Pagina 1 van 1
Aanschaf V50 1.6D
Geplaatst: 27.12.2008 - 20:05
door sequence
Dag Volvo rijders, ik heb me zojuist aangemeld op dit forum. Op dit moment rij ik een Golf IV TDI Pacific (74kW). Verder ben ik nooit zo'n fan geweest van stationwagens, maar de V50 is voor mij een uitzondering vanwege zijn compacte uiterlijk.
Nu heb ik vanmiddag een proefrit gemaakt in een V50 1.6D bj 2005 met 176.000km op de teller. Het gaat om een ex leaseauto die al het onderhoud netjes op tijd heeft gehad. Verder een strakke auto met alleen op de achterbumper een kras.
Heb ook een proefrit gemaakt, daarbij viel me op dat de diesel minder gretig aan het gas hangt dan mijn huidige TDI. Op zich niet zo vreemd omdat de Golf lichter is en de TDi-tjes erom bekend staan. De 1.6 uit de Peugeot stal heeft een mooie loopcultuur maar voelt minder snel.
Nu ben ik verder wel tevreden over de auto, maar ben geen Volvo kenner. Waar moet ik eventueel op letten bij deze auto om een miskoop te voorkomen ? Is zo'n kilometerstand wel een goede koop ?
Ik hoop op goede reakties van onder andere V50 rijders.

Geplaatst: 29.12.2008 - 12:40
door sequence
Ga morgen nog even kijken naar een 2.0D en heb ook nog een 2.4 op LPG gezien. De laatste is wel wat aan de prijs, er staat ook bi-fuel bij terwijl ik een gasaansluiting in de bumper zie. Is een V50 nog wel af-fabriek op LPG te krijgen ?
Geplaatst: 29.12.2008 - 18:52
door rsnhakan
sequence schreef:Is een V50 nog wel af-fabriek op LPG te krijgen ?
Nee, er is geen af-fabriek LPG voor een V50.
Geplaatst: 29.12.2008 - 18:56
door Fredhead
De 2.0D zal een stuk sneller aanvoelen.
Kilometerstand is geen probleem, een diesel is dan net pas echt ingereden.
Let erop dat bij in ieder geval de 2.0D de EGR klep eventueel al vervangen is, ik heb zelf een 2.0D uit 2004 en weet dat de EGR klep een zwak onderdeel is van deze motor.
Deze klep is later aangepast en geeft geen problemen meer voor zover ik weet
Geplaatst: 29.12.2008 - 18:57
door Stevys88
Hij voelt minder snel dat een TDi, is voornamelijk te danken aan de soepele opbouw van het koppel. De 1.6D staat er om bekend om geen aan-uit turbo te hebben (hebben TDi's van VAG wel) hierdoor heb je niet ineens de duw in je rug, maar een blik op de snelheidsmeter leert dat de snelheid toch snel oploopt.
Wat betreft die kilometerstand, het hoeft geen probleem te zijn mits hij goed is onderhouden. Wat als ex-lease het geval zal zijn. Je kunt altijd voor aankoop om een onafhankelijke keuring bij een garage vragen, misschien een tip.
Succes...
Geplaatst: 29.12.2008 - 23:42
door HSRN850
Persoonlijk zou ik bij een V50 voor een 2.0D gaan. Er zijn echter genoeg mensen die de 1.6D voldoende vinden.
Ik zou zeker met een 2.0D gaan rijden.
Heb je links van de genoemde auto's? Vind het altijd leuk om mee te kijken.

Vooral die op LPG, zou ik graag zien.
Geplaatst: 30.12.2008 - 00:44
door arnoud
Ik rij dagelijks in een 2.0TDI Audi, en dat is inderdaad best leuk rijden. De kick in de rug (nadat je een eeuwigheid het gas ingetrapt hebt) is best verslavend.
Tijdens de testrit in de 2.0D powershift S40 was ik vooral verrast (aangenaam) door de rust die het rijden in deze auto gaf. Ik ben heel erg benieuwd als ik over anderhalve week de V50 bij de dealer op ga halen of ik er nog steeds zo over denk, maar tijdens de testrit had ik echt zoiets van "rije rije rije in m'n wagentje"

