Pagina 1 van 1
Bandenmaat voor 17inch
Geplaatst: 09.12.2008 - 21:34
door Volvo v70 t5
Beste mensen, ik rij nu al sinds 2 jaar volvo v70 t5 op lpgg3. Nu heb ik recent mijn banden zelf gewisseld en er winterbanden ondergezet. Nu blijkt dat de voorbanden (225-45-17)op de orginele orphius velgen van volvo aan lopen tegen de binnenkant van de wilkasten waardoor de band al tot op de draad versleten was aan de binnenkant ( profiel in het miden was ook nog maar 2 a 2,5 mm) maar we hebben er nog maar 20.000 km mee gerden. ( achterop liggen dezelfde michelin pilot sport banden deze hebben nog 6mm ruim profiel)
Nu is mijn vraag of er op deze orphius velgen 17 inch 7,5j et49 een andere smallere band past dan de 225 die er nu opligt of dat ik een spoorverbredingsset tussen de velgen moet plaatsen. Wat is hierbij een verstandige keuze?
en is trouwens 20.000 km niet een beetje weinig voor deze michelin pilot sport banden? (nieuwprijs 160E per band)
Ik kijk uit naar de reacties alvast bedankt!
Geplaatst: 09.12.2008 - 22:00
door Oceanracer
Misschien je stuuruitslagbegrenzers eens vervangen?

Geplaatst: 09.12.2008 - 22:01
door Gideon_XC90
John,
volgens mij moet jij een 17" velg hebben met een et waarde van 43 ipv 49. Daarnaast zullen je uitslagbegrenzers wel ver versleten zijn of de huidige zijn niet geschikt voor dit velg type. Je schrijft dat de banden tot op de draad afgesleten waren, dit moet je toch gehoord hebben!
Ik heb zelf 225-45-17 Michelin Pilot Sport op een et43 velg na vervangen van de uitslagbegrenzers geen problemen meer met aanlopen gehad. Het slijten van het midden van de band kan volgens mij liggen aan een te hoge bandenspanning of veer draaien van de wielen wanneer de auto stil staat.
Misschien kun je hier iets mee.
Geplaatst: 09.12.2008 - 22:14
door Volvo v70 t5
Deze velgen zaten standaard bij deze auto werd mij verteld, De banden waren aan de binennkant ver weggeleten op sommige plekker was de draad of iniedergeval geen rubber zichtbaar. Natuurlijk hoorde ik de band bij maximale stuuruitslag aanlopen, ik ben hiermee ook langs een volvo specialist geweest deze monteur vertelde me dat het geen kwaad kon de aanloop was iets van niks. Maargoed ik ben dus vrolijk evrder gaan rijden en opgelet met scherp sturen. Ik zal in januari eens navragen hoe het zit met de stuuruitslag begrenzers ( de auto moet dan toch voor de keuring) de velgen die ik er nu onder heb zitten hebben genoeg vrijheid rondom ( 16 inch 205-55-16 ) maar alvast bedankt voor de snelle reacties! maar 20.000 km voor een voorband is dus normaal?
Geplaatst: 09.12.2008 - 22:23
door Oceanracer
Nee, 20.000 km is niet normaal. Maar aangezien jij een T5 hebt, hangt het er wel vanaf hoe jij er mee rijdt. Ik draai minstens het dubbele met een setje banden...
Geplaatst: 09.12.2008 - 22:37
door hadico
Door het aanlopen zal de band niet verslijten is meer een rotgeluid maar kan dus geen kwaad,laat ze anders ook eens naar de uitlijning kijkken mogelijk dat de sporing niet goed staat dat verklaart ook het slijten aan de binnenzijde.
Puntje wat ook nog weleens ruimte heeft zijn de binnenste stuurkogels maar die worden als het goed is gecontroleerd samen met de voortreinrubbers voordat er uitgelijnt word.
