chiptunen S80 2.5D

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leedeesc
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.10.2005 - 21:26
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Dag,

Het onderwerp is in een ver verleden al eerder ter sprake gekomen aangezien, hieruit niet veel info te halen is zou ik graag wat meer info mbt chip-tunen te weten komen.

Is chiptunen, uberhaubt verstandig? Ik zit er zelf aan te denken en dan wil ik het wel bij een goed bedrijf/dealer laten doen. Eventueel met garantie of verzekering. Kan iemand vertellen wat voor gevolgen het kan hebben of dat zoiets vaak je blok naar de filesteinen maakt?

Gegroet, Wesley.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het tunen kan uiteraard, en in weerwil tot wat de aanbieders van dat product zeggen bieden ze geen enkele garantie op of verzekering tegen mogelijke gevolgschades.
Gebruikersavatar
Leedeesc
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.10.2005 - 21:26
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ok, verkoop-praat dus. En zijn de risico's groot zover je weet en red je de extra vermogen winst die ze garanderen of waarmee ze dus reclame maken?

GR. Wesley.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Een goeie tuner raadt je eerst een stage-0 tuning aan: zorg ervoor dat je blok in goeie conditie verkeerd. Geen lekkages, alle slangetjes goed, ontsteking op orde. Dat soort dingen. Dan een chip erin minimaliseert je kans op motorschade maar helemaal 0 zal die nooit zijn :?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Leedeesc schreef:Dag,

Het onderwerp is in een ver verleden al eerder ter sprake gekomen aangezien, hieruit niet veel info te halen is zou ik graag wat meer info mbt chip-tunen te weten komen.

Is chiptunen, uberhaubt verstandig? Ik zit er zelf aan te denken en dan wil ik het wel bij een goed bedrijf/dealer laten doen. Eventueel met garantie of verzekering. Kan iemand vertellen wat voor gevolgen het kan hebben of dat zoiets vaak je blok naar de filesteinen maakt?

Gegroet, Wesley.
Je heb voorstanders en tegenstanders van chiptuning. Persoonlijk zou ik in een 2.5D in zo'n grote bak als een S80 wel wat extra koppel willen hebben.

Wat Reitse zegt is erg belangrijk, het is ook slim om te vragen de auto te rollen VOOR je gaat chippen om te kijken of hij wel het vermogen geeft wat hij volgens de fabrieksopgave zou moeten hebben. Kleine verschillen zijn niet zo erg, maar grote verschillen wijzen op verborgen gebreken.

Persoonlijk zou ik niet moeilijk doen over de extra risico's van chiptuning, ik heb het zelfs gecombineerd met een grotere turbo om meer vermogen te halen. Daarbij verwacht ik wat meer slijtage aan remmen en motorsteunen. Maar uiteindelijk bepaald met name je rijstijl (los van chiptuning) of je een auto naar de filistijnen rijdt of dat ie lang mee gaat.
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

Hoi Wesley,

Heb jij je S80 ondertussen laten chiptunen??? Zo ja, merk je een duidelijk verschil? En waar heb je het laten doen???

gr
Menno
Gebruikersavatar
HANS144
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 06.11.2005 - 15:09
Locatie: kop van noord holland
Contacteer:

Voordat je iets aan een motor gaat doen...

ZORG EERST DAT HIJ VOLDOENDE LUCHT KRIJGT!!!

Ik bedoel dus..zorg voor goede luchtfilter en intercooler. [evt.groter] en heeft hij wel of geen turbo?? [ook evt. een grotere]
Je kunt namelijk alles wel "opschroeven" maar als hij niet voldoende lucht krijgt heeft het weining zin en kan ook schadelijk zijn!!!
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

Hoi Hans,

het is een 2.5 turbodiesel. Is het een optie om zoiezo een ander filter er op te zetten??? En wat zijn de opties t.a.v. grotere turbo. Heeft iemand van het board met een S80 of S60 ervaring hiermee???

gr
Menno
Gebruikersavatar
HANS144
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 06.11.2005 - 15:09
Locatie: kop van noord holland
Contacteer:

Hoi Menno,

Ik heb er jammer genoeg zelf niet zo'n verstand van, maar het is bij tunen van allerlei auto's een veel besproken onderwerp.
Velen willen er van alles aan doen, maar vergeten de "zuurstof" die een mens maaaaar... ook een motor nodig heeft om te presteren!!

