flexifuel of niet?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mpsjmvh
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.11.2005 - 08:12

Beste,

Ik sta op het punt om een nieuwe leaser te mogen bestellen, de keus is gevallen op een V70. Het enige waar ik nog over twijfel is welke 2.0 liter benzine motor.

Ik weet dat de 2.0 benzine niet de meest verfijnde motor van de serie is maar ik heb een proefrit van bijna 500 km gemaakt met deze motor en ik kan er in ieder geval prima mee leven.

Nu kan ik zonder meerkosten ook een flexifuel gaan rijden. Zijn er op het onderhoud na nog meer voor- danwel nadelen aan deze motor? Kan het wellicht zijn dat deze motor in de toekomst fiscaal (lees bijtelling) intressanter kan worden?

Ik weet dat de flexifuel meer onderhoud nodig heeft maar dat hoeft voor mij geen nadeel te zijn.

Graag hoor ik of er onder jullie al ervaringsdeskundige zijn.
Met vriendelijke groet Sander
vanaf mei 2009: V70 2.0d Limited Edition v.v. ipod/usb aansluiting, sunblinds
Volvo 960 stockholm usa spec
Volvo 244 Jubilee '77
Volvo 945 D24Tic '94
Volvo V40 Europa Nordic Nav '04
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

ik zou me misschien ook afvragen wat het voordeel is van een flexfeul,

Wat zegt je lease maatschappaij ervan?
anwo
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 10.02.2008 - 19:38

Ik ga ervan uit dat je het doet om voornamelijk op ethanol wilt rijden. Het nadeel is dat je een kleine tankinhoud hebt en het nog steeds slecht verkrijgbaar is. Je actieradius is dus niet zo groot (tenzij je overschakelt naar benzine).
V60 MY 14 D4 summum, geartronic, power blue, business pack connect, driver support line, scandinavian line, luxury line

XC60 MY 12 D5 summum plus, geartronic, black sapphire, zephyrs 18 inch
V70 MY 08 2.4 D summum, geartronic, oyster grey, mobility line, security line, Volvo on call, BLIS, collision warning, driver alert
XC90 MY 06 D5 summum, geartronic, nautic blue, mobility line, security line
S40, edition II, mobility line my 2006
V70 edition II my 2004
Gebruikersavatar
mpsjmvh
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.11.2005 - 08:12

Wat zegt je lease maatschappaij ervan?
De leasemaaschappij is Volvo Lease, die vinden het in prima. Dus op dat vlak verwacht ik geen problemen.

De enige reden dat ik het zou doen is puur een financiele prikkel voor mezelf (tuurlijk groen rijden is ook belangrijk, maar zou in dit geval geen reden zjn om de gewone 2.0 te laten staan)

Nu heb ik wel het voordeel dat langs de snelweg die ik iedere dag rijd een tankstation ligt welke E85 verkoopt voor dezelfde prijs als euro 95

Weet iemand misschien wat in praktijk het verschil in brandstof verbruik is?

p.s. de tankinhoud van de 2.0F is overigens gelijk aan die van de gewone 2.0
vanaf mei 2009: V70 2.0d Limited Edition v.v. ipod/usb aansluiting, sunblinds
Volvo 960 stockholm usa spec
Volvo 244 Jubilee '77
Volvo 945 D24Tic '94
Volvo V40 Europa Nordic Nav '04
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

De soortelijke verbrandingswarmte (is een maat voor de energieinhoud per liter) van E85 is ongeveer 30% lager dan van Euro 95. In praktijk zal je dus ook moeten rekenen op een meerverbruik van ongeveer 30%. Praktijkervaring heb ik niet en ik ken ook niemand met zo'n uitvoering. Misschien kan je dealer je met een gebruiker in contact brengen. Over het algemeen zijn Volvorijders graag bereid om hun ervaringen te delen met anderen. In het instructieboekje van de V70 staat overigens een hele verhandeling wat je moet doen om de flex fuel uitvoering onder diverse omstandigheden te starten, dus schijnbaar verloopt het startproces ook niet altijd probleemvrij. Heb je gevraagd aan je dealer of je een dagje mag rijden in zo'n auto? Lijkt me de beste manier om te testen hoe het bevalt.

Succes met je keuze.
Gebruikersavatar
Johann
5th Gear member
Berichten: 1305
Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
Contacteer:

Denk dat daar het probleem van het succes van Flexifuel ook ligt.
Prijs per liter gelijk aan Euro 95 met een verbruik welke in de praktijk om en nabij de 15-20% hoger zou liggen. Heel grof rij je dus 20% duurder voor een "betere zaak" .. .

In Zweden betaal je ongeveer dezelfde prijs per kilometer en dan is het ineens een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
mpsjmvh
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.11.2005 - 08:12

In het instructieboekje van de V70 staat overigens een hele verhandeling wat je moet doen om de flex fuel uitvoering onder diverse omstandigheden te starten, dus schijnbaar verloopt het startproces ook niet altijd probleemvrij.
Hier had ik nog niet aangedacht, maar heb op internet wel gezien dat de Focus fllexifuel inderdaad een extra aansluiting heeft voor motorverwarming.

In de digitale owners manual staat hier nog niets over, maar de 2.0 motoren worden hier ook niet in vermeld dus ik denk dat dit een eerdere versie is toen de flexifuels nog niet op de markt waren

Ik weet niet wat er precies allemaal vermeld wordt, maar ik denk dat het geen flexifuel gaat worden. Lijkt me nog te ingewikkeld met voor de eigenaar te weinig voordelen, buiten het mileu aspect.

Ik rij meestal maar ruim 2 jaar in een auto waarna er weer een nieuwe :lol: komt, en dan zien we wel of het hele E85 verhaal zich doorzet.