Je stuuruitslagbegrenzers kun je een tweede leven geven door links en rechts om te wisselen.
20.000 met een setje banden kan dus wel maar hangt er ook vanaf welke schoenmaat je hebt(zelfde als mij?)mijn t5 vreet ze ook op waar ik bij zit.
Geplaatst: 09.12.2008 - 22:50
door Volvo v70 t5
toen de banden er nieuw ondergelegd werden op 07-07 toen werdt de auto meteen uitgelijnd en nu nog stuurt hij kaarsrecht ook bij optrekken en remmen. Ik heb schoenmaat 43

maar het is niet zo dat ik altijd als eerste weg wil zijn bij een stoplicht

maar is wel leuk voor een keer. We rijden er verder normaal mee en voor de rest slijten de banden gelijkmatig over de gehele band ik wist dat ze vervangen moest worden maar toen ik ze eraf haalde schrok ik wel dat ze al zover versleten waren met maar 20.000km. mssn zijn energie saver banden van michelin iets voor mij. Maar bedankt voor de tip!
Geplaatst: 10.12.2008 - 09:38
door Carfreak
20.000 km met michelins is wel erg weinig.
Geplaatst: 10.12.2008 - 11:45
door BarnOwl
Ik denk inderdaad dat het meer aan de uitlijning ligt. Zelfs al zouden je banden afschuwelijk aanlopen zal dit alleen gebeuren bij lage snelheden en totale stuuruitslag en zeker niet langdurig. Zijn je wielkasten aan de binnenkant zwaar versleten of zelfs doorgesleten? Zo niet, dan valt dat wel mee.
FF laten uitlijnen dus........
Geplaatst: 10.12.2008 - 17:28
door Volvo v70 t5
BarnOwl schreef:Ik denk inderdaad dat het meer aan de uitlijning ligt. Zelfs al zouden je banden afschuwelijk aanlopen zal dit alleen gebeuren bij lage snelheden en totale stuuruitslag en zeker niet langdurig. Zijn je wielkasten aan de binnenkant zwaar versleten of zelfs doorgesleten? Zo niet, dan valt dat wel mee.
FF laten uitlijnen dus........
Ok Jeroen, de wielkasten zijn niet versleten je zit wel waar de band en de wielkast elkaar hebben geraakt bij uiterst scherp draaien (max uitslag)Maar geen diepe groef ofzo maargoed, ik zal hem opnieuw uit laten lijnen bij de keuring in januari, nu liggen er 16 inch winterbanden onder waardoor ik helemal nergens last van heb. Ben dus beniewud hoe het daarna gaat met de nieuwe zomerbanden in april.
Maar bedankt voor de tip!
Nu nog een vraag:
Passen er op mijn 17 inch velg (nu is de zomerband 225 breed) ook 205 of 215 brede zomerbanden?
Geplaatst: 11.12.2008 - 00:01
door Hapee
Volvo v70 t5 schreef:BarnOwl schreef:Ik denk inderdaad dat het meer aan de uitlijning ligt. Zelfs al zouden je banden afschuwelijk aanlopen zal dit alleen gebeuren bij lage snelheden en totale stuuruitslag en zeker niet langdurig. Zijn je wielkasten aan de binnenkant zwaar versleten of zelfs doorgesleten? Zo niet, dan valt dat wel mee.
FF laten uitlijnen dus........
Ok Jeroen, de wielkasten zijn niet versleten je zit wel waar de band en de wielkast elkaar hebben geraakt bij uiterst scherp draaien (max uitslag)Maar geen diepe groef ofzo maargoed, ik zal hem opnieuw uit laten lijnen bij de keuring in januari, nu liggen er 16 inch winterbanden onder waardoor ik helemal nergens last van heb. Ben dus beniewud hoe het daarna gaat met de nieuwe zomerbanden in april.
Maar bedankt voor de tip!
Nu nog een vraag:
Passen er op mijn 17 inch velg (nu is de zomerband 225 breed) ook 205 of 215 brede zomerbanden?
