Pagina 1 van 2
Afslaan motor S60 2.4 (140 Pk) 2004
Geplaatst: 13.12.2008 - 14:48
door Durk
De motor van mijn S60 (2.4 (140 Pk)) uit 2004 slaat soms af wanneer ik bijvoorbeeld met ingetrapte koppeling uitrol voor een verkeerslicht. Hij doet dit alleen wanneer de motor nog koud is (extra interne weerstand). Het stationair toerental is dan net te laag om te blijven lopen. Wanneer ik eenmaal stil sta (en hij loopt nog) wordt het stationaire toerental wel naar een normale waarde omhoog getrokken, tijdens het uitrollen echter niet. Bij warme motor is het stationaire toerental bij uitrollen net hoog genoeg om niet af te slaan.
Wie weet een oplossing?
Geplaatst: 13.12.2008 - 17:36
door Gast
Ik denk aan een lek vacuumslangetje.
Re: Afslaan motor S60 2.4 (140 Pk) 2004
Geplaatst: 13.12.2008 - 19:45
door s60magic
Mijn vader heeft dit ook gehad ze hebben toen iets schoongemaakt en het was verholpen, maar wat weet ik niet meer het was een kleinigheidje.
Durk schreef:De motor van mijn S60 (2.4 (140 Pk)) uit 2004 slaat soms af wanneer ik bijvoorbeeld met ingetrapte koppeling uitrol voor een verkeerslicht. Hij doet dit alleen wanneer de motor nog koud is (extra interne weerstand). Het stationair toerental is dan net te laag om te blijven lopen. Wanneer ik eenmaal stil sta (en hij loopt nog) wordt het stationaire toerental wel naar een normale waarde omhoog getrokken, tijdens het uitrollen echter niet. Bij warme motor is het stationaire toerental bij uitrollen net hoog genoeg om niet af te slaan.
Wie weet een oplossing?
Geplaatst: 19.12.2008 - 16:02
door Cavallino
OOk mijn pa heeft dit gehad. Voor zover ik mij kan herinneren lag dat aan inwendige vervuiling van de injectoren. Het tanken van Shell VPower / BP Ultimate hielp al een beetje. Probeer eens of dat scheelt? Uiteindelijk heeft de dealer het opgelost.
Geplaatst: 19.12.2008 - 20:53
door Dexter
Ik heb dit ook eens gehad met een andere auto (honda civic coupe). Was toen een vervuilde gasklep. Nadat ik het allemaal schoongemaakt had was het probleem over.
Maar ik weet niet of je hier iets aan hebt. De gasklep van die auto (1995) en van de S60 zijn natuurlijk totaal niet te vergelijken.
Geplaatst: 20.12.2008 - 11:08
door steven460
principe blijft het zelfde.
Een vuile gasklep rand kan makkelijker aanvriezen dan een schone.
Haal die rubber slang er af van je gasklep en maak voorzichtig met een niet pluizend doekje de binnen randen schoon. Draai/druk het vlinderklepje voorzichtig uit de dicht possitie.

Geplaatst: 23.01.2009 - 14:06
door Beers!
@Steven460
Heb je een foto van je voorstel? En ik rij op gas, maakt dat verschil? Ik heb dit probleem ook en is behoorlijk vervelend...
Geplaatst: 23.01.2009 - 17:33
door hollander
Zou inderdaad het gasklephuis kunnen zijn dat vervuild is.
probeer de zoekfunctie even er is al meer over geschreven.
Succes Peter
Geplaatst: 23.01.2009 - 19:42
door Beers!
Thanx. Ik kan er veel over lezen, maar ik zoek foto's om het te kunnen uitvoeren. Het lijkt een doe-het-zelf klusje dat ik wel wil ondernemen.
Weet iemand waar foto's staan? Die kan ik dus niet vinden...
Geplaatst: 23.01.2009 - 20:09
door steven460
Er is niet heel erg veel over te zeggen.
Je luchtslang kun je er afhalen dan zie je als het goed is een grote ronde klep. De rand langs de voor en achterkant en van die klep is vaak erg vies door te lang door rijden met oude olie of andere oorzaken (*normaal gebruik?). (Karter ontluchting komt namelijk ook uit bij de klep)
Geplaatst: 23.01.2009 - 22:57
door Beers!
Kijk, thanx. Nu de laatste vraag (onnozel misschien): waar zit de ETM ook weer? Ik wist het wel, op basis van een foto op het forum, maar kan het niet meer vinden...
Geplaatst: 23.01.2009 - 23:30
door steven460
Kiekdantoch
Geplaatst: 23.01.2009 - 23:35
door Gast
Hoeveel wil je er hebben.........
Geplaatst: 23.01.2009 - 23:40
door hadico
Ziet ik daar nou afgeknipte kabeltjes :BIG:
Geplaatst: 23.01.2009 - 23:43
door steven460
dat ziet er leuk uit.
Wie verzint het dan ook 'potmeters' te gebruiken.
Geplaatst: 23.01.2009 - 23:43
door Gast
Moet jij weten, anders moet de startmotor eerst los.

Geplaatst: 23.01.2009 - 23:50
door hadico
Ik doe zelf niet anders nee , ::D is en blijft de weg van de minste weerstand.
Geplaatst: 24.01.2009 - 11:10
door Beers!
Ja, ik ben er weer! Dom dat ik het niet meer wist.
Geplaatst: 24.01.2009 - 12:36
door mus_t
Het zal inderdaad het gasklephuis zijn. Ik heb het ook bij m'n vader zijn auto moeten doen. Juist dezelfde symptomen
je hoeft enkel die darm van de luchtfilter naar gasklephuis los te halen en daar zie je de klep zitten.
met een propere doek en eventueel een stofzuiger het vuil er afvegen en voorzicht je gasklep een beetje oplichten zodat je ook aan de vervuiling erachter kan.
succes!
Geplaatst: 24.01.2009 - 14:21
door Beers!
Heb de klus geklaard. Er kwam inderdaad vies zwarte smeer uit. Kijken hoe het gaat. De klep voelde overigens niet erg breekbaar, dus ik heb met voorzichtigheid geprobeerd zoveel mogelijk schoon te maken.
We zullen zien.
Cheers!