Pagina 1 van 1
topsnelheid II
Geplaatst: 20.12.2008 - 10:47
door giulia
Een aantal van jullie zullen zich mijn eerdere vraag over de aanwezigheid van een snelheidsbegrenzer nog herinneren (zie topic topsnelheid). Geheel onbedoeld is dat ontaard in een discussie over het nut van rijden met hogere snelheden en of dat wel of niet bepalend is voor het imago (het premium zijn) van een automerk. Ook nu is dat weer niet de insteek van dit topic. Wel het volgende. Gisteren ben ik via de A31 door Duitsland naar NO-Groningen gereden. Op de heenweg stokte de magistrale accelaratie telkens precies bij 220 km/uur op de teller. Echter op de terugweg liep de auto veel verder door. Gemakkelijk tot 240 km/uur waarbij de ruimte op de weg wel, maar de versnelling in de auto nog niet op was. Heeft iemand daar een verklaring voor? De weg was vlak. Er was wel wind maar heen van links en terug van rechts. Voor de volledigheid de specs van mijn V70, 2.4D GT, MY 2007 met rica-chip 226pk/460 nm.
Geplaatst: 20.12.2008 - 14:01
door lemmer
Hallo,
Dat is vreemd, de begrenzer is eer wel of niet. In ieder geval hebben ze mij deze week bij de volvo dealer gegarandeerd dat de begrenzer op de laatste versies van de v70 edition2 eraf ging bij RICA, de nieuwe volvo's hebben hem nog wel, daar is men er nog niet aan uit.
Mijn v70 d5 met zelfde ricachip heb ik nog niet verder kunnen krijgen dan 220, toen was de weg op, maar had niet het gevoel dat hij stopte.
Geplaatst: 16.03.2009 - 19:57
door lemmer
Hallo,
Ik heb hiervoor weer nieuwe software gekregen, en hij zou daarbij door moeten lopen. Heb wel het gevoel dat boven de 4000 rpm het vermogen afbouwd waardoor de top niet hoger is.
Vreemd is dat het verbruik sterk terugloopt naarmate je over de 210 gaat?
Nogmaals, het is zuiver een discussie uit technische interesse. (dit voor heer Bart Simpson).
Geplaatst: 18.03.2009 - 15:58
door MaartenV70D5
Met dit "probleem" zit ik ook. Kom regelmatig in Duitsland, dus kan hem ook regelmatig toppen. Punt is dat hij niet boven de 220 uitkomt, houdt het op 215 gemiddeld. Dit deed hij standaard al, maar ook na een bezoek aan Rica met 210PK op de rollerbank. Soms voelt het inderdaad of hij is begrensd, maar aan de andere kant draait hij netjes 4500tpm. Het grootste probleem zit hem volgens mij in de iets te korte 5 van de Geartronic.
Geplaatst: 18.03.2009 - 18:47
door lemmer
Hallo,
Maar de geartronic bij mij heeft 6 trappen, en 220 is ongeveer 4.000 rpm. Hoe is dat bij u?
Re: topsnelheid II
Geplaatst: 18.03.2009 - 18:49
door mad
Geplaatst: 19.03.2009 - 14:28
door MaartenV70D5
@lemmer:
Mijn Geartronic is nog een 5-traps, na 2005 werden het er 6.