Gewoon lekker cruisen, voor je lol de file in duiken (eindelijk de linkervoet gewoon rust kunnen geven) en als de weg vrij kwam gewoon 't gas in drukken en gaan met die banaan...
Ehm, dit voegt niet veel toe hè?
Oh well, de 2.0D kwam over als een hele prettige motor voor het formaat auto V50. Ik heb niet de moeite genomen om ook een 1.6D te proberen (het lease budget was ruim genoeg), maar ik had zeker niet het idee dat een 2.0D Volvo beroerder reed dan de 2.0TDI Audi...
Over anderhalve week zal ik het weten...
Geplaatst: 30.12.2008 - 01:59
door Stevys88
Hoe de krachtsopbouw van de 2.0D voor het gevoel is:
Bij 1300 toeren begint de kracht voelbaar toe te nemen in een gelijkmatig stijgende lijn tot de 1700 toeren, waarna er een constand vermogen is tot ca. 4200 toeren.
Geplaatst: 30.12.2008 - 16:08
door ewing
Motorisch hoef je je over de kilometerstand geen zorgen te maken. Alhoewel de motor van Peugeot/PSA is, is en blijft het een Volvo. Als het onderhoud maar keurig is uitgevoerd en de EGR-klep (bij de modelserie uit 2004) inmiddels is vervangen dan koop je een zeer prima auto!
Mocht je zelfs de standaard 2.0D-motor (met 136pk en 320Nm) nog niet voldoende 'duw' in de rug geven, dan kun je 'm nog laten 'kietelen' naar ca. 165pk en 400Nm. Als dat niet een glimlach op je gezicht tovert....

Geplaatst: 30.12.2008 - 16:28
door Fredhead
Is een beetje off-topic, maar Ewing bij welke kilometerstand heb jij je 2.0D laten chippen?
Ben het ook van plan met die van mij, maar heb al bijna 200.000 op de teller staan
Geplaatst: 30.12.2008 - 21:01
door sequence
Bedankt voor de reakties, het gaat om deze auto's:
V50 1.6D:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5741709
V50 2.0D:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5727383
V50 LPG:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=5693629
De LPG auto gaat wel wat boven mijn budget.
De 1.6 heb ik gereden, de 2.0 zou ik vanmorgen rijden, maar bij aankomst bij de garage stond de auto stationair warm te draaien (wat ik erg slecht vind) en waren alle ramen nog dichtgevroren. de afspraak was dat ze de auto binnen zouden zetten zodat ik de lak zonder ijs kon bekijken.
Omdat ik niet veel tijd had heb ik een andere afspraak gemaakt. qua opties zou een summum uitvoering erg mooi zijn vanwege de xenon verlichting, dit heb ik nu ook en zal ik gaan missen...
Geplaatst: 02.01.2009 - 22:42
door ewing
sequence schreef:Bedankt voor de reakties, het gaat om deze auto's:
Omdat ik niet veel tijd had heb ik een andere afspraak gemaakt. qua opties zou een summum uitvoering erg mooi zijn vanwege de xenon verlichting, dit heb ik nu ook en zal ik gaan missen...
Suc6 en veel plezier bij je verdere bezichtigingen.
Alhoewel af fabriek xenon natuurlijk denk ik meer zicht geeft dan aftermarket setjes kan je dit laatste nog in overweging nemen als je geen summum-uitvoering zou nemen. Ik heb het ook en de kwaliteit is prima, in ieder geval veel beter dan de standaard dimverlichting.
Geplaatst: 03.01.2009 - 19:52
door Boswachter
voordeel van de 1.6
gewicht is lager dus minder wegenbelasting
rijdt zuiniger (1:18 +-)
goedkoper in verzekering
nadelen....
- auto is minder zuinig dan de 1.9 tdi's van volkswagen (al is een golf variant zwaarder!)
- heeft onderin weinig souplesse motor slaat makkelijker af (Ik ben een ervaren rijder en het is mij al diverse malen gebeurd bij rotonde's/kruisingen dat ik iets te onvoorzichtig optrok....) Ik ben daar niet zo over te srpeken, maar verder bevalt de auto mij prima....
De auto uit de advertentie is ook goed geprijsd (voor zover ik kan beoordelen).... en heeft de goede audio aan boord....
Geplaatst: 03.01.2009 - 22:11
door sequence
Die audio, wordt dat aangegeven door ' communication high' ? Wat houd dit precies in ?
De onderhoudshistorie van de 1.6D is bekend, er is wel 1x een verstuiver vervangen. Komt dit meer voor, en betekent het ook een risico op meer problemen ?
Geplaatst: 05.01.2009 - 20:28
door Boswachter
ik verwacht een beter geluissysteem dan het standaard, waarschijnlijk in combi met een bleutooth carkit, maar het klinkt niet als de officiële benaming dus vraag ernaar! (standaard audio wil je niet geloof me....)
Geplaatst: 05.01.2009 - 20:39
door Fredhead
High Performance Audio is een ugrade ten opzichte van het standaard systeem.
Heb het zelf ook en klinkt super
Geplaatst: 06.01.2009 - 10:57
door Summum
Communication line "High" was een benaming voor een pakket waarin de High Performance audio (8 speakers, 4x40W), een geïntegreerde telefoon met stuurwielbediening en een klasse 3 alarm zaten. De door jou bekeken auto heeft dit pakket niet, afgaande op het ontbreken van stuurwielbediening voor audio en/of telefoon.
Ga inderdaad voor een auto met High Performance of Premium Sound, dat is veel beter dan de standaard "performance" audio met 4 speakers en 4x25W versterker. Je kunt het type audioysteem op het display zien als je de radio uit en weer aan zet.