Pagina 1 van 1

Nieuw lid met een vraag

Geplaatst: 25.12.2008 - 21:37
door theiz
Hallo

Zaterdag een 'nieuwe' 440 halen. Is volgens mij 1 van de laatsten, is van eind 1996. Een 2.0 automaat. Gekocht met 195.000 kilometers van de eerste eigenaar. Erg leuke auto. Altijd dealer onderhouden, ik heb er de hele historie bijgekregen.
Zit wel een wat werk aan, gaan we de komende weken proberen te doen, zodat de auto klaar is voor nog wat jaren: Er moet binnenkort een nieuwe APK op en ik moet er nieuwe wielranden inlassen aan de achterzijde (geen APK punt). Verder een nette auto.

Er is nog iets, wellicht dat iemand me daarmee kan helpen: Het knipperlicht gaat niet altijd uit bij terugsturen. Iemand dat wel eens aan de hand gehad?
Hoe zit dat bij de 440, is dat gewoon een ring die te vervangen is als je het stuur verwijderd?

Geplaatst: 25.12.2008 - 22:22
door Nessie
Ik weet niet of je een CVT automaat hebt maar indien ja :


Als je erin gaat testrijden, laat hem dan even koud starten en maak even een flinke noodstop. Laat hem ook een tijdje in z'n D staan met je voet op de rem en hoor even aan het geluid wat er allemaal gebeurd. Rij ook even achteruit en geef dan ook even een flinke dot gas. Als je een dreun of een zoemend geluid hoord, dan is het foute boel. Vraag even aan de eigenaar hoevaak de bak dan al uit elkaar is gehaald en wat er is vervangen. Is ook handig om te weten.

Het stuurprobleem heb ik zelf ook last van : soms wel en soms niet. Ik ben er aan gewend inmiddels :)

Succes met je aankoop en laat het even weten hoe en wat.

Gr

Geplaatst: 25.12.2008 - 22:46
door wpee
Knipperlicht, ik denk gewoon andere knipperschakelaar erin, het palletje wordt teruggeduwd door een lip aan het stuur, De schakelaar zal wel niet goed meer werken.
Als je zoiets hebt kun je er wel mee rekening houden, maar de kans bestaat dat je een keer de knippers vergeet.

Geplaatst: 25.12.2008 - 23:09
door Auk
Het komt vaker voor dat er het een en ander afbreekt van de knipperlichtschakelaar. Het is allemaal gemaakt van plastic dat op den duur ook zo zijn stevigheid verliest.

De schakelaars zijn nog bij de dealer te krijgen(+€50), maar voor dat geld kun je beter een gebruikte zoeken.

Geplaatst: 25.12.2008 - 23:22
door theiz
Nessie schreef:Ik weet niet of je een CVT automaat hebt maar indien ja :


Als je erin gaat testrijden, laat hem dan even koud starten en maak even een flinke noodstop. Laat hem ook een tijdje in z'n D staan met je voet op de rem en hoor even aan het geluid wat er allemaal gebeurd. Rij ook even achteruit en geef dan ook even een flinke dot gas. Als je een dreun of een zoemend geluid hoord, dan is het foute boel. Vraag even aan de eigenaar hoevaak de bak dan al uit elkaar is gehaald en wat er is vervangen. Is ook handig om te weten.
Bedankt!
Is een 2.0 dus het zou als het goed is geen CVT moeten zijn. Die is dacht ik alleen op de 1.8 geleverd.

Geplaatst: 25.12.2008 - 23:23
door theiz
Auk schreef: De schakelaars zijn nog bij de dealer te krijgen(+€50), maar voor dat geld kun je beter een gebruikte zoeken.
Dat is een duur schakelaartje!!

Waar zit dat ding, of beter, hoe vervang je dat?
Moet je dat vanuit de knipperlicht handel doen, of moet het stuur eraf?

Geplaatst: 25.12.2008 - 23:50
door nielo
je moet de plastic omhulsel losschroeven,stuur kan blijven zitten,is makkelijk te doen:)
Ja,cvt is alleen 1.8 en 2.0 heeft zf bak 4 traps.

Geplaatst: 26.12.2008 - 11:18
door VolvoRacing
Ik heb nog zo'n hendel liggen, je kan het stuur eraf halen, vervolgens de kapjes rond de hendels weg en dan kan je ze er zo uit klikken. Niewe erin klikken kappen en stuur terug, klaar!

Geplaatst: 26.12.2008 - 11:24
door Auk
Het stuur hoeft er niet af.

