Pagina 1 van 2
440 niet meer aan de praat te krijgen
Geplaatst: 11.12.2008 - 22:56
door koenne
Mijn 440 1.7 uit 1989 is vanmorgen gestaakt. Ineens viel onder het rijden het toerental weg. Geen lampjes op het dashboard aan, helemaal niets meer. Als ik de sleutel op contact draai branden er ook geen lampjes. Knipperlichten verlichting doen het wel, en die controlelampjes branden wel gewoon op het dash. Als ik probeer te starten, draait de startmotor wel gewoon rond, maar hij slaat niet aan.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt of weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen??
Geplaatst: 11.12.2008 - 23:08
door Wiebe
Bobine stuk?
Geplaatst: 11.12.2008 - 23:09
door verwe760
Ik denk het bekende euvel in het contact slot.. Even een andere proberen van de sloop.
Geplaatst: 11.12.2008 - 23:11
door koenne
verwe760 schreef:Ik denk het bekende euvel in het contact slot.. Even een andere proberen van de sloop.
Wat is dit bekende euvel dan? contactslot zelf kapot of een aansluiting ofzo? ben niet zo thuis in de 440's.
De bobine zal het niet zijn, want dan moeten de lampjes van olie enzo gaan branden als ik hem op contact zet, en dat doet ie niet. Iets in het contactslot zou waarschijnlijker zijn ja.
Geplaatst: 12.12.2008 - 00:02
door mightyspawn
Lijkt me sterk, want de startmotor wil wel aanschieten. Laat de accu eens meten en kijk dan naar de dynamo. Dat sommige lampjes nog werken wil niks zeggen, startmotor verbruikt wat meer dan een lampje.
Geplaatst: 12.12.2008 - 00:09
door nielo
Toch stond ik ook eens stil,motor in 1 keer uit ,toeren omlaag,was een scheur in de bobine.
startmotor draaide ook goed rond maar alsie stroomwegtrekt?vergeet het maar:)
Ik zou toch eens kijken hoe de bobine is, laten meten.
en wat mightyspwan schreef naar die dingen kijken:)
Geplaatst: 12.12.2008 - 00:45
door Wiebe
Een bobine wekt een hoge voltage op die nodig is om de vonk te laten overspringen in de bougies,Als de bobine geeft voltage meer kan opwekken doordat die stuk is dan krijgt de bougie ook geen stroom en daardoor geen vonk. vonk=geen ontbranding
Geplaatst: 12.12.2008 - 01:20
door verwe760
koenne schreef:verwe760 schreef:Ik denk het bekende euvel in het contact slot.. Even een andere proberen van de sloop.
Wat is dit bekende euvel dan? contactslot zelf kapot of een aansluiting ofzo? ben niet zo thuis in de 440's.
De bobine zal het niet zijn, want dan moeten de lampjes van olie enzo gaan branden als ik hem op contact zet, en dat doet ie niet. Iets in het contactslot zou waarschijnlijker zijn ja.
Het contact slot gaat vaker stuk inderdaad. Waneer je hem op kontakt zet, dus niet door draaien tot de start motor rond draait! Maar op stand 2 (meen ik). Branden de controle lampjes ook niet? Zo niet dan is contact slot defect en met de bobine verder niets aan de hand.. Branden de lampjes wel dan zal het de bobine kunnen zijn..
Geplaatst: 12.12.2008 - 08:09
door wpee
Inderdaad, als je hem op contact zet (de stand net voor startstand) moeten de lampen ed werken. Zoniet, contacten defect, Kun je vernieuwen, zitten achter op het contactslot en kun je met een klein schroefje losmaken en verwijderen dacht ik.
Geplaatst: 12.12.2008 - 16:52
door elco440
zou het niet gewoon kunnen zijn dat de zekeringen zijn gesprongen? zou n hoop werk schelen
Geplaatst: 12.12.2008 - 19:00
door koenne
Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, maar een defect in het contactslot lijkt me het meest voor de hand liggend. Morgen eens kijken of ik iets kan meten.
Geplaatst: 12.12.2008 - 19:48
door 460volvo
bdp sensor+bedrading.
bekent probleem bij de renault motoren. verklaart het niet aanslaan, en het uitvallen tijdens het rijden.
Geplaatst: 12.12.2008 - 21:14
door wpee
Klopt @460volvo, maar de lampjes gaan ook uit, dus lijkt het me meer voor de hand liggend dat er ergens een spaning compleet weg is.