Eén ding is zeker en dat is dat de ET-waarde van de 17" velgen niet standaard is (49 i.p.v. 43). Deze velgen staan, op de hartlijn gemeten, 6 mm verder naar binnen (in de wielkast) dan de standaard velgen. Het verklaart de bovenmatige slijtage in ieder geval wat mij betreft (de wielgeometrie klopt dan niet meer). Je zou even, ter controle, kunnen kijken wat de ET-waarde van de 16" velgen is.
Wil je de 17" velgen blijven gebruiken dan ontkom je er niet aan om de zaak te laten uitlijnen. Willekeurig welke bandenmaat je erop zet.
Ter overvloede een antwoord op je vraag: als je een smallere band erop wil zetten, dan kun je overgaan op 205/50 x 17. De afrolomvang is dan 0,4% groter dan de 225/45 band en zal geen merkbare afwijking veroorzaken op je snelheidsmeter. Maar. zoals gezegd, als je de auto niet opnieuw laat uitlijnen zul je weer na 20.000 km aan de beurt zijn voor een nieuw setje voorbanden.
Geplaatst: 11.12.2008 - 07:16
door BartS
De velgen op de foto lijken wel Almathea velgen. In dat geval is 225-45-17 de juiste bandenmaat.
Ik heb op een Alfa 156 eens gehad dat de beide voorbanden aan de binnenzijde schuin waren afgesleten, de binnenzijde van de band was volkomen glad. Dat was toen het gevolg van versleten draagarmen (156-kwaaltje). Misshien is hier iets dergelijks aan de hand?
Geplaatst: 11.12.2008 - 08:29
door Volvo v70 t5
BartS schreef:De velgen op de foto lijken wel Almathea velgen. In dat geval is 225-45-17 de juiste bandenmaat.
Ik heb op een Alfa 156 eens gehad dat de beide voorbanden aan de binnenzijde schuin waren afgesleten, de binnenzijde van de band was volkomen glad. Dat was toen het gevolg van versleten draagarmen (156-kwaaltje). Misshien is hier iets dergelijks aan de hand?
Tja schuin afslijten doen ze niet het is puur van het scherp draaien aanlopen dat de rand beschadigd is van de band de rest van de band is gelijkmatig versleten. De velgen die je op de foto ziet zijn de velgen die ik bedoel, maar in de velg zelf staat da ze 7,5 J zijn met een ET van 49 terwijl inderdaad mijn winterbanden een ET van 43 hebben. Bestaat er nog de mogelijkheid om dit verschil op te vangen door een standaard opvul stuk tussen de velg en het ophangsysteem te plaatsen?
ps de winterbanden 16 inch rijden wel een stuk comfortabeler over alle bultjes.
Geplaatst: 11.12.2008 - 08:54
door Gideon_XC90
Volvo v70 t5 schreef:
ps de winterbanden 16 inch rijden wel een stuk comfortabeler over alle bultjes.
Dat is nou de consequentie van mooi willen zijn met 17" velgen, je levert in op comfort. De band op een 16" velg is hoger waardoor er door de band al geveerd kan worden.
Geplaatst: 11.12.2008 - 09:55
door BartS
Ik rij zelf in de zomer op 17" Almathea en in de winter is 16" Metis. Er is verschil tussen beide maten, maar ik kan niet zeggen dat ik 17" oncomfortabel vind. Het Volvo-onderstel, ook dat van de T5, is niet snoeihard en dat zal schelen.
Geplaatst: 11.12.2008 - 10:05
door BartS
BartS schreef:Ik rij zelf in de zomer op 17" Almathea en in de winter op 16" Metis. Er is verschil tussen beide maten, maar ik kan niet zeggen dat ik 17" oncomfortabel vind. Het Volvo-onderstel, ook dat van de T5, is niet snoeihard en dat zal schelen.