In ieder geval dank voor de tips en adviezen, ga straks nog even naar de dealer om de interieurkleur te wijzigen en dan kan het wachten beginnen
vanaf mei 2009: V70 2.0d Limited Edition v.v. ipod/usb aansluiting, sunblinds
Volvo 960 stockholm usa spec
Volvo 244 Jubilee '77
Volvo 945 D24Tic '94
Volvo V40 Europa Nordic Nav '04
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

mpsjmvh schreef:Ik rij meestal maar ruim 2 jaar in een auto waarna er weer een nieuwe :lol: komt, en dan zien we wel of het hele E85 verhaal zich doorzet.
Volvo 244 Jubilee '77
Volvo 945 D24Tic '94
Volvo V40 Europa Nordic Nav '04


Dat is je dan aardig gelukt...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

@mpsjmvh: Mag je niet dieselen van de baas? Ik heb geen ervaring met de 2.0D, maar zo links en rechts lees je erg positieve ervaringen met deze motor. Ik denk dat ie op de snelweg veel stiller is dan de 2.0 benzine.
Gebruikersavatar
mpsjmvh
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.11.2005 - 08:12

@ Paul, de vermelde auto's zijn prive en zijn op de 244 na niet meer in bezit. naast de prive auto heb ik ook nog een lease auto waar ik circa 75K per jaar mee rij, en die moeten met circa 160k vaak terug naar de leasemaatschappij. Overigens rijd de 945 nog steeds rond met inmiddels 500k op de teller, best een prestatie vind ik.

@ tvc15, mijn baas is niet zo van de diesels en voor de bijtelling zijn diesels tegenwoordig ook niet misselijk meer. Maar heb inderdaad gelezen dat de 2.0D een erg prettige motor moet zijn.
vanaf mei 2009: V70 2.0d Limited Edition v.v. ipod/usb aansluiting, sunblinds
Volvo 960 stockholm usa spec
Volvo 244 Jubilee '77
Volvo 945 D24Tic '94
Volvo V40 Europa Nordic Nav '04
Gebruikersavatar
Jan W
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 28.11.2006 - 20:41
Locatie: Oosterhout NB

In NL zal het qua "bijtellingsvoordelen" (what's in a name...) wel los gaan lopen: de regering & de milieuclubs zijn niet zo van alternatieve brandstoffen, vandaar. Blijft het méérverbruik dat niet mals is....

Ik zou -gelijk het advies als hiervóór gegeven- opteren voor de 2.0-liter diesel.
Die scheelt weliswaar € 3.050 in de bijtellingswaarde (€ 34.195 versus € 39.895, gecorrigeerd met de € 250 voor het Quick Heatingsystem dat de diesel standaard heeft).
Met 25% en uitgaande van 52% IB praat je dan over € 33/maand (€ 762*52%/12).

Volgens mij is dat het extra rijplezier méér dan waard: mooi vermogen en goede koppelopbouw. Prima motor, die 136 pk. Misschien onderin ietwat doods -zeker in vergelijk met de 5 pits 2.4D-, maar voor 99% van alle omstandigheden sterk zàt! En dan samen met een 6-bak, zodat het geluid "uit" kan. Misschien is de optie "gelamineerd glas" nog een te overwegen item, want bij zo'n -relatief- stille auto valt het windgeruis langs de grote spiegels des te meer op (althans dat is mijn ervaring...).

En als het dan (per sé) toch een benzinedrinker moet worden: dan maar de gewone 2.0 zonder F. Of een tussendoortje nemen voor een jaar of zo en dan in 2009 opteren voor één van die nieuwe GDI's met 180 peeka. De leasemaatschappijen --zeker die van de fabrikant!- zullen daar in deze omstandigheden best wel voor te porren zijn....
In elk geval een klant binnenboord en volgend jaar weer afzet: business is immers business.

Succes!
Jan W
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3781
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

mpsjmvh schreef:@ Paul, de vermelde auto's zijn prive en zijn op de 244 na niet meer in bezit. naast de prive auto heb ik ook nog een lease auto waar ik circa 75K per jaar mee rij, en die moeten met circa 160k vaak terug naar de leasemaatschappij. Overigens rijd de 945 nog steeds rond met inmiddels 500k op de teller, best een prestatie vind ik.

@ tvc15, mijn baas is niet zo van de diesels en voor de bijtelling zijn diesels tegenwoordig ook niet misselijk meer. Maar heb inderdaad gelezen dat de 2.0D een erg prettige motor moet zijn.
75.000km per jaar?
en dan op benzine? :shock: :shock: :shock:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
mpsjmvh
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.11.2005 - 08:12

@ Jan W, dit is wel een intressante optie. Volgend jaat als er betere "instap" motoren zijn eventueel overstappen.

Ik heb ook een offerte van de 2.0D opgevraagd echter die heeft een leaseprijs die ruim € 150,00 meer is per maand, voor mijn werkgever dus niet echt aantrekkelijk.

Als ik op bv directlease de leasebedragen inclusief brandstof neem bij 70.000 km en 2 jaar schelen de kosten maar een paar euro in het voordeel van de diesel. Dus ik snap niet helemaal waarom iedereen aan de diesel gaat die meer dan 40K per jaar rijd.
Begrijp me goed ik vind een diesel super om mee te rijden, maar uit financieel oogpunt is een diesel volstrekt onintressant bij minder dan 70K per jaar (of maak ik een denk- ,rekenfout ergens?)

groet Sander
vanaf mei 2009: V70 2.0d Limited Edition v.v. ipod/usb aansluiting, sunblinds
Volvo 960 stockholm usa spec
Volvo 244 Jubilee '77
Volvo 945 D24Tic '94
Volvo V40 Europa Nordic Nav '04
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”