Pagina 1 van 9
Gebonk in aandrijving bij max. stuuruitslag
Geplaatst: 31.12.2008 - 13:54
door RvdW
Sinds enige tijd valt me op dat er iets niet goed gaat bij mijn S60 2.4 benzine uit 2003.
Als ik een scherpe bocht maak bij maximale stuuruitslag hoor/voel ik vrij vaak een bonkend geluid wat ergens bij de voorwielen vandaan komt. Het is ook te voelen overigens.
Het is helaas niet altijd merkbaar maar het wordt wel erger.
Eerst dacht ik dat ik over een tak heenreed ofzoiets want daar lijkt de bonk wel op, maar ik ben het in de gaten gaan houden en er ligt echt niets op de weg.
Rechtuit rijdt de auto prima overigens, maar ik vindt dat de wielophanging begint te bonken als ik langzaam een scherpe bocht maak, vaak over wat slechter wegdek. Heb al diverse malen de bandenspanning gecontroleerd want af-en-toe leek het net alsof een voorband half leeg was.
Vreemd genoeg gebeurd het voornamelijk als ik wegrij nadat de auto een nacht geparkeerd heeft gestaan met de wielen naar 1 kant, maar ik zou niets kunnen verzinnen wat daarmee in verband gebracht zou kunnen worden.
Vorig jaar is het complete stuurhuis vervangen door een nieuwe, verder geen mankementen.
De auto gaat zowieso weg voor controle maar heeft iemand hier wellicht ervaring mee?
Geplaatst: 31.12.2008 - 16:01
door jackss60
En anders had ik inderdaad meteen het stuurhuis in gedachten maar aangezien je dat vorig jaar pas vervangen hebt kan dat niet.
Ik heb ook die bonk gehad vooraan net zoals jij beschrijft en bij mij moest er toen een nieuw stuurhuis in, daarna bonk verdwenen.
Als het de stabilisatorstang is dan hoor je meer een schurend geluid dus dat is het dan ook niet.
Je hebt nog wel een aantal rubbers vooraan zitten, ook bij de ophanging van je veren. Misschien moet je die allemaal een keertje laten nakijken.
En laten nakijken of er toch misschien geen speling op je stuurhuis zit of iets dergelijks.
Veel succes ermee alleszins
Geplaatst: 31.12.2008 - 19:05
door Bobbl
Hoi ik heb hetzelfde met men 2003 2.4 S60.
En in een ander topic op dit forum zeggen ze dat men draagarmrubbers voor vervangen moeten worden!
Mijne heeft 95000 gereden.
Ik heb het trouwens alleen bij koude auto met wegrijden en gelijk sturen, daarna niet meer, wel rammelt de voorwielophanging, maar naarmate de auto warmer wordt gaat dit over.
Volgende beurt bij de dealer maar eens informeren wat er gebeuren moet.
Staat ook nog een topic hier waarin wordt beschreven hoe je zelf de rubbers kunt vervangen.
zal ff kijken naar de linkies
Grt Bob.
Geplaatst: 31.12.2008 - 19:07
door Bobbl
Geplaatst: 31.12.2008 - 19:28
door avstrate
Kijk ens of er genoeg olie in je reservoir zit van je stuurpomp. Vaak hoor je dit geluid als je maximaal uitdraai. Kijk dan gelijk of de slang onder de vuldop nat is. Helaas als het zo is moet je het reservoir en de slang vervangen. Alleen een nieuwe slang helpt niet.
Geplaatst: 31.12.2008 - 19:32
door Bobbl
avstrate schreef:Kijk ens of er genoeg olie in je reservoir zit van je stuurpomp. Vaak hoor je dit geluid als je maximaal uitdraai. Kijk dan gelijk of de slang onder de vuldop nat is. Helaas als het zo is moet je het reservoir en de slang vervangen. Alleen een nieuwe slang helpt niet.
Maar dan hoor je toch geen bonken, je hoort dan een pomp zonder of met weinig olie draaien!
Geplaatst: 01.01.2009 - 16:51
door Beers!
Ga alsjeblieft eerst je stuuruitslagijzers (als dat het juiste woord is) invetten. Ik had ook het gekraak en gebonk met maximaal insturen. Ik dacht dat de hele stuurinrichting naar de gallemiezen was. Na het invetten eigenlijk geen problemen meer. Als jij hetzelfde hebt, easy oplossing. Als je na meerdere reparaties erachter komt kan dat zuur geld zijn. Als dit het niet is, was het toch het proberen waard.
