Pagina 1 van 2

2009 nieuwe line-up schone motoren

Geplaatst: 19.12.2008 - 12:16
door michel-C30
Het jaar 2009 wil Volvo aangrijpen om een compleet nieuwe line-up schone motoren te introduceren.

Eerder lazen we al dat de nieuwe S60, die in 2010 op de markt moet komen, een nieuwe generatie GTDi-motoren zal herbergen. Deze benzinemotoren worden echter volgend jaar al geïntroduceerd in de S80 en V70, evenals een nieuwe dieselmotor. Een 1,6- en een 2,0-liter geblazen benzinemotor met respectievelijk 180 en 240 pk zijn specifiek ontwikkeld om zo efficiënt mogelijk te functioneren. De 1.6 GTDi moet volgens Volvo een gemiddeld verbruik van 1 op 20 en een CO2-uitstoot van 119 g/km realiseren in de nieuwe S60. Deze lage waardes worden mede gerealiseerd door een stop/startsysteem, actieve aërodynamica, afgedichte onderzijde van de auto, lichtgewicht materialen, zuinige elektronische stuurbekrachtiging en een efficiënte versnellingsbak met dubbele koppeling (Powershift).



Tweede verassing voor 2009 is de nieuwe grote dieselmotor die de Zweden begin 2009 los zullen laten. Het aantal cilinders (vijf) en de inhoud (2,4-liter) is gelijk gebleven, maar volgens Volvo is de motor voor 95 procent nieuw. Het vermogen van deze D5 bedraagt 205 pk en het koppel is 420 Nm, terwijl de CO2-emissie met 164 g/km ongekend laag is. De reguliere 2.4D blijft verkiesbaar en wordt krachtiger, vermogen en koppel stijgen naar 175 pk en 400 Nm.


© AutoVisie.nl

Geplaatst: 19.12.2008 - 12:18
door Thuurc
Netjes hoor, 240pk in een 2 liter. Ik ben benieuwd naar alle ontwikkelingen, tijd voor een terugslag! ;)

Geplaatst: 19.12.2008 - 12:25
door PeeJay
Voor Volvo begrippen echt ontzettend netjes :o

Geplaatst: 19.12.2008 - 15:23
door michel-C30
Volvo schrapt 6 en 8 cylinders

V70-kopers die van veel vermogen houden kunnen nog altijd de T6 AWD bestellen. Goed nieuws is ook dat die per 1 januari 2009 6.000 euro goedkoper wordt. De T6 AWD Momentum Geartronic kost vanaf die datum 62.900 euro. Daarmee is de 285 pk sterke stationwagon minder duur dan de V70 3.2 AWD nu nog kost en die levert 238 pk. Ook bij de S80 vervallen in Nederland de 3.2 en de 3.2 AWD, hetzelfde geldt voor de D5 AWD. De V8 was ook al geschrapt. De T6 blijft leverbaar, en ook die wordt goedkoper, Volvo vraagt 62.900 euro voor de S80 T6 AWD Momentum Geartronic. Dat de 3.2 in de V70 en de zelfde motor in de S80 net als de V8 in die sedan komt te vervallen, heeft te maken met de geringe vraag naar deze versies. Dat de T6-versies minder duur zijn is opmerkelijk, want door het nieuwe belastingstelsel gaat de slurptax op deze uitvoeringen met ongeveer 3.000 euro omhoog.

Geplaatst: 19.12.2008 - 15:58
door Cavallino
Zelf verwacht ik dat Volvo met geblazen 2.0l 5-cilinders gaat komen om de 2.5T en T5 versies op te volgen. De 1.6 GTDI zal dan de huidige range van 2 liter met 145pk en 2.4 170pk vervangen. Wellicht volgt er in de opvolger van de C30 nog een 1.4 GTDI die de 1.6 en 1.8 gaat vervangen.

Geplaatst: 19.12.2008 - 17:25
door Blue Thunder
Zelf verwacht ik dat Volvo met geblazen 2.0l 5-cilinders gaat komen om de 2.5T en T5 versies op te volgen
Helaas niet. De overbekende roffel (benzine) gaat helemaal verdwijnen uit het motorenprogramma. :cry:
En dat allemaal om het milieu gezeik waarbij de NL weer haantje de voorste moet zijn........
Maar er komt dus een 1.6 turbo met vermogens van 140-180 pk en dan de 2.0 turbo van 200-240 pk en dat was het dan. Voor meer vermogen moet je dan de T6 kopen. En wat nu het grappige is. Als je die 'schone' turbo blokken op hun staart trapt en die 240pk aanspreekt loopt dat blok ook gewoon 1:8 en dat doen de 5 cilinders van nu ook. Enige wat ze beter doen is het verbruik in de stad. Laatst dubbeltest gelezen van C30 T5 en VW Sirocco 2.0Turbo. En wat schetst mijn verbazing? De T5 was tijdens de testperiode ZUINIGER dan de TFSI.... En dat terwijl de TFSI een C-label heeft en de T5 een F-label. En dat zegt dus alles over die achterlijke milieu-labels.

