Mogelijk defecte turbo (graag jullie advies)

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Plaats reactie
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Ik rijd al een jaar of 8 met veel plezier een V70N uit 2000 met een lowpressure Turbo, nu heb ik al geruime tijd last van oplopend benzine verbruik (veel stadsritjes).

Afgelopen Okt. ben ik naar Oostenrijk geweest en daar had ik op de snelweg last van verminderd vermogen en na een pitstop had ik bij vertrek last dat hij in zijn 3 niet meer door trok. Op de snelweg was het zo dat ik hem met moeite over de 200 heen kreeg...............$#@^!
En da's natuurlijk niet genieten!
Bij terugkomst van vakantie moest ik 1 liter olie bijvullen (niet bijzonder), nu anderhalve maand later moet ik echter weer een liter olie bijvullen en rijd ik nog maar 500km met een volle tank!

Ben zelf bang dat de Turbo defect is maar ik hoor hem nog vrolijk fluiten en vermogen lijk ik ook nog genoeg te hebben (voor mijn gevoel dan).
Ik snap het dus effe niet meer, is het de turbo of mogelijk toch een ander euvel waar ik aan moet denken?

Graag jullie mening cq advies.

Alvast bedankt!
Ron.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Weet niet of je makkelijk de intercooler slang bij de turbo eraf kan trekken, als hier olie zit weet je genoeg.

Fluiten zal de turbo wel blijven doen, omdat die wel nog steeds zijn omwentelingen maakt. Levert alleen minder vermogen.

Stadsritjes zijn voor elke auto slecht en turbo slijt ook harder onder die omstandigheden.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Ben niet zo van het zelf knutselen aan zulke onderdelen, olie verversen en andere kleine zaken dat lukt me wel. Probeer me een beeld te vormen van het mogelijke euvel.

Ik vind de auto op zich wel goed rijden verder, alleen het benzine verbruik en nu ook olie verbruik (en euvel tijdens vakantie) baren mij zorgen.
Moet ik het in de Turbo zoeken of mogelijk toch ergens anders?

Ga je tip echter wel meenemen, heb familie met een garage en dus wel technische backup.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
Froggy81
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 12.07.2008 - 17:29

Hoeveel km heeft je volvo op de teller staan ???
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

161.000km, en ik heb begrepen dat een turbo maar 120.000km mee gaat dus een mogelijke oorzaak dat de turbo defect is lijkt mij dus groot.

Ik wil echter wel de juiste diagnose stellen alvorens een hoop geld uit te geven.
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

120.000 is bullshit er zijn wel turbo's die 250k mee gaan
maar het zou kunnen.

De intercooler slang losdraaien kan iedereen is een kwestie van
een slangenklem los maken.
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Dat van die intercooler slang ga ik zeker doen Arjen, bedankt voor de tip!
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Probleem opgelost door de gasten van European Tuning, geweldig aardige lui overigens!

Na uitgebreid onderzoek is gebleken dat zowel de turbodruk als het gasklephuis een storing gaf. Voor wat betreft de turbodruk bleek de Pierbrug 3-wegklep defect, het euvel met betrekking tot het gasklephuis moet gezocht worden in een niet uitgevoerde software upgrade van de ETM na vervangen gasklephuis (was een terugroep actie).

Voor wat betreft het gasklephuis (onstabiel lopen motor) twijfel ik over het resultaat, nog even iets meer kilometers maken. Voor wat betreft het vervangen van de Pierbrug 3-wegklep kan ik alleen maar juichen, hij loopt weer als een tierelier!

Hulde aan de specialisten!


PS: dat van die 120.000 km als max levensduur voor een turbo is inderdaad een fabeltje, afhankelijk van belasting is 200.000 / 250.000 haalbaar (uit betrouwbare bron).
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Gasklephuis is nog niet helemaal in orde zoals ik al verwachte, laat deze nu ook maar cleanen. Hoop maar dat dat afdoende is!
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Zoooooooooo, auto rijd weer perfect!

Alle slangen van turbo naar gasklephuis en erna zaten onder de olie zo ook het gasklephuis zelf, na het geheel effe lekker gecleand te hebben werkt alles weer naar behoren.

De oorzaak van de olie in de slangen c.q. gasklephuis moet mijns inziens gezocht worden in de defecte 3 wegklep en het in noodloop vallen! En het feit dat ik hem ondanks deze gebreken toch wel op zijn staart heb getrapt tijdens mijn vakantie, hoop maar dat ik daarbij de boel niet gesloopt heb..................................

Hij rijd nu weer perfect in ieder geval!
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”