Pagina 1 van 1

Even voorstellen

Geplaatst: 31.12.2008 - 09:54
door bartdep
Goedenmorgen,

Laat ik mij eerst even voorstellen: ik ben Bart uit Tilburg en heb sinds maandag een volvo 460. Hiervoor had ik een fiat bravo uit 98 maar de onderhoudskosten waren dermate hoog dat ik hier afscheid van genomen heb. Voordat ik de Fiat kocht had ik al een 440 en die beviel eigenlijk heel erg goed; alleen de waterpomp is ooit stuk gegaan.

De 460 is een donkergroene 1.8 luxury line uit '96 van de 3e eigenaar met 155.000 gereden. Alles op en aan: airco, halflederen bekleding, elektrische dingen etc. Was maar 850 euro :P

Er zijn nog wel wat problemen die opgelost moeten worden, en wellicht dat jullie mij daar bij kunnen helpen:
- De radiateur is lek. Moet hier een speciale op omdat ik airco heb of niet (airco heeft toch aparte radiateur dacht ik?)
- De stabilisatorstang linksvoor is kapot, iemand tips hoe dit te vervangen en iemand enig idee wat zo'n ding kost?

En dan nog een audio vraag:
- Er zit nog een versterker in en die wil ik graag gebruiken voor mijn speakers. Zelf heb ik al een sub+versterker. Kan ik gewoon 2 stroomkabels van de accu af laten lopen? Of vreet dit teveel stroom voor de auto?
- Op mijn radio heb ik 3 versterkeruitgangen: front, rear en sub. De sub gebruik ik natuurlijk voor mijn sub, maar de andere versterker is een 4 kanaals en moet ik deze dan op front of rear aansluiten (aangezien deze versterker zowel achter als voor aanstuurt)? Of maakt dat niks uit?

Nou da was het voor zover, alvast bedankt voor jullie hulp! :D

Geplaatst: 31.12.2008 - 12:33
door theiz
Hallo Bart!

Ik heb pas net een 440, maar heb hiervoor al een aantal 'klus' auto's gehad. Eens kijken of ik je met wat algemene hulp kan helpen, ik wordt vanzelf wel gecorrigeerd als ik het fout vertel...
De radiator: Deze is als het goed is afhankelijk van de motor, niet zozeer van de airco. Om het simpel te houden en de kosten te drukken kan ik je 2 dingen adviseren: Koop dezelfde via een (online) autodemontage. Die moet dan gewoon passen en is een stuk goedkoper, of, optie 2, laat de radiator solderen als deze verder nog goed is. Verder is het heel slecht voor een motor als er verkeerde vloeistof of geen vloeistof tijdens rijden in heeft gezeten. Dit kan corrosie veroorzaken of de slangen aantasten. Controleer de leidingen en ook de vloeistof die eruit komt op kleur. Kijken ook even of er geen sludge in je motorolie zit (dop eraf draaien, geel achtig slijm onder de dop), als er wel sludge zit ben je aan een nieuwe koppakking toe.

