Pagina 1 van 1
lekkage aandrijfhoes Links
Geplaatst: 23.12.2008 - 17:24
door schaefer
Hallo,
vandaag met me volvo bezig geweest. Nu zie ik dat er bij mijn linkeraandrijfhoes (uit de bak) een kleine lekkage is van bakolie. Nu schijnt dat onder deze aandrijfhoes een keerring zit en een lager?? Iemand die dit kan bevestigen en hoe duur zouden de onderdelen zijn om dit te vervangen? Ik doe 't zelf dus wil graag onderdeelnrs / prijzen weten. Op h-base.nl kom ik uit bij een homokineet?? is dit het betreffende onderdeel? Hier zie ik overigens twee versies van met verschillende prijzen? Wel heb ik uit voorzorg me bakolie bijgevult, hier ging niet superveel bij in maar toch.....
bedankt alvast..
gr.
Geplaatst: 23.12.2008 - 18:25
door schaefer
De hoes is overigens niet gescheurd wat ik kan zien. Hij lekt aan het uiteinde van de hoes (smalste zijde) volgens mij.
Geplaatst: 23.12.2008 - 18:52
door Wiebe
De klem die om de hoes zit,mischien is die stuk? dat er olie ertussen weg loopt. Is ook heel vaak het geval bij de homokineet.
Geplaatst: 23.12.2008 - 19:13
door rene en erica
zelfs als de klem v/d hoes kapot is,de hoes is er toch niet om je versnellingsbakolie binnen te houden?de hoes is er om zand/vuil bij de homokineet weg te houden.homokineet is ook enkel het""kniegewricht" wat in je aandrijfas zit maar omdat het vaak 1 geheel is met je aandrijfas word het in de volksmond vaak als homokineet aangeduidt.zo is het mij een keer uitgelegd.bovenstaand probleem is volgens mijn bescheiden mening een kapotte keering.die waar de aandrijfas dus de bak ingaat.
Geplaatst: 23.12.2008 - 20:22
door hadico
Hoes lager en keerring zijn een geheel wil je het dus oplossen zul je de cplete hoes moeten vervangen is trouwens een veel voorkomend euveltje bij de 400 en ook bij de s/v40 (zelfde constructie)
Geplaatst: 23.12.2008 - 20:23
door Wiebe
Bij sommige merken is het wel dat de hoes ook helemaal vol zitten met vloeistof en als daar een gat in komt dan ben je ook de sjaak

Volgens mij had zo'n cinqueciento ofzo zo'n systeem... maar niet cker
Maarja Schaefer zei dat hij bij het kleinste deel van de hoes lekte dus ik dacht meteen aan de klem

Geplaatst: 23.12.2008 - 22:05
door schaefer
Bij het kleinste deel komt het er volgens mij uitlekken ja

Iemand toevallig een onderdeelnummer hiervan? Als ik op h-base bijvoorbeeld dit zoek, dan kan ik voor 20 euro een nieuwe hoes kopen. Dit kan toch niet incl. lager en keerring zijn toch? is het trouwens mogelijk om je hoes er even af te halen/schuiven om de schade te bekijken?? Dan loopt de olie niet uit de bak toch?
gr.
Geplaatst: 23.12.2008 - 23:23
door evanmandos2
rene en erica schreef:zelfs als de klem v/d hoes kapot is,de hoes is er toch niet om je versnellingsbakolie binnen te houden?de hoes is er om zand/vuil bij de homokineet weg te houden.homokineet is ook enkel het""kniegewricht" wat in je aandrijfas zit maar omdat het vaak 1 geheel is met je aandrijfas word het in de volksmond vaak als homokineet aangeduidt.zo is het mij een keer uitgelegd.bovenstaand probleem is volgens mijn bescheiden mening een kapotte keering.die waar de aandrijfas dus de bak ingaat.
Ja, nu komt de truc, volvo(en renault, en citroen(op de kleintjes)) hebben bedacht om de linker as aan de bakzijde(de TRIPODEkoppeling, geen homokineet

) in de bakolie te laten lopen ipv in een eigen vetvoorraadje, dit is eveneens de reden waarom een laag oliepeil van de versnellingsbak bij deze auto's nog sneller desastreus is dan bij sommige andere auto's.
Dus ja, de hoes is wel bedoeld om de olie binnen te houden, daarom zit er ook een keerring met lager in verwerrkt, voor gewoon vet is dat vaak niet zo nodig.
Rechterzijde loopt overigens wel in zijn eigen vet.
Ik zou overigens eerst eens proberen of de 3 bouten van de metalen klem(die op het diff zit gebout) goed aangedraaid zijn, bij de 440 is het geen bekend probleem, maar bij bepaalde citroens is het een terugkerend euvel dat deze bouten lostrillen...
Mocht je het moeten vervangen, is de kortste klap om een andere as op de kop te tikken, aangezien je anders de tripode moet verwijderen van zijn spiebaan, en deze schijnen nogal eens muur en muurvast te zitten(mocht je de koppeling vernielen, meen ca 200 eu bij de dealer). daarnaast zal een andere as goedkoper zijn dan eennieuwe hoes+lager.
Geplaatst: 23.12.2008 - 23:26
door rene en erica
olie loopt pas uit je bak als je je aandrijfas er uit trekt.
Geplaatst: 23.12.2008 - 23:32
door evanmandos2
Ben ik het niet helemaal mee eens, volgens mij loopt het wiel waarin de tripodekoppeling beweegt in een badje van bakolie, dus als je de hoes los haalt, loopt er een hoeveelheid olie uit(half litertje gok ik), maarjah, ik ben ook maar een koppige groninger fries