Wanneer je de schroefjes niet ziet zitten kun je het stuur eventueel een slag draaien, dan komen ze bloot te liggen.

De hendels kun je simpelweg naar boven duwen, stekkertje los. Nieuwe aansluiten en je bouwt de boel weer in. Simpeler kan niet.

Geplaatst: 26.12.2008 - 11:48
door M-otje
ik heb hetzelfde gehad bij mijn 460, op de sloop heb ik er eentje gehaald voor 5 euro. Ik heb hem erzelf natuurlijk vanaf gehaald. Het voordeel van het zelf eraf halen is dat je precies weet hoe het moet bij je eigen 440.

Geplaatst: 27.12.2008 - 01:18
door Eelco_440Turbo
Auk schreef:Het stuur hoeft er niet af.

Wanneer je de schroefjes niet ziet zitten kun je het stuur eventueel een slag draaien, dan komen ze bloot te liggen.

De hendels kun je simpelweg naar boven duwen, stekkertje los. Nieuwe aansluiten en je bouwt de boel weer in. Simpeler kan niet.
In dit geval moet het stuur er wel af aangezien deze auto een airbag heeft.Hiervoor moet je de accu klemmen los halen zodat de airbag niet geactiveerd kan worden. Daarna aan de achterzijde van het stuur de 2 torks schroeven eruit draaien en dan kun je de airbag eruit halen. Stekker los halen en de moer die op je stuuras zit losdraaien. Dan kun je je stuur eraf halen. Vervolgens de 2 schroeven die je op het plastic kapje ziet zitten losdraaien en 1 schroef dia aan de onderzijde van het kapje zit losdraaien. Dan kunnen de 2 helften van het kapje los en kun je de knipperlicht hendel er in zijn geheel uitklikken na de stekker los gehaald te hebben.

Geplaatst: 27.12.2008 - 01:58
door Wiebe
Ga niet prutsen aan een stuur met airbag als je geen verstand ervan hebt! Zal niet de eerste zijn die gewond raakt doordat de airbag ontploft. :)

Geplaatst: 27.12.2008 - 02:44
door ArjenM
Sluit me aan bij Wiebe, kijk daar erg mee uit. Accu loskoppelen zal niet voldoende zijn omdat het airbagsysteem een eigen voeding heeft. (Voor het geval tijdens een botsing de accu of bedrading kapot gaat.)

Als je er toch aan gaat zitten, neem dan de oranje stekker onder het stuur en de gele stekker onder de asbak los.

Geplaatst: 27.12.2008 - 09:09
door nielo
Hmm,ik zie nergens staan dat hij een stuur heeft met airbag :roll:

Geplaatst: 27.12.2008 - 12:40
door theiz
Zojuist de automobiel gehaald. Dat rijdt wel erg lekker zeg! De 2.0 automaat komt niet boven de 3000 toeren. Wel een flink koppel beschikbaar.

Ik heb geen airbag, als ik het goed begrijp hoeft het stuur er dus niet af. Zal maandag eens een sloop in de buurt opzoeken, gelijk proberen 2 knipperlichten voor de voorkant te scoren, die zijn niet echt mooi meer. Verder natuurlijk aan beide zijden roest aan de spatborden, die gaan we binnenkort gelijk maar opknappen.

Geplaatst: 27.12.2008 - 12:45
door Blade
Ga je zelf de randjes erin lassen? ben wel benieuwd hoe jij dat doet, heb ze zelf ook erin gelast met een ex colega. Kan je er dan fotos van maken? succes verder, en veel rijplezier :D

Geplaatst: 27.12.2008 - 13:27
door theiz
Gedeeltelijk:
Mijn vrouw heeft een oom die een garage heeft gehad en die nu af en toe in een oldtimer garage werkt. Die ga ik voor het laswerk vragen.
Ik ga dus 2 van die wielranden bestellen, die ga ik uit de auto slijpen, vervolgens laat ik de nieuwe erin lassen en ga ik het weer spuiten.

Dat is in ieder geval het plan, wellicht dat ik alles wel laat doen of dat ik toch alles zelf doe. We zien wel.
Ik heb ook nog een oude Mini. Die moet ook gedeeltelijk worden opgeknapt en waar ook nog wat laswerk aan moet gebeuren. Ik moet dus toch wel een keer het lassen oppakken.

Geplaatst: 29.12.2008 - 22:18
door elco440
heb dat probleem ook. maar nu weet ik weer hoe het moet. tog ideaal zon forum :D als je t ni weet kijk je ff.