Over de stabilisatorstang: is die kapot? Daar kan eigenlijk niet veel aan stuk.
Ding zit wel in Rubbers en die willen nog wel eens uitlubberen. Het vervangen van die rubbers kan lastig lijken omdat je daar eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig hebt. Maar het werkt ook met een bout en een paar ringen: met de juiste maat ringen kan je aan de ene kant de bout vastzetten tegen waar deze ingeklemd zit en met een kleinere hem eruit duwen of trekken. Nieuwe rubbers plaatsen kan ook met dit truukje. Wellicht kan je bij Volvo alleen de hele stabilisatiestang kopen inclusief rubbers. Is wat duurder maar scheelt je een hoop geklooi.
Er zijn volgens mij 2 opties, ik hoop voor je dat het de eerste is:
1: Als je je auto op de krik zet en het wiel instuurt kan je de borging van de stabilisatiestang verwijderen en de stang naar onderen uit je fuseestuk trekken. Daarna nieuwe erin of stang met nieuwe rubbersm deze weer MET NIEUW MATERIAAL borgen en je bent klaar.
Optie 2: Over het algemeen is het zo (geen idee of dat bij de 440 ook zo is) dat je je wiel moet verwijderen en daarna je fuseestuk (dat ding waar je wiel en remschijf etc aan vast zit) moet omklappen. Om dit te doen moet je je aandrijfas eruit trekken en daarna 2 of 3 moeren losdraaien. Aangezien meestal aan de linkerkant je fuseekogels zitten moet het lostrekken van de aandrijfas makkelijk zijn zonder de as uit de bak te trekken. Let op dat je hem daar ook in laat zitten anders loopt je bak leeg. Ook opletten dat je niet je fuseekogel beschadigd.
Als je je fuseestuk hebt omgeklapt kan je al je rubbers daar vervangen. Dingen kosten niet veel en als je toch bezig bent kan je beter gelijk dus ook die van de besturing vervangen.
Let op bij het vastzetten dat het fuseestuk met borgmoeren hoort vast te zitten.

Afbeelding
Foto van een fuseestuk. Hier kan je zien hoe je dat ding kan omklappen als je de aandrijfas hebt verwijderd.

Geplaatst: 01.01.2009 - 14:13
door sjoerdb
er zit verschil tussen de stabilisatorstang of de stangetjes die tussen carosserie en stabilisator zitten.

de laatste zijn er 2 en die kunnen wel stuk gaan, er zitten 2 kogelkoppen aan die ruim kunnen worden. kosten zijn niet zoveel en je kan ze zelf vervangen.

Geplaatst: 03.01.2009 - 19:20
door bartdep
Bedankt voor de antwoorden :D

Ik heb nog even een vraag:
Mijn 1.8 heeft achter schijfremmen maar zowel volgens de folder als volgens autoweek zou-ie trommelremmen moeten hebben. Of komt dit doordat ik een luxuryline heb?

Geplaatst: 03.01.2009 - 19:23
door Auk
Autoweek geeft niet altijd de juiste informatie. Daar moet je dus ook niet op vertrouwen.

Geplaatst: 03.01.2009 - 20:16
door nielo
Ik heb luxuryline en heb trommelremmer achter.

Geplaatst: 03.01.2009 - 21:26
door bartdep
Auk schreef:Autoweek geeft niet altijd de juiste informatie. Daar moet je dus ook niet op vertrouwen.
Ja weet ik, maar ook in de folder uit 95 staat dat de 1.8 trommelremmen heeft...

Geplaatst: 05.01.2009 - 13:17
door Shockwave
Ja weet ik, maar ook in de folder uit 95 staat dat de 1.8 trommelremmen heeft...
Kzou zeggen, kijk ff, tussen de wielen door is gemakkelijk te zien wat voor type het is.
Desnoods haal je een wieldop eraf.

Geplaatst: 05.01.2009 - 13:21
door Wiebe
Ik heb trommelremmen met mijn 1.8 GL

Geplaatst: 05.01.2009 - 13:52
door stefmen
Schrijfremmen op die van mij.. Zowel voor als achter.

Geplaatst: 05.01.2009 - 13:56
door marsm104
Welkom!

Ik had ook schijven voor- en achter, op mijn 1996 460

Geplaatst: 05.01.2009 - 14:23
door mightyspawn
is dat interessant voor hem? Tot het laatste bouwjaar zijn er trommelremmen geleverd op de 4 serie. Vanaf de SPORTS LINE zaten er rondom schijfremmen standaard op. Of als optie op de andere modellen met een grove bijtelling.

Snap niet waarom VOlvo ooit trommelremmen heeft durven toe te passen. Het verschil merk je heel goed. Gewicht van de wagen en de kosten zullen wel een rol gespeeld hebben. Op een 2 of 7 serie trommelremmen plaatsen ja dan vraag je wel om problemen.