Geplaatst: 19.12.2008 - 17:35
door volvov70r
Cavallino schreef:Zelf verwacht ik dat Volvo met geblazen 2.0l 5-cilinders gaat komen om de 2.5T en T5 versies op te volgen.
Ik verwacht het niet, maar hoop het ook wel.
Ten eerste hoort een 5-cylinder nu eenmaal bij Volvo.
Ten tweede lijkt het gat tussen die 4-cyls en t6 me wel gigantisch (niet qua vermogen, wel qua verbruik)
Ten derde kan ik me niet voorstellen dat het onmogelijk is om een beetje zuinige 5-cyl te bouwen

Geplaatst: 20.12.2008 - 00:32
door Autogek
Ben erg nieuwsgierig wat er nog staat te gebeuren?
Goede zaak dat er in ieder geval zuinige motoren aankomen.

Geplaatst: 20.12.2008 - 08:38
door Paul
Waar had ik dit nieuws nu al eerder gelezen?

Geplaatst: 20.12.2008 - 20:11
door Cavallino
Dat van die 2.0 turbo met 240pk wist ik niet, maar ik las het vandaag ook in Autovisie. Hoe dan ook, ik blijf (tegen beter weten in waarschijnlijk) bidden voor 5-cilinders.

Geplaatst: 20.12.2008 - 20:16
door Johann
Cavallino schreef:Dat van die 2.0 turbo met 240pk wist ik niet, maar ik las het vandaag ook in Autovisie. Hoe dan ook, ik blijf (tegen beter weten in waarschijnlijk) bidden voor 5-cilinders.
Ja ik blijf er ook bij dat de 5 cylinder toch wel een beetje een Volvo trademark is geworden. Jammer dat ze de motor op een niveua hebben gezet welke zo langzamerhand gelijk ligt aan een beetje 2 liter motor.

Directe inspuiting er op en dan moet ie toch nog wel 10 jaar mee kunnen?

Geplaatst: 20.12.2008 - 20:20
door Polarbaer
De kans op een 5 cilinder is wel erg klein geworden. Als-ie komt, dan alleen als topmotor: +250 pk. Daar ligt de kans: ik kan me wel voorstellen dat de T6 wordt vervangen door een T5... Bij de diesels lijkt dat in ieder geval wel de strategie te worden: 1.6D, 2.0D en als sterkste diesels 5 cilinders 2.4 met 175 en 205 pk.

Geplaatst: 20.12.2008 - 20:48
door eddy3
Denk niet dat er nog toekomst is voor vijfcilinderbenzine.(Zonde).Heb vandaag wel gelezen in AM und Sport dat de nieuwe S60 leverbaar word met 4,5,en 6 cilinders. De al genoemde GTDI 4 cil benzines, 4 cil diesels, waaronder ook met registeroplading,de 5 cilinderdiesels,en 6cilinders,waarbij ik denk aan direktingespoten versies van de recente T6 en/of 3,2.

Geplaatst: 21.12.2008 - 19:35
door HV
de 1.6 motor met 140 of 180 pk zal dus garant staan voor 20% bijtelling?? (in NL)

Geplaatst: 21.12.2008 - 20:34
door bart simpson
HV schreef:de 1.6 motor met 140 of 180 pk zal dus garant staan voor 20% bijtelling?? (in NL)
grappige aanname, als hij tussen de 110 en de 140 gr CO/km zit zou dat idd moeten

Geplaatst: 21.12.2008 - 20:52
door HV
volgens Autovisie is de 1.6 motor gezegend met een uitstoot van 119g CO2/km, dus ruim onder huidige norm (en mogelijk ook nog diverse jaren onder evt. aangescherpte normen, iets wat te verwachten is vrees ik).

Geplaatst: 22.12.2008 - 17:48
door V480-S60
Bart, ik moet het met HV eens zijn. Als de cijfers van Autovisie tenminste kloppen. Maar momenteel staat het er wel

Geplaatst: 22.12.2008 - 17:54
door V480-S60
Blue Thunder schreef: Helaas niet. De overbekende roffel (benzine) gaat helemaal verdwijnen uit het motorenprogramma. :cry:
En dat allemaal om het milieu gezeik waarbij de NL weer haantje de voorste moet zijn........

De T5 was tijdens de testperiode ZUINIGER dan de TFSI.... En dat terwijl de TFSI een C-label heeft en de T5 een F-label. En dat zegt dus alles over die achterlijke milieu-labels.
Eerste, dat komt totaal niet door NL. Het is volledig Europa dat daar schuldig aan is!
En, gek genoeg heeft Nederland daar op dat gebied helemaal geen tot zeer weinig invloed. Maar zijn het juist Duitsland en Frankrijk die daar de dienst uitmaken.

Tweede, en daar kan ik het volledig mee eens zijn. Daar heeft NL namelijk een compleet verkeerde berekening met grootte (lengte) tegenoverstaan. Volgens mij is de Scirocco een paar centimeter langer als de C30 en daaraan heeft ie zijn C label te danken.
De V50 is daarom na de facelift ook een paar centimeter gegroeid door grotere bumpers. Kreeg ie ook een lager energie label.

Geplaatst: 23.12.2008 - 08:28
door rsnhakan
Ik hoop dat die 2 liter met 240 pk een C-label krijgt!

Geplaatst: 23.12.2008 - 09:34
door Pas259
Jammer van de 5cilinders maar de 2 liter met 240 pk is zeker geen slechte vervanger!