Ik denk dat je je eerst maar eens goed moet laten voorlichten voordat je een chip-tunings bedrijf zomaar zijn gang laat gaan.
Goofy07
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15.04.2005 - 19:36

Zou naar Rica gaan. Heb daar mijn vorige V70 2.5D (02/2001) laten tunen (chip desolderen, chip herprogrammeren, chip weer solderen). Leverde 35pk extra vermogen op waardoor mijn V70 wat vlotter reed.

M.i. als je er rustig mee omgaat hoeft het de levensduur van je auto niet negatief te beïnvloeden. En het is altijd lekker om wat reserve power te hebben.

Jeffrey
Volvo V70 2005 D5 AWD Geartronic
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

Er schijnt een K&N filter te zijn voor de S80. Zou dat uitmaken??? Ze zeggen van wel.

Ik zou op zich die extra pk's/trekkracht niet zozeer willen hebben om hard te scheuren, maar om net dat beetje extra trekkracht onderin te krijgen, voordat je echt op gang komt.

En ik zal zeer zeker heel goed alle info bij elkaar zoeken voordat er ook maar iemand aan mijn volvo gaat zitten knutselen :-)
Veezeventig
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 14.09.2005 - 22:39
Locatie: Almere

Meer koppel, meer pk's, meer lucht, meer vermogen, enz..

Meer lucht:
K&N luchtfilter, kost ongeveer €65,-- a 70,--. Even inspuiten met speciale olie en je kunt ongeveer 100000 km vooruit. Daarna met een speciaal reinigingssetje schoonmaken, opnieuw inspuiten met speciale olie en je kunt weer 100000 km vooruit. Dus nooit meer een papieren luchtfilter nodig en hij krijgt echt meer lucht.

Meer pk's en koppel:
Naar mijn weten krijg je ongeveer 40 Nm meer koppel vanaf 1500 RPM en een pk'tje of 25 a 30 er bij!!!! Dus het max. koppel begint dan al vanaf ongeveer 1500 touren i.p.v. 1900 - 2000 touren.

Een goed adresje (heb ik van een vriend gehoord):
www.digicar.nl

Kosten: staat op hun site, incl. wat je exact aan vermogen, koppel, pk's, e.d. meer krijgt. Ik weet het niet zeker, maar het kan zelfs zijn dat er dan ook al een K&N luchtfilter bij de prijs in zit. Moet je maar even vragen.

Verder:
Ik heb niet geleerd voor autotechniek, maar mij is verteld (als ik dus lieg heeft degene die mij dit verteld heeft tegen mij gelogen!) dat je hier in Europa een dieselmotor gerust kunt (chip)tunen. Dit omdat de dieselbrandstof hier schoon genoeg is. De fabrikanten maken de auto's echter zo, dat ze 1 afstelling voor de gehele wereld hebben en dat is voor hier een zekere afstelling, die gerust wat "bijgeschaafd" (tunen) kan worden.
Wat ik echter bij een collega gezien heb. (Hij rijdt een V70, 2.5d getuned) Die ging direct na het tunen als een ...... zwarte roet er uit gooien. Hij is overgestapt naar de Shell V-power diesel en na een paar tanks getankt te hebben was dat probleem opgelost!!!!

Zoals gemeld, ik heb niet zo veel verstand van techniek, maar ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ik weet zeker dat er specialisten/monteurs zijn die er alles vanaf weten. Dus heren techneuten, laat het maar weten.
Plaats reactie

Terug naar “S80”