Geplaatst: 01.01.2009 - 17:20
door arjen
Hoi
Indien het alleen bij koud weer voor komt denk ik dat je met 2 dingen te maken kan krijgen;
1) Kruipen / gevoel van dooslaan voorbanden doordat de platte banden door het koude weer hard geworden zijn. Dit moet dus ophouden als het warmer wordt. Niets aan doen.
2) De draagarmrubbers zijn door de kou harder geworden en als er al enige mate van veroudering cq slijtage aan deze rubbers zit dan kan dat extra speling geven met wat gebonk als gevolg. Evt vervangen.
Geplaatst: 01.01.2009 - 19:47
door MiS60
Die van mij heeft hetzelfde geluid.vooral bij net wegrijden van de oprit af, met het stuur maximaal gedraaid, dan bonkt het best hard.
De auto heeft net een grote beurt gehad bij de Volvo dealer. Die heeft er niets over gezegd. maar was toch al niet zo over de dealer te spreken.
Zit zelf ook aan de draagarmrubbers te denken.
Maakt het voor het geluid nog uit of je originele of stuggere politierubbers monteert? Iemand daar ervaring mee?
ik heb een 2.4 van 2001
Geplaatst: 01.01.2009 - 20:20
door arjen
Denk dat het niets uit maakt. Nieuwe rubbers altijd goed.
Maar ervaring heb ik nog niet
Geplaatst: 01.01.2009 - 20:25
door Polarbaer
Die van mij heeft hetzelfde geluid.vooral bij net wegrijden van de oprit af, met het stuur maximaal gedraaid, dan bonkt het best hard.
Herkenbaar, heb ik momenteel ook. Volgens mij heeft het echt met de koude te maken. Eerder heb ik niet (in die mate) opgemerkt.
Geplaatst: 01.01.2009 - 20:36
door hadico
Heeft het niet te doen met de banden die verspringen op het wegdek ,met deze temperatuur heb ik daar nu ook last van met de winterbanden.
Ik reed hiervoor in een 740glt en 960estate deze hadden hier door de (heerlijke) kleine draaicrkel nog wat meer last van dan mijn huidige V70t5
Geplaatst: 01.01.2009 - 20:43
door arjen
Daarom zei ik ook dat hier twee verschillende zaken zijn.
Geplaatst: 02.01.2009 - 09:00
door Dries77
Ik heb hetzelfde, als de auto een nacht koud heeft gestaan, het gebonk.
Het voelt alsof de wielen bij volle uitslag net niet goed uitgelijnd zijn, zodat het ene wiel scherper stuurt als de andere. Klinkt dan alsof de banden verspringen, zoals Hidaco ook zegt.
Zijn er al mensen die de rubbers hebben vervangen, waarna het over was?
Geplaatst: 02.01.2009 - 09:01
door Dries77
@Beers!
Hoe zien die stuuruitslagijzers? er uit? En waar dienen die voor?
Geplaatst: 02.01.2009 - 11:57
door 24AB2
foto
verkleuring = raakvlak
Geplaatst: 02.01.2009 - 13:40
door Beers!
Precies, daar rechts met die bruine vlek. Dit ijzer raakt het andere ijzer in het midden van de foto. Dat is je maximale stuuruitslag. Als deze droog zijn zoals deze, kunnen ze erg bonken en rare geluiden maken als ze tegen elkaar aanzitten en de auto rijdt. Ik had zelfs het idee dat mijn wielen versprongen op het wegdek bij maximale insturing. Na invetten echt een wereldverbetering.
Wellicht dat je een speciaal vet moet gebruiken, maar dat weet ik niet. Andere geleerden in huis? Anders even de garaazie.
Geplaatst: 02.01.2009 - 13:48
door Bobbl
Ik ga dat morgen effen proberen of dat helpt bij mij.
Zou mooi zijn, geluid dat je beschrijft komt iig overeen!
Grt.
Laat het nog wel weten wat het is geworden.
Geplaatst: 02.01.2009 - 17:03
door Dries77
Kijk das duidelijk! Ik zal volgende week ff dik vet halen. Lagervet wellicht...
Ben benieuwd of het bij Bobb helpt!
Geplaatst: 03.01.2009 - 18:29
door qatsanqat
heb ik ook, en ook dat de voorwielen ahw steeds een stukje opzij lijken te springen.