kan het best wel mis hebben natuurlijk.
Geplaatst: 23.12.2008 - 23:37
door rene en erica
heb hier in de schuur nog een compleet blok met bak liggen,ga direct even kijken.
Geplaatst: 23.12.2008 - 23:38
door evanmandos2

top, k verwacht uiteraard wel stevige kritiek als ik het fout heb!
Geplaatst: 23.12.2008 - 23:54
door rene en erica
de aandrijfas met de stofhoezen heeft niets van doen met de versnellingsbakolie.in de hoezen zit vet,wat door extreme wartmteontwikkeling misschien als lijkend op olie uit de hoes kan komen.wat er dan lekt is dan geen versnellingsbakolie.de hoes zit op enige afstand van de bak,mocht je bak lekken dan is het hoogst onwaarschijnlijk dat de olie via de hoes naar buiten komt.al lijkt het misschien wel zo.het zal toch niet zo zijn dat als je je hoes lek prikt dat je versnellingsbak leeg loopt.
Geplaatst: 23.12.2008 - 23:58
door rene en erica
mocht ik het (met nog 3 techneuten hier aan tafel) het ook fout hebben hoor ik het ook graag.we zijn hier om elkaar te helpen.
Geplaatst: 24.12.2008 - 00:07
door evanmandos2
Als ik ongelijk heb, krijg je een echte friese droge worst van me

als ik tijd heb pak ik vadis of werkplaatsboek er wel ff bij, zal wel een tekening in staan
Geplaatst: 24.12.2008 - 00:16
door rene en erica
ik zie staan groningen city,en dan een friese droge worst???nooit gehoord van hulst??? die zijn ongetwijfelt beter.

mocht ongelijk hebben kom ik je persoonlijk een droge worst brengen.

Geplaatst: 24.12.2008 - 00:17
door schaefer
Ok duidelijke taal heren! Wel lastig allemaal (zeker met paar pilsjes op

:). Het houdt dus in dat ik even de hoes eraf moet schuiven (er loopt geen bakolie weg als het goed is) dit even moet schoonmaken en moet kijken of de keerring lekt. Mocht dit niet zo zijn is de lekkage waarschijnlijk afkomstig uit verhit vet (waar de Tripodekoppeling - nee niet de homokineet

- in loopt waardoor dit er als vloeibaar, olie uitziende, prut uitloopt. Als ik tijd heb zet ik 'm morgen voor de kerstborrel op me werk ff op de brug

bedankt iig voor alle info tot dusver.....
grtz
Geplaatst: 24.12.2008 - 00:24
door rene en erica
we wachten even rustig af.succes.
Geplaatst: 24.12.2008 - 00:49
door Blade
Loopt idd een beetje bakolie uit. Is de hoes lek, en merk je dit niet optijd kan het inderdaad zijn dat je je bak aan gort rijdt omdat de olie eruit is. Meestal lekken ze niet zo hard en is de garagist er optijd bij, mits er onderhoud word gepleegd. Is geen vet wat eruit loopt maar bak olie.
Geplaatst: 24.12.2008 - 01:45
door Eelco_440Turbo
Beide aandrijfassen zitten op het defferentieel gemonteerd, dit zit verbonden aan de bak. Als je de linkeraandrijfas verwijderd zal zeker wat versnellingsbakolie eruit lopen( niet alles omdat dit niet het laagste punt in de bak is) Maar de tripode koppeling word aan de linkerkant niet gesmeerd door eigen vet maar door de bakolie.
De tripode koppeling is wel te verwijderen door de klemring te verwijderen en met een 3 poots trekker de koppeling eraf te trekken.
Aan de rechterzijde steekt een asje uit het differentieel, hier zit weer een potje op vast door middel van een dubbele span stift die door de as steekt.
In dit potje steekt dan weer de rechteraandrijfas met de tripodekoppeling en deze heeft wel zijn eigen vet.
Veel succes met vervangen, let op als je de homokineet uit de wielnaaf tikt dat je de schroefdraad niet beschadigd. Je kunt ook proberen om een 3 poots trekker op de remschijf te zetten en dan de as erdoor heen te duwen.