in de markt voor nieuwe sneeuwkettingen voor mijn V50. Ik had een nieuwe set originele sneeuwkettingen voor mijn auto (Volvo / RUD kettingen) met de blauwe band aan de achterzijde. Deze waren tot gisteren nog nooit gebruikt. :roll:
Mijn ouders hebben gisteren de kettingen in OOstenrijk moeten omleggen en hebben dit ook nauwkeurig en correct gedaan. Na 50 meter aangespannen zoals het hoort, maar na een kilometer heeft de rechterketting het begegeven. De aansluithaak aan de achterzijde is losgeschoten en de ketting lag op de grond. Gelukkig is er geen schade en is alles goed afgelopen maar het is natuurlijk schrikken.
Ik ben nu aan het kijken naar een setje pewag Snox 540 (voor bandenmaat 205 / 55 / 16) maar vraag me een beetje af of dit gaat passen. De kettingen ken ik zelf vrij goed, aangezien ik hier ook een set van heb voor onze pajero. Volgens de site van Pewag wel, maar mocht iemand me hier meer informatie kunnen verstrekken, dan hoor ik het uiteraard graag. :?:
Voor de zekerheid maar even een linkje van de kettingen toegevoegd:
http://www.pewag.nl/Products/Snow-chain ... x-pro.aspx
Ik denk er trouwens over om eens een berichtje te sturen naar Volvo over het breken van (nog) nieuwe kettingen. Zou dit verstandig zijn?
Geplaatst: 21.02.2013 - 19:52
door diesel01
Fuel_80 schreef:Sorry voor de topic kaap en de enorme topic kick, maar ik ben sinds vandaag in de markt voor nieuwe sneeuwkettingen voor mijn V50. Ik had een nieuwe set originele sneeuwkettingen voor mijn auto (Volvo / RUD kettingen) met de blauwe band aan de achterzijde. Deze waren tot gisteren nog nooit gebruikt. :roll:
Mijn ouders hebben gisteren de kettingen in OOstenrijk moeten omleggen en hebben dit ook nauwkeurig en correct gedaan. Na 50 meter aangespannen zoals het hoort, maar na een kilometer heeft de rechterketting het begegeven. De aansluithaak aan de achterzijde is losgeschoten en de ketting lag op de grond. Gelukkig is er geen schade en is alles goed afgelopen maar het is natuurlijk schrikken.
Ik ben nu aan het kijken naar een setje pewag Snox 540 (voor bandenmaat 205 / 55 / 16) maar vraag me een beetje af of dit gaat passen. De kettingen ken ik zelf vrij goed, aangezien ik hier ook een set van heb voor onze pajero. Volgens de site van Pewag wel, maar mocht iemand me hier meer informatie kunnen verstrekken, dan hoor ik het uiteraard graag. :?:
Voor de zekerheid maar even een linkje van de kettingen toegevoegd:
http://www.pewag.nl/Products/Snow-chain ... x-pro.aspx
Ik denk er trouwens over om eens een berichtje te sturen naar Volvo over het breken van (nog) nieuwe kettingen. Zou dit verstandig zijn?
Het setje Snox die jij voorsteld heb ik net aan mijn broer gegeven.
Ik heb ze onder de V70 gehad en dat is een perfecte ketting ook in de maat 205/55/16.
Ze liggen er zo om en geven perfect grip, ben er het dorp Fiss mee doorgekomen en geen enkel probleem.
Overigens heb ik er €100 voor betaald bij de ANWB.