Pagina 1 van 2

naar de sloop?

Geplaatst: 15.12.2008 - 12:33
door Kanaleneiland_zuid
Mijn lekker pittig rijdende rode 440 (highway edition), phase I, is afgekeurd voor de apk. Allerlei kleine zaken waaronder remslangen en katalysator.

Voor mij persoonlijk kan ik de investering niet meer rechtvaardigen, maar ik vind het echt doodzonde om deze redelijk bijzondere wagen naar de sloop te brengen.

Ik vraag me af hoe ik een liefhebber voor deze wagen kan vinden en wat ie dan nog waard zou zijn. Pas 129.000 km, nieuwe remmen en banden voor. Nauwelijks roest.

Tips meer dan welkom!

Berry

Geplaatst: 15.12.2008 - 12:45
door Blade
Cat is niet noodzakelijk mits de auto van voor '92 is. 2ehands cat via MP kost ook niet veel.

Maar waarom issie op de cat afgekeurd?

Remslangen kostten ook niet veel en is geen raar afkeurpunt.

Dus waarom niet de auto opknappen voor een paar euro's?

Wil je alsnog je auto weg hebben, en evt in onderdelen heb ik heel veel baat bij de voor & achterbumper mits ze bijna geen schade hebben.

Hopelijk heb je er wat aan.

Geplaatst: 15.12.2008 - 13:33
door wpee
repareren, dit is heel goed te doen.
Als je een andere auto koopt ben je na een week aan afschrijving al meer kwijt dat wat de reparatie nu kost!

Geplaatst: 15.12.2008 - 14:57
door Kanaleneiland_zuid
bedankt voor de reacties alvast

hij is vnl. afgekeurd op de CO-uitstoot (dus de katalysator?).

de totale reparaties kwamen boven de 1.100,- en dat is toch wel echt een beetje veel voor een auto uit '91 waarvoor ik dat ongeveer ook heb betaald bij aanschaf.

ik zou natuurlijk nog even rond kunnen vragen of het ook voor minder kan. en hem dan op een slimme plek laten herkeuren... maar veel vertrouwen heb ik daar niet in.

groet,

Berry

Geplaatst: 15.12.2008 - 15:23
door Bart Giesen
Je kunt het allicht proberen!

Mijn Volvo bood ik aan bij een niet nader te noemen bedrijf voor APK.
Afgekeurd...

-Uitlaat was niet ok
-Reflector was niet ok
-Remleidingen waren niet ok en meer geneuzel.

Ik bracht 'm hierop bij de Volvo dealer

-Stuurhoes gescheurd (dat had bedrijf hierboven niet gezien)

Vervangen - Goedgekeurd.

Geplaatst: 15.12.2008 - 15:44
door 440 Turbo
Als je er echt vanaf wilt kun je me PM-en met een prijsindicatie, wellicht komen we tot een overeenstemming!

Groetjes.

Geplaatst: 15.12.2008 - 17:40
door mightyspawn
noem eens wat allemaal loos is

1100 voor wat slangetjes en een kat lijkt me absurd veel, maarja garages vragen ook absurd veel.

een id om er zelf aan te beginnen :D

Geplaatst: 15.12.2008 - 17:53
door Auk
Tja, het zijn de man-uren die het geheel flink op laten lopen he.

Dit is een klus die je makkelijk zelf kunt doen, zoals al eerder gezegd gewoon een kat van internet vissen en die remslangen zijn ook origineel Volvo goedkoop en zo vervangen.

Zonde om zo'n wagen te verkopen waar je nog jaren plezier van kunt hebben.

Geplaatst: 15.12.2008 - 19:20
door Kanaleneiland_zuid
het zijn inderdaad de manuren.

ik heb alleen twee linkerhanden. probleem met 2e hands kat is dat je niet zeker weet of je dan wel onder die norm komt... of je moet iemand vinden die wat minder scherp is :-)

dit staat er [letterlijk] op mijn keuringsrapport:
1x snelheidsmeter verlichting
2x afstelling dimlicht voor
1x rvoor remslang
1x uitlaatgassen emissie
1x rv draagarm rubber

klinkt allemaal niet zo ernstig... maar de weg mag ik dus niet meer op overmorgen...

