Pagina 1 van 1

Volvo 142 B20A schokt bij gas terugnemen

Geplaatst: 02.01.2009 - 14:03
door Bartboos
Hallo!

Sinds kort heb ik het probleem dat bij gas terugnemen de auto (Volvo 142, B20A, 1970) nogal schokt. Zo'n 2000km geleden zijn bougiekabels, bougies, verdelerkap en rotor al vervangen, contactpuntjes zagen er nog als nieuw uit. Na het vervangen van genoemde onderdelen heeft de auto prima gelopen, alleen de laatste paar 100 km doet het fenomeen zich voor.

Ik denk toch aan een probleem met de carburatie (deze B20A heeft een SU carburateur). Het lijkt er ook op dat met het koude weer het schokken erger is. Stationair lopen bij heel koud weer is de eerste 10 kilometer ook problematisch.

Wie heeft er een paar tips waar ik naar zou kunnen kijken? Alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst: 02.01.2009 - 15:14
door biadman
qua koud weer, is de slang met het bimetaaltje nog aanwezig? dit ivm aanzuigen warmere lucht?

contactpunten zijn gesteld? ontsteking stellen misschien?

Geplaatst: 02.01.2009 - 15:19
door Bartboos
Slang met bimetaaltje is nog aanwezig. Contactpunten zouden goed gesteld moeten zijn. Wat me opvalt is dat de condensator er niet best (lees: oud en verroest) uitziet, die zal ik in ieder geval preventief vervangen.

Geplaatst: 02.01.2009 - 15:45
door biadman
kan idd nooit kwaad, wanneer zijn de punten voor het laatst gesteld?

Geplaatst: 02.01.2009 - 15:52
door bart1111111112
het zou kunnen zijn dat je asje van de gasklep ruim is en daar door valse lucht krijgt.
je kan dit heel gemakelijk controleren :shock:
ook de vacuum slang naar je rembekrachtiger kan lek zijn.
het is het controleren waard :wink:

Geplaatst: 02.01.2009 - 16:00
door biadman
vacuum van de bekrachtiger kan het toch niet zijn? dan doet die namelijk ook niets meer (toch)

Geplaatst: 02.01.2009 - 16:42
door Bartboos
Contactpuntjes zijn een 3000 km geleden gesteld. Wat me wel opviel is dat de verdelerkap niet erg strak vast zit, de twee veren die hem vastklemmen zijn wat slapjes, zijn die overigens los te verkrijgen en te wisselen? Vacuumslang zal ik ook controleren, na een 39 jaar willen rubber slangen wel eens poreus worden...

Hoe kan ik dat asje van de gasklep trouwens controleren?

Geplaatst: 02.01.2009 - 16:48
door herbie5251
werkt de vervroeging nog wel goed

Geplaatst: 02.01.2009 - 22:15
door bart1111111112
gewoon voelen of er ruimte op het asje zit :D
het asje loopt door het aluminium huis van de carburateur en dat slijt uit zeker als je op lpg rijd.

Geplaatst: 03.01.2009 - 14:41
door Klaasjan
Bartboos schreef:...Wat me wel opviel is dat de verdelerkap niet erg strak vast zit, de twee veren die hem vastklemmen zijn wat slapjes, zijn die overigens los te verkrijgen en te wisselen? ....
Dat komt me bekend voor (145)

Geplaatst: 03.01.2009 - 15:10
door Iroll
De klem veren van de verdeelkap gewoon een beetje wijder uitbuigen zodat ze weer strak sluiten.