Pagina 1 van 2

zoemer verlichting

Geplaatst: 20.12.2008 - 22:27
door schaefer
Hoi allen,

Sinds ik mijn 440 uit mei '93 heb werkt mijn lichtverklikker al niet.
Als ik mijn licht vergeet uit te zetten en de deur open, hoor ik geen zoemer. Wie weet waar deze verklikker zit, en wat het probleem kan zijn?

gr.

Geplaatst: 20.12.2008 - 23:13
door wpee
De zoemer werkt alleen als de auto NIET op contact staat en WEL de verlichting aan heeft.

Geplaatst: 21.12.2008 - 11:26
door sjoerdb
je kan ook opzoeken hoe je de verlichting kan ombouwen dat ie altijd aan gaat als je contact aan zet. mijn 440 van 1994 is daarmee uitgerust, en ik vindt het super. verlichting overdag aan geeft een extra verbruik wat haast te verwaarlozen is. je bent ten alle tijden beter zichtbaar en een ongeluk kan daarmee voorkomen worden. en je vergeet het ook nooit uit te zetten.

mijn V40 uit 2004 heeft het ook en ben er weer blij mee. op die manier heb je het zoemertje niet eens nodig. succes

Geplaatst: 21.12.2008 - 12:24
door schaefer
Ook als het contact uit is, licht aan en de deur open doet hij het niet. Zover was ik al wel na dik een jaar ;)
Hoe zou dit ombouwen in zijn werk gaan dan? Rijd sowieso altijd al met licht aan, maar automatisch is ook handig.
Ook extra info over de 'verklikker' is welkom..

bedankt

Geplaatst: 21.12.2008 - 14:33
door Leon S.
Hoi Leon,

Bij mijn weten moeten er schakelaartjes in de portieren zitten.
(dit was bij onze Ascona uit '86 al zo) Zodra dan de portier open gaat verandert de schakelaar van stand en gaat als je de verlichting nog aan hebt, gaat de zoemer (geldt voor alle portieren).

Gr. Leon

Geplaatst: 22.12.2008 - 00:47
door haasje
de zoemer zit niet in alle auto's. als je in je relaiskast kijkt (onder motorkap) kan er een doorverbindkabeltje zitten (als ik me goed kan herinneren in de punt), als dit het geval is heb je geen zoemer. Ik heb er eventueel hier nog wel 1 liggen als je intresse hebt.

Geplaatst: 22.12.2008 - 15:07
door schaefer
Bedankt voor alle info. Ik heb even in de relaisbak gekeken en inderdaad zit in de punt een verbindingskabeltje. Hier zou een relais in kunnen, echter zit er tussen twee punten een klein geel verbindingskabeltje. Wie kan mij nu verder helpen. Ik wil graag of toch een zoemgeluid hebben bij het niet uitdoen van de lichten, of ik wil zorgen dat me lichten automatisch aan- en uitgaan bij het aandoen van contact.
bedankt alvast voor zover.

Geplaatst: 22.12.2008 - 15:54
door SchoutenCC
Dat verbindingskabeltje is voor zover ik weet de standaard, de zoemer was meen ik een optie. Kun je waarschijnlijk ook wel op de sloop op de kop tikken of anders dus via haasje.
Maar eerst een vraagje, doen je lichten het niet gewoon met de draaiknop naar links (stand O)? Bij de 440-modellen die ik ken staat dan de verlichting 'gewoon' op contact geschakeld.

Geplaatst: 22.12.2008 - 16:09
door schaefer
Ik heb wel de DL versie dus als het een optie was, grote kans dat 't niet op mijne zit. Op de sloop op de kop zitten is een optie, maar waar zit deze zoemer dan en hoe werkt deze/hoe en waar moet je deze aansluiten. Mijn lichten doen het niet op de 0 stand nee, anders had ik dit probleem niet ;) Een paar maandjes later kreeg de 440 dit volgens mij wel al standaard. Wederom als iemand weet hoe ik ervoor kan zorgen dat de lichten ook op de 0 stand aan- en uitgaan, be my guest :)
bedankt

Geplaatst: 23.12.2008 - 16:55
door schaefer
Dag mensen,

het is gelukt. Achter de lichtschakelaar zat een gele draad die NIET was verbonden. Echter zat aan beide uiteinden een stekker die niet in elkaar paste en er fabrieksaf uitzag. Even paar nieuwe stekker aan gemaakt en voila, DRL werkt ook op mijn 440.

gr.