Geplaatst: 15.12.2008 - 19:54
door P.K.
En dat kost €1100.-? :crazy: :crazy: :crazy:

Geplaatst: 15.12.2008 - 19:58
door Blade
nieuwe cat kost origineel zon 600 a 700€ .. dan zit je al gauw met de rest aan 1100€ (mits ze de cat willen vervangen)

Geplaatst: 15.12.2008 - 20:39
door wpee
Laat eens een goede keurmeester in het grote boek kijken, volgens mij mogen de volvo's 440 van deze jaren zelfs 2.5% CO hebben.
In het boek opzoeken... niet anders, OPZOEKEN!
Ik stond ernaast en mijn neef las het hardop voor. Dus gebruik het goede percentage.
En als het CO gehalte dan nog is, nieuw luchtfilter (of even geen), nieuwe bougies gebruiken. reiniger erin.
Afstellen lampen, uhhhh 1 minuut?
Draagarm rubber kost langer.


1100 is belachelijk tenzij nieuwe kat. Maar daar red je een verkeerd afgelezen CO percentage uit het boek niet mee.

Geplaatst: 15.12.2008 - 22:11
door schaefer
draagarm rubbers vervangen komt niet eens zo vaak voor. Pas bij contact van staal op staal is het een afkeurpunt, dit komt bijna nooit voor. Ja als je auto op de bok staat, en de wielen zover uit de vering komen als mogelijk is. Dit wilden ze bij mij ook afkeuren, maar zelfs met nieuwe rubbers raakt in dat geval staal - staal. Als de auto op zijn wielen staat, komt het niet snel voor. Rubbers mogen volgens mij zelfs gescheurd zijn, zolang er maar geen staal - staal contact is.

Geplaatst: 15.12.2008 - 22:30
door Iroll
Op deze site heb je al een nwe kat voor €128,00.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rkat.pl
Edit; vreemd als ik de link plaats van de nl site beland je op de Duitse versie!
http://www.autobandenmarkt.nl/
Zo werkt het wel!

Geplaatst: 16.12.2008 - 07:35
door wpee
Hallo

i.v.m. CO-gehalte: controleer ookeven al je slangetjes rondom het injectorhuis, zo moeten in ieder geval open zijn en niet dicht zitten met viezigheid. Tevens zijn er bij bepaalde typen auto's restricties ingebouwd, bij vervanging gebruikt dan dus ook de originele slangen, die zijn niet zo duur. Kapotte slangetjes uiteraard ook vervangen.

Geplaatst: 16.12.2008 - 09:28
door Kanaleneiland_zuid
allemaal hartelijk bedankt!

ik heb nog twee weken de tijd om het allemaal in orde te maken. dus dat wordt even opschieten en welk boek wim?

Geplaatst: 16.12.2008 - 12:26
door wpee
Dat boek heft men gewoon bij APK stations (verplicht).

Daar staat van elk merk en type auto de CO gehaltes in waaraan ze moeten voldoen bij de keuring, Schijnbaar geldt niet voor elk jaar hetzelfde, maar kan het het per merk en type anders zijn.

Dikte: telefoonboek.

Je moet dus een keurstation bellen of even langs gaan en gewoon even vragen en meelopen/kijken in het boek.
Zeg maar gewoon dat je jouw auto aan het repareren bent boor APK en dan vraag je terloops of je een afspraak moet maken als je hem klaar hebt.
Of heeft iemand hier op het forum de beschikking over dit boek.

Welk type auto heb je, cylinderinhoud + jaartal?

Geplaatst: 17.12.2008 - 11:22
door Kanaleneiland_zuid
Wim,

Op mijn achterkant staat DL Highway, maar in de boeken staat ie als GL.

Bouwjaar '91, 1721cc.

Geplaatst: 17.12.2008 - 12:36
door wpee
carb versie?
Dan mag hij volgens mij tot 2.5% CO gaan.
Mijne is van 89 carb, ongeregelde cat en ik mag tot 2.5% gaan. Hij is nu afgesteld op 1.2%.

Weet jij hoeveel je had op de keuring? Sstaat vaak op (af)keuringsrapport.

Geplaatst: 17.12.2008 - 16:49
door mightyspawn
die remslang zouden ze nog eens naar moeten kijken. 1 jaar begonnen ze erover. was ook notitie van, daarna nooit meer iets over gehoord en nooit vervangen.

Uiteraard zijn de remmen heel belangrijk, maar het materiaal wat voor de remmen is gebruikt zorgt ervoor dat die net zo lang meegaan als de wagen zelf. In principe dan.

Dan heb ik het wel over het harde gedeelte, niet het buigzame naar de rem toe, die willen wel slijten. En vooral op scheurtjes is die dan afkeur. Uiteraard zal die dan nog jaren goed blijven, maar dit een duidelijk punt waar het zichtbaar aan is dat het slijtage vertoont.