Geplaatst: 12.12.2008 - 23:39
door Trucker
Hoi
Ik had in de jaren `80 een 340DL met een soort gelijk probleem
- geen lampjes die meer branden
- maar wel dat de start motor draait
het probleem zat toen in een relais onder het dash bord
dat ding vernieuwd en alles deed het weer
toen koste dat FL 5,00
Geplaatst: 16.12.2008 - 17:41
door koenne
Ik ben weer verder gaan meten enzo.
- Het contactslot werkt goed, heb aan de achterkant gemeten.
- De twee dikke rode draden onder het dashboard daarvan is de stekker ook goed, die schijnt ook wel eens kapot te gaan
- relais van het contact is ook goed.
- zekeringen zijn allemaal goed
En hij doet nog steeds niks, heb nog geprobeerd met een andere accu, zonder resultaat.
Nog iemand een idee waarom die lampjes niet gaan branden??
Geplaatst: 16.12.2008 - 19:44
door wpee
Wat doet het nog wel eigenlijk? serieus bedoelt hoor, wat werkt nog wel?
Controleer eens of je aarverbindingen nog goed zijn.
Bij de zekeringen kast, kijk bij de pedalen eens naar boven, aan de zijkant moeten ook de massadraden via tabjes op het frame zitten, deze zijn nog al eens gecorrodeert.
Zonder massa kunnen de relais niet schakelenn omdat de stroom gewoonweg niet naar de accu terug kan.
Zit massa kabel van accu ook goed aan frame, geen corrosie?
Geplaatst: 16.12.2008 - 19:50
door koenne
De accuklem heb ik al schoongemaakt, de massapunten onder het dashboard zal ik nog eens bekijken.
De verlichting, lichtzoemer, knipperlichten, radio, startmotor werken allemaal wel.
Morgen weer eens verder zoeken.
Geplaatst: 16.12.2008 - 22:55
door wpee
Hallo , ik heb electrisch schema voor me, even wat vragen:
-> werkt achterruit verwarming, zoemer verlichting, ventilator binnen electrische ramen, electriche spiegel, ruitensproeier of ruitenwissers?
Zoniet dan is relais 3.03 (in het schema = ontstekingsrelais) verdacht.
Controleer of aansluiting 85 van het relais ook schakelspanning krijgt als je de sleutel op contact zet. je kunt ook het relais verwijderen en even doormeten met multimeter of losse voeding.
Geplaatst: 21.12.2008 - 18:36
door koenne
Gisteren nog wat dingetjes geprobeerd:
Zoemer van verlichting werkt en ventilator werkt ook.
Verder het contactslot nog een keer doorgemeten, is ook goed. Alle
massapunten die ik kon vinden gecontroleerd en aansluitingen schoon gemaakt op carroserie, maar nog steeds geen resultaat.
Ook heb ik nog de aansluitingen van de relais van ignition en contact gecontroleerd en doorverbonden, zonder resultaat.
Ik weet effe niet meer waar ik moet zoeken.
Geplaatst: 21.12.2008 - 22:57
door wpee
Hallo
Als je enige dingen de zoemer en ventilator zijn die nog werken dan moet je de onderkant van de zekeringen kast maar eens goed bekijken, dan liggen er draden los. Kan niet anders. de andere gebruikers zitten nl op "dezelfde leiding" en zijn wel apart afgezekerd (de zekeringen zijn heel zeg je eerder al).
Werken de andere dingen wel, dan controleer eens of je met de sleutel in contact stand ook spanning hebt op de ontsteking (motorruimte tegen schutbord.) Op deze ontstking zit de hoogspanningkabel en 3 ander stekker zitten daar onder (3 polig, 2 polig, 3 polig in die volgorde). Als je de "laatste" 3 polige stekker bekijkt moet er 1 contactje bij zijn waarop je spanning moet kunnen meten, trek stekker los en meet op de kabelkant. Op contact 1 of 3 moet je spanning kunnen meten (ik weet even niet hoe de draden zitten maar je ziet het zo).
Laat maar horen wat je bevindingen zijn. Ik denk nu zelf in de richting van een slechte kabelboom, dus of losse contacten of gesmolten plasitc onder de zekeringen kast. En plastic gaat dan tussen de contacten zitten vandaar dat een gedeelte kan uitvallen.
Ik hoor wel.