Geplaatst: 23.12.2008 - 18:29
door rene en erica
vergeet nu niet om je schakelaar alsnog op "aan" te zetten als je grootlicht wilt gebruiken.je hoeft nu je schakelaar in principe niet meer te gebruiken echter nogwel dus voor grootlicht.

Geplaatst: 23.12.2008 - 22:19
door schaefer
nee klopt, weet ';) maja hoevaak gebruik je dat nu?? ik niet zo vaak .... en voor mistlamp moet je 'm ook ff aanzetten ;)
gr.

Geplaatst: 24.12.2008 - 09:25
door nikske
schaefer schreef:Dag mensen,

het is gelukt. Achter de lichtschakelaar zat een gele draad die NIET was verbonden. Echter zat aan beide uiteinden een stekker die niet in elkaar paste en er fabrieksaf uitzag. Even paar nieuwe stekker aan gemaakt en voila, DRL werkt ook op mijn 440.

gr.
Schaefer, dit interesseert me wel!
Heb je foto's van de achterkant van de schakelaar?

Ik ben al een eind op zoek om de mijne ook op DRL te krijgen, maar het lukt me niet.

Geplaatst: 24.12.2008 - 09:36
door jef
ik hoef mijn lichtschakelaar niet op aan te zetten om de mistlampen te laten branden.

Geplaatst: 24.12.2008 - 12:31
door schaefer
je moet ff kijken of je drl kunt installeren. Als het goed is zit aan de achterkant van je lichtknopschakelaar een gele draad die je kunt verbinden met een gele draad die ergens in je dashboard rondzwerft. Deze twee verbinden is het enige wat je moet doen. ff achter de schakelaar zoeken dus.

gr.

Geplaatst: 24.12.2008 - 16:33
door nikske
Ik heb wel de gele draad, en aangesloten dan nog, maar de schakelaar heeft geen aansluitpin daar.
In een ander topic was de conclusie vermoedelijk een andere schakelaar te zoeken.

Effe mezelf quoten uit dat ander topic:

nikske schreef:voila:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wie weet kan er mij nu iemand nog beter helpen?

en nog even ter vervollediging een stukje uit mijn vorige post:

INWENDIG in de SCHAKELAAR:
In stand 0 is er geen enkele verbinding.
In stand kleine lichten is 4 met 6 verbonden.
In stand grootlicht is 1 met 4 en 6 verbonden.

Geplaatst: 24.12.2008 - 16:42
door schaefer
srry kan je niet verder helpen. de gele draad uit de bovenste foto is volgens mij de draad die ik heb aangesloten. Verder zou ik het niet weten, iemand anders?

Geplaatst: 24.12.2008 - 16:44
door Iroll
Als het goed is zit aan de achterkant van je lichtknopschakelaar een gele draad die je kunt verbinden met een gele draad die ergens in je dashboard rondzwerft.
Schaefer heeft het over NOG een gele draad.....

Geplaatst: 25.12.2008 - 00:51
door haasje
de type 1 modellen hbben geen drl en de nieuwere wel, maar weet niet of alleen het wisselen van de schakelaar genoeg is om hem werkend te krijgen (weet wel dat een type 1 schakelaar in een type 2/3 er voor zorgt dat de drl niet meer werken)

Geplaatst: 27.12.2008 - 22:27
door schaefer
ik heb nog wel het type 1 als het goed is. Mijne komt uit mei '93. Zou wel moeten kunnen dus, of heb ik nog niet meer het allereerste type?
gr.