Pagina 1 van 1

Five Volvo models Green Car of the Year candidates

Geplaatst: 10.12.2008 - 13:46
door Paul
Five Volvo models Green Car of the Year candidates

The C30, S40 and V50 DRIVe models and the V70 2.5FT and S80 2.5 FT (bioethanol powered) have all been nominated for World Green Car of the Year 2009. The winner will be announced at the New York International Auto Show in April 2009.

Volvo Cars is the manufacturer with by far the largest number of candidates in the Green Car of the Year 2009 competition. Five models - the Volvo C30 1.6D DRIVe, Volvo S40 1.6D DRIVe, Volvo V50 1.6D DRIVe, Volvo V70 2.5 FT Flexifuel and Volvo S80 2.5 FT Flexifuel - feature in the 22-car line-up.

Fiat and Mini each have two candidates. The Audi Q7 3.0 TDI, BMW 335d BluePerformance and Mercedes-Benz ML/R/GL 320 BlueTEC are also on the list of candidates.
The five finalists will be announced in February next year, and by March the jury will have cut this down to three finalists. The winner will be presented on April 9 at the New York International Auto Show.
Read more on the World Green Car of the Year website

Geplaatst: 10.12.2008 - 14:27
door Thuurc
Dit zou de naam van Volvo in het groene gebeuren goed doen! In ieder geval het merk met de meeste nominaties als ik het goed begrijp. Maarre... SUV's die hieraan meedoen, ondanks dat ze wellicht relatief schoon en zuinig zijn vind ik toch hypocriet.

Geplaatst: 10.12.2008 - 14:39
door Rob Bakker
verbaast me een beetje dat bijvoorbeeld die 1.4 TFSI van Volkswagen er niet bij zit, is relatief toch goed zuinig schijnt het, met een A-label ;)

Geplaatst: 10.12.2008 - 22:05
door Fat Rat
ze selecteren ook een BMW 335D!!! das dus een 3 serie met een 3.5 liter diesel!!!! en dat alleen omdat ie aangepast is om minder te verbruiken/uit te stoten. Terwijl je met een BMW 320D ook nog zat vlot bent en waarschijnlijk nog minder uit stoot.....

Nah het zijn en blijven amerikanen.... grote motoren eerst. Maargoed heb uit een eerder persbericht wat hier op het forum heeft gestaan al eens begrepen dat Volvo zich vooral in amerika wil neer zetten als groen en dat lukt dus blijkbaar heel redelijk als ze bijna 23% van de kandidaten leveren voor groenste auto van het jaar...

Geplaatst: 10.12.2008 - 22:07
door bart simpson
Volvo staat voor Nederland aan de vooravond van een V70/S80 diesel A label met 20% bijtelling!
Die stoot dus echt weinig uit!

Geplaatst: 10.12.2008 - 22:17
door Paul
Ben benieuwd!

Geplaatst: 19.12.2008 - 17:33
door Blue Thunder
Volvo staat voor Nederland aan de vooravond van een V70/S80 diesel A label met 20% bijtelling!
Die stoot dus echt weinig uit!
Ja maar of je daar nu vrolijk van wordt? Een mini dieseltje in je Volvo. Neem 4 mensen mee en je moet hem aanduwen.....
ze selecteren ook een BMW 335D!!! das dus een 3 serie met een 3.5 liter diesel!!!! en dat alleen omdat ie aangepast is om minder te verbruiken/uit te stoten. Terwijl je met een BMW 320D ook nog zat vlot bent en waarschijnlijk nog minder uit stoot.....
Het is een 3.0L Twin Turbo Diesel met 286pk en 550Nm koppel en zuiniger dan de D5...... Daarom is ie genomineerd.
Zou trouwens wel mooi zijn als ze bij Volvo ook eens een sterkere diesel zouden maken. Nieuwe D5 met 205pk is leuk maar als de 'oude' laat chippen heb je nog altijd meer vermogen. Zelfs Renault heeft al 250pk sterke diesels.... Volvo wil graag concurreren met de A6 5-serie e.d. maar zo lukt dat niet echt.

Geplaatst: 20.12.2008 - 00:34
door Autogek
Laat maar komen die zuinige motoren! En minder bijtelling is altijd goed!!!

Geplaatst: 20.12.2008 - 06:30
door ruuds70
@ fatrat, de BMW 335D heeft een drieliter met dubbele turbo. De cijfers verklappen alweer een poosje niet meer de echte cilinderinhoud bij ons duitse 'vrienden'
De vooravond van een "A" label die weinig uitstoot in de V70/S80 is natuurlijk belangrijk en hopelijk succesvol in verkoopaantallen. Maar dat hele label gedoe klopt toch van geen kant.
Een V70/S80 heeft toch een formaat en gewicht (net als alle 5, 7, A6, E's enz.) waarbij je toch mag afvragen of dat wel klopt. De 2.0D heeft in de S80 een A label en in de V50 een C label. Welke van deze twee zou zuiniger zijn, minder uitstoten wanneer je er in Nederland in de file in je uppie mee naar je werk gaat? Dat klopt toch niet!
In de Autovisie test heeft de BMW 118i met B label een bijtelling van 20% met een testverbruik van 1 op 7, 5 ! en een gemiddeld verbruik van 1 op 16,9. Ik vraag me dan eigenlijk wel af welk verbruik je als leaserijder in de praktijk hebt. Zou dat korter bij die 1 op 16,9 liggen of dichter bij die 1 op 7,5. Of neem een Honda Civic Hybrid. De productie en het rijden ervan heeft een hogere milieubelasting dan een een Civic zonder Hybrid. Je hebt geen bijtelling bij de eerste en je kunt er nog mee scheuren en met piepende banden weg rijden ook. Dat is 'lekker' autorijden, fiscaal aantrekkelijk, maar of dit het milieu dient ?

Geplaatst: 20.12.2008 - 13:20
door tvc15
De V50 1.6D driveE heeft een A-label, maar kwalificeert zich net niet voor de 20% bijtelling (grens is 116 gr CO2/km). Als het Volvo lukt om een V70 x.xD te maken die zich kwalificeert voor 20% bijtelling dan zit die dus onder de 116 gr CO2/km). Reken er maar op dat als dit lukt dat deze auto in praktijk ook extreem zuinig zal zijn. BartSimpson is er van overtuigd dat het echt gaat gebeuren, ik zou het een wereldprestatie vinden als het lukt. In 1 keer BMW passeren met een quantumsprong! Geen enkele 3 en 5 serie diesel haalt de norm voor 20% bijtelling op dit moment.

Geplaatst: 13.01.2009 - 11:23
door Summum
Als kandidaat voor Green car of the year had ik niet direct gedacht aan een Audi Q7 3.0 TDI.... :crazy: